Däckfråga

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Sitter och kollar runt i djungeln av däck. Kör idag en BMW S1000R.
Bak sitter det 190/55, och fram är det 120/70 -17 Men frågan är nu, kan man klämma på några andra dimensioner än det som sitter original?
Till exempel bakdäcket, skulle det gå att få dit ett 180 istället? vad blir effekterna? mer lättsvängt eller ska man gå upp ett snäpp på profilen istället?

Har vi några däckgurus som kan klargöra vad som är vad :lol
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Många kör Metzeler M7RR även jag, första jag märkte var att hojen gick att styra med knäna, framhjulet viker in så sjukt lätt så det är otroligt.

Har lagt snart 600mil på mina m7or o det synns knappt dom håller mycket bra verkar det som mina sitter på en YZF1000R thunderace o dom får jobba jag lovar det är ingen pensionärs körning som dom får, varenda dag uppåt 200km o över.. skit nöjd är det minsta jag kan säga.
Mvh
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Varför byta dimension på bakdäck, 190/55 är en standardprofil och alltså relativt billig? 180 finns ingen mening alls att kolla på. Antar det har samma hjul som RR, vanlig dimension på slick till den hojen är 200.

Hur den hojen (och andra) svänger ändrar man enklare på andra sätt än att dribbla med däckdimension...
 
Last edited:

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Själv kör jag Pirelli Angel GT och är nöjd med dem än så länge. Dessutom sjukt erotiska att titta på med sina sexiga mönster.:tuttar

Förstår dock inte meningen med att köra med andra dimensioner än det som är specade på regbeviset? Är du så skillad att du märker stor skillnad på de olika dimensionerna så borde du själv veta svaret, men kör du som normala dödliga så lär du inte märka skillnaden ändå?
Eller tänker jag fel nu.

Och precis som med arslen på töser, the wider, the better.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett 180-däck bör ju snarare bli plattare om något på samma fälg så¨hojen borde bli lite sävligare att svänga med, såvitt jag förstått det.
Generellt sett är det bättre att välja en sportigare profil om man vill få det mer lättsvängt, alternativt pilla med geometrin genom att höja/sänka gaffeln i kronan några mm.
Men, varför vill du byta egenskaperna i hojen? Vad vill du uppnå?
När man gör hojen mer lättsvängd så gör man den generellt sett också mer nervös och instabil.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Originaldimensionen är vald av BMW för att det är lätt att rulla upp hojen på bil för transport till ÅF. Det är underförstått att alla ändå väljer fabrikat och dimension efter sin personliga smak och dagsform. Men det går att köra med däcken som sitter på från fabrik utan att det är förenat med livsfara :)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Originaldimensionen är vald av BMW för att det är lätt att rulla upp hojen på bil för transport till ÅF. Det är underförstått att alla ändå väljer fabrikat och dimension efter sin personliga smak och dagsform. Men det går att köra med däcken som sitter på från fabrik utan att det är förenat med livsfara :)

Där satt den!
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Är absolut ingen duktig förare, snarare tvärtom. En glad amatör, men jag satt och funderade lite här en kväll då många hojar med mindre kubik kör säg 180 istället för 190 däck och att man på så sätt kan få fram lite olika "karaktär" på hojen. Det var helt enkelt en fundering då jag själv inte alls är insatt. Har även funderat på att eventuellt gå någon slags knickskurs eller ta steget till bankörning och ville bara ha lite mer kött på benen så att säga, inget annat.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Fälgbredden är avgörande. Har du 5,5 tumsfälgar är det 180 bredd som gäller, är det 6 tumsfälgar är det 190 eller 200 bredd.
Därefter väljer man profilhöjd. Oftast innebär en högre profil ett 'racigare' däck. Onödigt att köra med däck avsedd för annan fälg även om det inte är någon katastrof. Som någon skrev tidigare, använder du hojen som är designad tför så är standard dimensionen bra. Vill du ha lite mer bananpassat så välj ett sportigare däck, de brukar ha lite mjukare gummi och toppigare profil men man får lätt 'platta på dem vilket förstör egenskaperna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man vill ha så mycket däck som möjligt i asfalten, men det kostar, mer rullmotstånd och mer massa att accelerera, svänga och bromsa. På en 600 har man smalare däck dels för att du har mindre effekt som drar loss däcket och dels för att du vill ha minimala förluster, men på litersklubbor har man möjlighet att ha snäppet bredare däck.

Behåll du originaldimensionen, och sen kan du svära i hjälmen när du blir omkörd och varvad av en 125a med cykeldäck på första bandagen :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är absolut ingen duktig förare, snarare tvärtom. En glad amatör, men jag satt och funderade lite här en kväll då många hojar med mindre kubik kör säg 180 istället för 190 däck och att man på så sätt kan få fram lite olika "karaktär" på hojen. Det var helt enkelt en fundering då jag själv inte alls är insatt. Har även funderat på att eventuellt gå någon slags knickskurs eller ta steget till bankörning och ville bara ha lite mer kött på benen så att säga, inget annat.

Då ska jag passa på att ge dig en matnyttig tumregel :va innan du går ner dig i banträsket alldeles.
Ändra inget på hojen utan att ha ett mål med det du ändrar. Ha en klar bild av vad du vill uppnå för förändring i hojens beteende. Och gör bara en förändring i taget. Det går väldigt lätt att skruva bort sig alldeles utan någon som helst vinning när man börjar pula med geometri och fjädrar.
Lägg isf hellre tiden på att lägga många varv, gärna med instruktör, och satsa på dig själv som förare istället, det är både roligare och mer givande.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Tack för vettiga svar, som ni säger så känns det inte ut som nån mening att börja byta dimensioner eller ens skruva nämnvärt i hojen heller innan man fått ett hum om hur den beter sig på säg en bandag, eller innan man ens hunnit få ett par bandagar under bältet.

Frågan var väl mest ställd som om det är värt att besvära sig över att ändra på dimensioner eller dylikt för att kanske underlätta för sig själv. Tanken har också slagit en att hitta någon billig 600a att börja på då det ser bra mycket roligare ut att kunna varva en sån fullt ut än att glida runt på 2an med en literhoj.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Lär dig oxå hur du ställer in fjädring för din aktuella körning. Du har säkert fulla justeringsmöjligheter på den hojen.
Det tar en stund innan man kan maxa en modern mc som är rätt inställd.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, du underlättar inget genom att börja ändra dimension.

Kör med den hoj du har till en början, det räcker väldigt långt när man är ny och det är lätt att märka när nåt händer och lära sig hur man ska åtgärda det.

Angående mindre hoj.... Jag har i år bytt min R1 endurancehoj mot en gammal TRX som jag sålde för 12-13 år sen. På liten bana kör jag den lika fort med halva effekten, och jag har roligare eftersom jag kan klämma ut max ur den hojen på ett helt annat sätt som glad amatör. Kämpigare, sämre tider generellt men betydligt billigare nöje...

Den har dessutom smalare och billigare däck...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top