Resultat 1 till 11 av 11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    Ducati

Val av storlek skinnställ Alpinestars till konstig kroppsform!

Behöver lite (mycket) hjälp, är helt uppåt vägarna felbyggd kroppsmässigt vid val av helkroppsskinnställ. Har sen tidigare ett tvådelat skinnställ från A-stars i strl 52. Sitter tiktigt bra men har lite blöjvarning bak. Nu kikar jag på ett raceingställ där passformen ska va fit men inte överdrivet racefit, vill kunna stå upp...isch

182 cm lång, 85kg, bredaxlad o ganska vältränad upptill och smal midja - M/L upptill och S nedtill. Saknar dessutom i mångt o mycke röv. Skulle jag ha ett delat ställ skulle jag haft 52/54 upptill och 50 nedtill för att få en bra passform.

Är intresserad av ett Alpinestars GP Pro Tech air men inte kunnat testa (säljer nån är jag intresserad). Krängde på mig ett Missile i storlek 54 och de funkade även om det kändes tajt på sina ställen. Testade sedan ett Challenger i storlek 52 och sitter som en smäck upp till bröstet, går o stänga men sista biten vid flärpen i halsen är de rövtight och då har jag inte ens bröstskyddet i! Här kommer en fundering - hur långt är ett snöre - hur mycket töjer sig grejerna? Skinnställen är väldigt olika i sin uppbyggnad med stretchpaneler etc och tänker mig att GP Pro är närmast lik Missile och mer tight i storlek.

Vad ska jag välja, ett strl 52 som kanske kan töja ut sig en storlek upptill eller ta ett 54 som eventuellt blir som en +52:a när jag väljer GP Pro som är tight i modellen?
    Yamaha YZF-R6 -01
    Suzuki GSX-R 750 -01
    KTM Enduro 690r -11
    Ducati Hypermotard 1100s -09

bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Har du inte ”normal” kroppsform är väl måttsytt ett alternativ ? Hursomhelst är det du som väljer och ska vara nöjd så ta hjälp av en kunnig säljare och låt bli nätshopping skulle jag råda dig till
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Säger samma sak... Kolla på ett skärdarsytt ställ...

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Sambon hade samma problem som dig, hon testade varenda jäkla ställ hon hittade men inget satt bra.
    Slutade med att hon köpte textil istället.
    Om du tvunget vill ha skinn (om du har kasat på asfalt utan skinn någon gång så vill du det) så titta på måttsytt.
    Det är väl värt pengarna om du kan hålla din vikt/kroppsform.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Fråga 1. Varför just Alpinestar? Har märkt att det skiljer en del på passformen på olika fabrikat.
    Fråga 2. Är det just deras airbag du suktar efter?
    Fråga 3. Vilket användningsområde är stället tänkt till? Om det är racing, går det med ett delat ställ om blixtlåset är sytt i skinnet. Besiktningsgubbarna är noga med det numera. Jag har inte haft några problem med ett delat ställ vid sista årens krascher. Men jag kanske haft tur. För gatbruk är helställ ganska opraktiskt av flera skäl.
    Påstående. Överväg ett alpine delat ställ med olika storlek på byxorna och jackan. Då med en jacka för airbag.
    Racing is the process of turning money into noise.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    Ducati
    Har ju kanat på asfalt så vet värdet av ett skinnställ. Har nog haft 5 skinnställ innan men när jag hade ett racingställ senast vägde jag 10 kg mindre i muskler haha

Hört tips om att sätta sig i ett badkar i 2h med skinnstället, någon som prövat?

Skräddarsytt...pris?

Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    Ducati
    Har haft både Alpinestars och Dainese men fastnat för förstnämnda. Tanken är väl att införskaffa en airbag någon gång. Tvådelat har jag haft flera gånger men nu vill jag "tyvärr" ha just de stället av estetiska skäl. Beställt ett vitt GP Pro i storlek 52 så får se om jag kan ha det.

Långsammare J-marks avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Hoj
    Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
    Stop skipping legday
    Har själv problem med att hitta ställ som passar så jag köpte ett Gimoto skräddarsytt, landade på ca 20'. Inte testat att krascha i det ännu.
    There are only three sports:
    Bullfighting, motor racing & mountaineering.
    All the rest are merly games.

-- Ernest Hemingway

Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Hoj
    Ducati
    Fick tråckla på mig en 52:a så kör på den, men nej jag får öka på benövningarna ????

Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Mitt Held töjde sig väldigt lite. Skinnställ är ganska rejält behandlade numera, och hårt lackade. Jag tror inte att dom töjer sig lika mycket som dom gjorde förr pga hårdare behandling och stretchpaneler överallt. Det är liksom inte meningen att ställen ska töja sig så mycket, isåfall blir ju allt sladdrigt efter ett tag.

Med det är bara vad jag tror - har noll kunskap bakom, så ta det för vad det är....
    Föredettahojar: ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

I'm a cowboy, on a steel horse i ride. Hellfireclubs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Hoj
    KTM Super Duke 1290 GT
    Jag har i princip samma problem! Är 186cm lång och väger sådär 80kg dyngsur - Bred över bröst/axlar, smal över midjan. Jävla I-landsproblem egentligen...

Provade en uppsjö av Alpinestars skinställ, både hela och delade - inget satt som det skulle. Fick höra av återförsäljaren att Alpinestars är sämst på det där med passning på V-formade karlar. Dainese skulle vara lite bättre, och mycket riktigt stämmer det. Kör just nu i en Dainese-jacka ihopkopplad med ett par riktigt bra MC-jeans, då jag inte kände att jag ville lägga 20 lakan på ett måttsytt ställ. Det funkar.

TLDR;
    Glöm Alpinestars med din kroppsbyggnad. Prova lite Dainese, men du kommer fortfarande ha lite av ett segel kring midjan/röven.
    - Recomended by Dr. Suzuki -

K1300R - When you want a bike that looks like a fucked up Darth Vader

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

14+ och ganska soligt. Blev en tur på ca. 15 mil. Tog en fika i Marstrand och tittade på segeltävling.

Hixman
Vill du annonsera ovan? Klicka här