Dra iväg själv nedåt en vecka!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Största problemet med olika trafiktempon och attityder i de olika länderna på kontinenten tycker jag är när man kommer hem till sverige igen, så fort man passerat över Öresundsbron, så blir tempot så jävla långsamt och folk har fan inte uppsikt bakåt och ligger och såsar i ytterfilen, driver mig till vansinne innan jag justerat tillbaks min egen attityd :)

En sak jag reagerade på apropå trafiken i Sverige jämfört med längre söderut är att både i Italien, Österrike, Tjeckien och Tyskland så gick bilarna åt sidan och släppte förbi oss på de ställen det var köer. Hemma i Sverige igen går bilarna snarare ut mot mittlinjen för att blockera eventuell passering.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inget jag märkte förrän jag kom ner till Danmark, men på flerfiliga vägar ligger de i högerfilen. Ska de köra om så byter de fil när det är dags sedan går de tillbaka till högerfilen. Kommer det en bil på påfarten så byter de fil för att underlätta. Det är ingen som tackar för att de blir insläppta. Förmodligen för att det är så självklart att man underlättar för varandra.
Det var heller ingen som kastade sig ut framför en i korsningar eller rondeller (jo en gång i Frankrike). Hemma är det bromsberedskap som gäller. Tutan används rätt ofta. Kan slå på helljuset om jag vill synas bättre.

Detta gällde hela tusenmilatrippen genom Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien, Monaco, Italien, San Marino, Österrike och Polen. I Belgien var det iofs en bil som körde om på insidan.
Inne i Rom körde skotrarna om hela tiden trots kurvor, möten och heldraget. Lämnade man en lucka till bilen/bussen framför så blev man omkörd. Detta oavsett medtävlarnas oavsett ålder och kön. Jag svalde prestigen. Det var så jäkla dåliga vägar inne i stan och jag gillar min hoj. Fjädringen på fläskmercorna fick jobba hårt.

Annars kan jag tycka att det funkar fint att köra i Sverige utanför storstäderna i alla fall. Kommer man söderifrån och passerar Södertälje så verkar det vara vänstertrafik på motorvägen. Det går trögt i mittfilen och många ligger i vänsterfilen tills de ska svänga av. I högerfilen är det tomt. Jag brukar ligga i högerfilen så mycket det går. De i mittenfilen får onda ögat. Ibland tutar jag två gånger för att väcka dom. Det händer att de fattar och byter fil.
Ja, det är olagligt att köra om på insidan om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre. Nej jag kör inte jättefort när jag kör om på insidan.

En bra grej oavsett var man än kör är att hålla koll i backspeglarna plus att alltid vrida på huvudet för att kolla att det inte ligger en bil bredvid när man ska byta fil. Fyra gånger på tusen mil fick jag vänta med filbytet pga att jag missat dem i backspeglarna. Jag tränade upp rörligheten så jag kan vrida huvudet 360 grader nu. :)

För övrigt gillade jag att resa ensam. Så pass att jag valde att fortsätta till Rivieran och sedan ner til Rom istället för att åka hem efter att ha gjort Barcelona. Jag sa att om det inte är kul alls så vänder jag efter Amsterdam.

Jag har testat att åka med tjej bakpå, med kompisgäng och med en kompis på egen hoj. Tjej bakpå har för- och nackdelar. All packning är en nackdel. Fördelarna fattar ni. Kompisgäng kan vara svårt med olika viljor t ex vilket tempo man ska hålla. En kompis kan funka bra om man känner varandra och kan vara flexibla.

Nästa tripp åker jag ensam igen.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top