Köpa ny crosshjälm

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vågar väl knappt säga detta här men jag har kört med Biltemas crosshjälm då öpen hjälm varit att föredra och i mitt fall har den bara används vid skoterkörning fram till nu då jag använde den efter att köpt KLR:en.

Den svarta biltema hjälm köptes för ca 3 år och tanken var inte att köpa den utan nån bättre märkeshjälm men det jävliga var att jag testade hjälmar av olika märken och prisklasser då jag var i Sundsvall där utbudet var lite större än hemma så satt Biltema hjälmen bäst huvudet hur mycket jag än ville annat försökte testa andra hjälmar, med sina ca 1200 g är den också måttligt tung eller inte tyngre än många andra hjälmar Airoh är väl undantaget.

Vid min vurpa så slog jag i alla fall i hjälmen så den repades en del och en skruv till skärmen gick av så en ny hjälm ska nu inhandlas, problemet är att jag inte har stor tillgång att pröva olika hjälmar här jag håller till så det blir nog att beställa och prova och sen skicka tillbaka om det inte passar.

Har en AGV K5 i storlek S/M som sitter riktigt skönt på huvudet så med utgångspunkt från AVG K5 och Biltemas crosshjälm och med en vikt på max runt 1200 g vad kan då vara bra hjälmar för mig och mitt huvud?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Biltemahjälmarna hade väl ganska bra resultat på nåt säkerhetstest för ett antal år sedan så den som kritiserar en sån för säkerheten är väl den som visar sig mest dum.

Passform är väl en annan sak som är mer individuell.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Biltemahjälmarna hade väl ganska bra resultat på nåt säkerhetstest för ett antal år sedan så den som kritiserar en sån för säkerheten är väl den som visar sig mest dum.

Passform är väl en annan sak som är mer individuell.

Då jag kollade på xlmoto så verkar även vissa lite dyrare hjälmar väga runt 1350 g, sambons crosshjälm hon har för skoterkörning väger nåt sånt och den är märkbart tyngre än Biltemahjälmen jag har. Jag vill ha en hyfsat lätt hjälm så därför har en gräns på runt 1200 g.

Ska jag måsta köpa en Biltemahjälm igen, jag hoppas ju på att hitta nåt lite snobbigare ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då jag kollade på xlmoto så verkar även vissa lite dyrare hjälmar väga runt 1350 g, sambons crosshjälm hon har för skoterkörning väger nåt sånt och den är märkbart tyngre än Biltemahjälmen jag har. Jag vill ha en hyfsat lätt hjälm så därför har en gräns på runt 1200 g.

Ska jag måsta köpa en Biltemahjälm igen, jag hoppas ju på att hitta nåt lite snobbigare ;)

Jag som ingenjör tycker det där med hjälmens vikt är ganska överreklamerat för oss som sitter på MC.

Vikten är viktigt för tex bilracing där man sitter fastspänd i en stol vid en olycka, och huvudet slängs runt extra hårt om det sitter en stor tyngd på huvudet.
Men på MC anser jag inte att det har någon säkerhetsmässig aspekt, dock påverkar ju vikten komforten om man kör tex cross och har extra tyngd för nackmusklerna att jobba med varje gång hojen tar emot en stöt.

Nu säger jag inte att du ska springa och köpa en Biltemahjälm bara för den skull. Trivs man inte med den så ska man inte ha en sån.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag som ingenjör tycker det där med hjälmens vikt är ganska överreklamerat för oss som sitter på MC.

Vikten är viktigt för tex bilracing där man sitter fastspänd i en stol vid en olycka, och huvudet slängs runt extra hårt om det sitter en stor tyngd på huvudet.
Men på MC anser jag inte att det har någon säkerhetsmässig aspekt, dock påverkar ju vikten komforten om man kör tex cross och har extra tyngd för nackmusklerna att jobba med varje gång hojen tar emot en stöt.

Nu säger jag inte att du ska springa och köpa en Biltemahjälm bara för den skull. Trivs man inte med den så ska man inte ha en sån.

Är säkert som du säger då det gäller vikten men jag brukar ibland ha lite problem med nacken och spänningshuvudvärk och då tror jag att extra vikt är av ondo. Det jävliga är ju att jag inte har nåt direkt att klaga på då det gäller Biltemahjälmen undan tycker den funkat bra åt mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är säkert som du säger då det gäller vikten men jag brukar ibland ha lite problem med nacken och spänningshuvudvärk och då tror jag att extra vikt är av ondo. Det jävliga är ju att jag inte har nåt direkt att klaga på då det gäller Biltemahjälmen undan tycker den funkat bra åt mig.

På skoter, cross, enduro tex som körs där det är skakigt så bidrar ju en tung hjälm till just det där att du blir trött i nackmusklerna.

På en sporthoj tror jag tvärtom att en tyngre hjälm minskar hur mycket vinden vill kasta i hjälmen. Men där handlar det väl ännu mer om hur hjälmen är utformad aerodynamiskt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Om det är en lätt hjälm som prioriteras så testa ngn av Airohs värstingar (typ Aviator mfl) - grymt lätta jämfört med andra krukor på marknaden!
:fakta
Sen om den passar din skalle är ngt bara du kan svara på.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I mitt fall kommer crosshjälmen att användas vid skoteråkning och vid körning på grusvägar och liknande. På landsväg blir det AGV K5 hjälmen som åker på så crosshjälmen kommer att användas under skakigare förhållanden.

Har koll på att Airohs bättre hjälmar är lätta och bland skoter folk här verkar det ju vara Airoh tillsammans med Klim kläder det gäller. Då det kommer till kläder så är ju Klim i det fallet jäkligt bra och värda pengarna som man köper dom gör på reorna som brukar vara lite då och då, har själv ett Klimställ och är sjukt nöjd.

