Köpa ny crosshjälm

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ju inget att klaga på Biltema hjälmen, att jag krossade knäet vid min vurpa skulle nog till och med inte ens dagen politiker klara av att skylla på Biltema hjälmen, möjligtvis skulle nån kanske miljöpartist kunna få ihop det att man skadar knät pga hjälmen :D
Biltemas crosshjälm sitter bra på mitt huvud och väger måttligt så jag skulle nog kunna köpa en ny Biltema hjälm men som sagt funderar jag på alternativ av nåt kändare märke istället för Biltema.

Säkerhetsmässigt har vad jag vet Biltemas hjälmar testats två gånger de senaste 10 åren.
Första gången beslöt Bike att testa Biltema hjälm och Lidl hjälm och en "Märkeshjälm".
(Som jag minns från sydeuropa, märkeshjälmen alltså.)
Resultat:
Lidl och Biltema klarade säkerhetstestet.
"Märkeshjälmen" klarade inte säkerhetstestet.
Vilket det såklart blev ett d-a liv om. Tester är ju till för att bekräfta vad "man" tror.
Och man stöter sig inte med annonsörer. Då läggs tidningen ner....

Andra gången var ett test som publicerades 2017.
På nytt underkänd Märkeshjälm, Schubert.
Som försökte krångla sig ur det med fel vinkel när hjälmen träffade "kantstenen".

Lustigt nog klarade Biltemas hjälm testet med fel vinkel.
Så är du inte bra att hålla huvudet i rätt vinkel när du kraschar i en kantsten ökar din chans med Biltema.
https://www.testfakta.se/sv/mc-hjalmar/article/mc-hjalmar-klarar-inte-sakerhetskraven-i-test

En intressant iaktagelse är att Testfakta här gett bästa stötdämpning till Shoei NXR, antagligen för att normen utgår från g-kraften.
För om man jämför HIC värdet som tar hänsyn till både g-kraftens storlek och hur lång tid g-kraften verkar,
dvs ett värde som visar sannolikheten för hjärnskada
Så får vid
Rakt islag bakhuvud vid +50C mot kantstensstäd
Shoei NXR HIC=1320; Biltema 82991 HIC=1051 dvs HIC 80 % av Shoei NXR

Rakt islag bakhuvud vid -20C mot platt städ
Shoei NXR HIC=2032; Biltema 82991 HIC=1956 dvs HIC 96 % av Shoei NXR

Rakt islag hakbåge vid -20C mot platt städ
Shoei NXR HIC=815; Biltema 82991 HIC=373 dvs HIC 46 % av Shoei NXR

Som jag ser det (vill inte själv ha hjärnskada, dvs söker lågt HIC) så utklassar Biltema när det gäller stötdämpning testets "bästa hjälm" Shoei NXR.

På samma sätt när man jämför HIC värden så får Biltema 82991
lägre HIC värden i testet, dvs mindre risk för hjärnskada
än
HJC FG-ST
LS2 FF352 Rookie
Nolan N87
Schubert C3 Basic
VCAN V210
men INTE Caberg Duke II i två test av tre.

Så säkerhetsmässigt ser jag inget problem med Biltema, använder ju själv X-Lite = Nolan som har allra sämst skydd mot huvudrotation. Enligt Testfakta.

Däremot faller Biltema för mig bort på komforten.
Biltema 82991 är gjord för långsmala skallar (sett uppifrån, den vanligaste EU formen) passar ej min rundskalle
Och den Biltema Jethjälm jag köpte för att kunna provköra sonens moped 2009
kanske den här
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/...r/jethjalmar/oppen-hjalm-med-visir-2000041978
var en katastrof på en SV650S en månad senare, ljudnivån var sådan att över 90km/h var inte att tänka på......
trots godkänd enligt ECE-R 22.05
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
1 testet med biltemas hjälm så var det en 5000 :- nolan hjälm som inte klarade testet. O ja svenska återförsäljaren av nolan menade på att testet utfördes felaktigt. Biltema o lidel var betydligt bättre.

