Val av storlek skinnställ Alpinestars till konstig kroppsform!

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Behöver lite (mycket) hjälp, är helt uppåt vägarna felbyggd kroppsmässigt vid val av helkroppsskinnställ. Har sen tidigare ett tvådelat skinnställ från A-stars i strl 52. Sitter tiktigt bra men har lite blöjvarning bak. Nu kikar jag på ett raceingställ där passformen ska va fit men inte överdrivet racefit, vill kunna stå upp...isch

182 cm lång, 85kg, bredaxlad o ganska vältränad upptill och smal midja - M/L upptill och S nedtill. Saknar dessutom i mångt o mycke röv. Skulle jag ha ett delat ställ skulle jag haft 52/54 upptill och 50 nedtill för att få en bra passform.

Är intresserad av ett Alpinestars GP Pro Tech air men inte kunnat testa (säljer nån är jag intresserad). Krängde på mig ett Missile i storlek 54 och de funkade även om det kändes tajt på sina ställen. Testade sedan ett Challenger i storlek 52 och sitter som en smäck upp till bröstet, går o stänga men sista biten vid flärpen i halsen är de rövtight och då har jag inte ens bröstskyddet i! Här kommer en fundering - hur långt är ett snöre - hur mycket töjer sig grejerna? Skinnställen är väldigt olika i sin uppbyggnad med stretchpaneler etc och tänker mig att GP Pro är närmast lik Missile och mer tight i storlek.

Vad ska jag välja, ett strl 52 som kanske kan töja ut sig en storlek upptill eller ta ett 54 som eventuellt blir som en +52:a när jag väljer GP Pro som är tight i modellen?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har du inte ”normal” kroppsform är väl måttsytt ett alternativ ? Hursomhelst är det du som väljer och ska vara nöjd så ta hjälp av en kunnig säljare och låt bli nätshopping skulle jag råda dig till
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger samma sak... Kolla på ett skärdarsytt ställ...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Sambon hade samma problem som dig, hon testade varenda jäkla ställ hon hittade men inget satt bra.
Slutade med att hon köpte textil istället.
Om du tvunget vill ha skinn (om du har kasat på asfalt utan skinn någon gång så vill du det) så titta på måttsytt.
Det är väl värt pengarna om du kan hålla din vikt/kroppsform.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Fråga 1. Varför just Alpinestar? Har märkt att det skiljer en del på passformen på olika fabrikat.
Fråga 2. Är det just deras airbag du suktar efter?
Fråga 3. Vilket användningsområde är stället tänkt till? Om det är racing, går det med ett delat ställ om blixtlåset är sytt i skinnet. Besiktningsgubbarna är noga med det numera. Jag har inte haft några problem med ett delat ställ vid sista årens krascher. Men jag kanske haft tur. För gatbruk är helställ ganska opraktiskt av flera skäl.
Påstående. Överväg ett alpine delat ställ med olika storlek på byxorna och jackan. Då med en jacka för airbag.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har ju kanat på asfalt så vet värdet av ett skinnställ. Har nog haft 5 skinnställ innan men när jag hade ett racingställ senast vägde jag 10 kg mindre i muskler haha

Hört tips om att sätta sig i ett badkar i 2h med skinnstället, någon som prövat?

Skräddarsytt...pris?
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har haft både Alpinestars och Dainese men fastnat för förstnämnda. Tanken är väl att införskaffa en airbag någon gång. Tvådelat har jag haft flera gånger men nu vill jag "tyvärr" ha just de stället av estetiska skäl. Beställt ett vitt GP Pro i storlek 52 så får se om jag kan ha det.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Stop skipping legday :)
Har själv problem med att hitta ställ som passar så jag köpte ett Gimoto skräddarsytt, landade på ca 20'. Inte testat att krascha i det ännu.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Mitt Held töjde sig väldigt lite. Skinnställ är ganska rejält behandlade numera, och hårt lackade. Jag tror inte att dom töjer sig lika mycket som dom gjorde förr pga hårdare behandling och stretchpaneler överallt. Det är liksom inte meningen att ställen ska töja sig så mycket, isåfall blir ju allt sladdrigt efter ett tag.

Med det är bara vad jag tror - har noll kunskap bakom, så ta det för vad det är.... :tummenupp
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Jag har i princip samma problem! Är 186cm lång och väger sådär 80kg dyngsur - Bred över bröst/axlar, smal över midjan. Jävla I-landsproblem egentligen...

Provade en uppsjö av Alpinestars skinställ, både hela och delade - inget satt som det skulle. Fick höra av återförsäljaren att Alpinestars är sämst på det där med passning på V-formade karlar. Dainese skulle vara lite bättre, och mycket riktigt stämmer det. Kör just nu i en Dainese-jacka ihopkopplad med ett par riktigt bra MC-jeans, då jag inte kände att jag ville lägga 20 lakan på ett måttsytt ställ. Det funkar.

TLDR;
Glöm Alpinestars med din kroppsbyggnad. Prova lite Dainese, men du kommer fortfarande ha lite av ett segel kring midjan/röven.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top