Airoh Terminator verkar ju lite intressant men frågan är ju om den passar på skallen, man måste ju nästan köpa två storlekar och prova.
https://www.xlmoto.se/airoh-terminator-open-vision-color-white#?p
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vet inte hur det är med handlare i Överkalix. Men Airoh är så pass populära nu för tiden att skoterhandlare brukar kunna ha några på hylla.
Yamahacenter brukar ha ett helt gäng här i Ö-vik iaf. Så har ni något dylikt där uppe har dom säkert.

Och då dom säljs till absolut största grad till skoteråkare tycker man att det borde gå att få tag i nån av "fjolårsmodell" som dom kan släppa till bra pris.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Airoh Terminator verkar ju lite intressant men frågan är ju om den passar på skallen, man måste ju nästan köpa två storlekar och prova.
https://www.xlmoto.se/airoh-terminator-open-vision-color-white#?p

Kör själv med en Airoh Terminator 2.1S som jag är jävligt nöjd med!
I mitt fall och på mitt huvud så funkar stlk M perfekt. Kör även M i min Shoei landsvägskruka (hade en AGV för lääänge sedan som också var stlk M) - om det nu kan vara någon ledning för dig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag säger så här så är det snart 20 år sen det fanns en skoterhandlare i kommun, snacka om vad tiden går.

Närmaste är Kalix och Luleå, 9 mil respektive 11 mil enkel väg från där jag bor. Luleå har väl tre handlare av skoter och mc vad jag vet så där är väl chansen störst att hitta nåt men man kanske skulle chansa och beställa Airoh från xlmoto, man kan ju skicka tillbaka om det inte passar.

Är ju ingen panik har ju minst sex veckor till med ställningshelvetet runt benet och man lär ju inte åka hoj det första man gör, dock är det väl lika bra att göra bort hjälmköp då jag inte kan göra så mycket annat.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jag kan precis som i tidigare svar rekommendera Airoh, grymt lätta. Jag har kört enduro med Airoh Aviator 2.1 i 4-5 år nu och är helnöjd. Skaffade precis en Aviator 2.2 och den är ännu bättre. Några gram tyngre (fortfarande under kilot i angiven vikt) men den har större öppning för glasögonen, så fler modeller passar. Finns ju nyare 2.3 också, men då börjar dom vara dyra...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ta mig en fundering om jag beställer Airoh Terminator :va

På AGV K5 har jag S/M om jag minns rätt och den sitter riktig bra. Är nog M som ligger närmast i storlek men man kunde ta en M och en S och sen pröva hur dom sitter.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kör själv med en Airoh Terminator 2.1S som jag är jävligt nöjd med!
I mitt fall och på mitt huvud så funkar stlk M perfekt. Kör även M i min Shoei landsvägskruka (hade en AGV för lääänge sedan som också var stlk M) - om det nu kan vara någon ledning för dig.

Jäkligt märkligt ,alltid kört shoei på gatan men airoh passar inte ett dugg på skallen när gruskrukan skulle bytas så istället vart det en arai
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har en fox hjäm när jag kör cross. Kommer inte ihåg modell namnet tror det är V5. Den är lätt och jag har varit nöjd med den
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fox verkar inte sätta ut vikten då man kollar på deras hemsida, med V3 om verkar dyrast ska enligt Google väga 1160 g ungefär samma som Biltema hjälmen som väger 1200 g. Googlade också vikten på Arai och som det verkar är Arai MX-V tung med 1400 g.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fox verkar inte sätta ut vikten då man kollar på deras hemsida, med V3 om verkar dyrast ska enligt Google väga 1160 g ungefär samma som Biltema hjälmen som väger 1200 g. Googlade också vikten på Arai och som det verkar är Arai MX-V tung med 1400 g.

Är det max 1200 g som gäller för dig kan du stryka både arai o shoei då dom byggs med tjockare skal och är tyngre redan där mx-v väger damma som gamla vx-3 1440 +-50g
Prova prova prova ,skallar är olika och även olika modeller hos samma tilverkare är olika i passformen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi är alla olika :
Jag kraschar med en X-lite 602, konstaterar att hjälmen ser ut som körd med bandslip runt om.
Men inga problem med mitt huvud. Tycker X-Lite gör bra hjälmar, köper en X-Lite 802R, nu i vår en X-Lite 803

Du kraschar med en Biltemahjälm, hjälmen blir skadad, du skadar hjärnan
och beslutar naturligtvis att en ny Biltema kommer inte på fråga.
Eller fattade jag nått fel ? :va
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har ju inget att klaga på Biltema hjälmen, att jag krossade knäet vid min vurpa skulle nog till och med inte ens dagen politiker klara av att skylla på Biltema hjälmen, möjligtvis skulle nån kanske miljöpartist kunna få ihop det att man skadar knät pga hjälmen :D

Biltemas crosshjälm sitter bra på mitt huvud och väger måttligt så jag skulle nog kunna köpa en ny Biltema hjälm men som sagt funderar jag på alternativ av nåt kändare märke istället för Biltema.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi är alla olika :
Jag kraschar med en X-lite 602, konstaterar att hjälmen ser ut som körd med bandslip runt om.
Men inga problem med mitt huvud. Tycker X-Lite gör bra hjälmar, köper en X-Lite 802R, nu i vår en X-Lite 803

Du kraschar med en Biltemahjälm, hjälmen blir skadad, du skadar hjärnan
och beslutar naturligtvis att en ny Biltema kommer inte på fråga.
Eller fattade jag nått fel ? :va

Du kanske ska läsa lite tester innan du förklarar hur världen ser ut.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top