Min lidel hjälm bytte jag för 3 år sedan och bestämde mig för att se hur my stryk den tålde rent oseriöst.

25 yxhugg med en 1 kg tung yxa krävdes för att penetrera skalet. Detta säger ingenting mer än att skalet var starkt.

Men nolan hjälmen penetrerades otroligt lätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag chansade jag och köpte en Airoh Aviator på rea hos 24MX, 3800 kr kostade den. Tog en M och får väl se om den passar annars får jag skicka tillbaka den. Kändes ut som läge att köpa då det var rea.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
1 testet med biltemas hjälm så var det en 5000 :- nolan hjälm som inte klarade testet. O ja svenska återförsäljaren av nolan menade på att testet utfördes felaktigt. Biltema o lidel var betydligt bättre.

Min lidel hjälm bytte jag för 3 år sedan och bestämde mig för att se hur my stryk den tålde rent oseriöst.

25 yxhugg med en 1 kg tung yxa krävdes för att penetrera skalet. Detta säger ingenting mer än att skalet var starkt.

Men nolan hjälmen penetrerades otroligt lätt.

Det låter helt overkligt att vilken hjälm som helst skulle klara 25 yxhugg!!!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nu har jag chansade jag och köpte en Airoh Aviator på rea hos 24MX, 3800 kr kostade den. Tog en M och får väl se om den passar annars får jag skicka tillbaka den. Kändes ut som läge att köpa då det var rea.

Återköp på rea är högst ovanligt, 24MX går kanske hela vägen för att ha ett gott rykte.
Hoppas den passar dig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Återköp på rea är högst ovanligt, 24MX går kanske hela vägen för att ha ett gott rykte.
Hoppas den passar dig.

Har aldrig tänkt på det utan jag har köpt kläder från xlmoto, sledstore vilket är samma som 24MX och oftast dom har haft nedsatta priser och har brukat köpa olika storlekar och sen skicka tillbaka det som inte passat, vad jag vet har dom 60 dagars öppetköp på allt.

Hoppas också att hjälmen passar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag kom hjälmen och storleken är rätt eller jag kan då inte ha nån större och den sitter bra på själva skallen, dock så klämmer hjälmen lite vid kindbenen så frågan är nu om och i sånt fall hur mycket den kan tänkas gå ut då den används?
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Idag kom hjälmen och storleken är rätt eller jag kan då inte ha nån större och den sitter bra på själva skallen, dock så klämmer hjälmen lite vid kindbenen så frågan är nu om och i sånt fall hur mycket den kan tänkas gå ut då den används?

Hade för några år sedan en Airoh Aviator Viper som satt väldigt tajt när jag köpte den, så pass att det nästan var svårt att ta på den och lite obekvämt att använda den. Minns tyvärr inte exakt var det spände (tror det var lite överallt) men detta var jag dock glad för i efterhand då passformen blev superbra efter att ha använt den ett tag. Såklart svårt att säga om detsamma gälller dig och din hjälm men jag upplevde att den töjdes en hel del.

På tal om hög jämfört med låg vikt så gick jag från en billigare crosshjälm (hittar tyvärr ej märke/modell) till min tidigare Airoh och mellan dem skiljde det nog ca 350 gram enligt de uppgivna siffrorna. Detta upplevde jag som en fantastiskt stor skillnad med fördel till den lätta hjälmen, trots att jag endast kör gata. Köper aldrig en billig/tung hjälm igen :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att hjälmar töjs ut märks ju tydligt vid tex hyrgocart, tar man en hjäl i sin egen storlek där så skramlar den ju bara runt helt löst på skallen för att folk töjt ut dom. Hjälmar kan alltså uppenbarligen töjas ut ganska ordentligt mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra att höra då kommrr den nog att sitta bra efter ett tag.

Vad som är förvånade är att jag trodde den skulle vara lättare, när jag packade upp den så kändes den inte märkbart lättare än Biltema hjälmen nu har jag inte haft hjälmarna bredvid varandra samtidigt så det kanske är större skillnad än man tror.

Dock upplever jag Biltemas svarta hjälm som lätt för att vara en billig.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top