Montera gasfjädrar, vad är tricket?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur räknar man ut var fästena ska sitta? Jag tänkte hur svårt kan det va men den melodin gick sådär :va Det är "kåpan" till ett släp fast jag har då snickrat ihop en egen ram, stadiga gångjärn och förstärkt infästning.

Först satte jag dom bara på känsla jag inte hade, gick inte att stänga hela vägen och så har jag köpt något för starka gasfjädrar.

Förstod att något måste nog stämma för att detta ska fungera så jag mätte längden på den utskjutande delen. Med det nedre fästet lossat mätte jag upp 22cm som "kolven" kan skjutas in från det övre fästet rakt ner till lämmen.

Nu går det att stänga men det är ett konstant tryck = släpper jag ramen flyger den upp igen. Kolven gick inte in hela vägen i nedfällt läge utan har kanske 5-7cm kvar.

Hur gör man så att det går att stänga och att gasfjädern inte aktiveras innan jag lyft säg 10cm?
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är en geometrifråga. Fjädern ska ha lagom med vinkel för att inte riktigt orka lyfta när locket är stängt men vartefter det öppnas blir vinkeln mer fördelaktig för fjädern som då orkar hålla locket uppe. Fjädern ska alltså sitta nästan i linje med skarven mellan kåpa och lem med kåpan stängd.

Jag tror det krävs bilder för att ge mer handgripliga råd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hmm ja något sådant måste det ju bli, blev lite lurad av min egna research tror jag bestämt.

Original på ett likadant släp:

20190624-142516.jpg


Andra släpet hemmavid:

20190624-142711.jpg


Kan ärligt medge att jag inte tänkte på den nedskjutande delen från kåpan :) Ska klura lite.. borde inte vara raketforskning att fila till ställbara fästen så jag kan trimma in exakt den funktion jag vill ha, kanske.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Farsan köpte gasfjäder på Biltema för att byta på luckan på flakkåpan på pickisen (som jag nu äger)

Han hittade inte riktigt rätt längd, men tog den som var närmast längre, för att slippa ducka för luckan.

Det var gasfjädrar till bakluckan på en kombi som väger 200kg (typ) och luckan på glasfiberkåpan väger 10kg, han fick plasta tillbaka gångjärnet till luckan sen.

Jag fegade ur och beställde nya från Vindic som tillverkat kåpan, men även dom måste ha övergått till tyngre lucka/kraftigare fjädrar på senare tid för det känns som att luckan ska vika sig på mitten när man försöker stänga
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Svartkonst det här, ev. hinner jag projektera ikväll för någon jävel har lagt en hybridtrimmer, väl synligt, i baksätet . Detta tillsammans med ny spole, fyra nya knivsnurror, laddare/batteri Och 50m skarvsladd.

Fan ska jag hitta på för ursäkt nu då? :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Btw, dessa elektriskt styrda gasfjädrar (baklucka) är det någon som vet om det ligger mycket elektronik/säkerhet/sensorer för att dessa ska fungera? Eller är dom enkla i sig, typ +/-/signal och det går att köpa en trelägesswitch av Kjell och saken är biff?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Btw, dessa elektriskt styrda gasfjädrar (baklucka) är det någon som vet om det ligger mycket elektronik/säkerhet/sensorer för att dessa ska fungera? Eller är dom enkla i sig, typ +/-/signal och det går att köpa en trelägesswitch av Kjell och saken är biff?

Om du menar de som öppnas och stängs automatiskt så är det inga gasfjädrar utan en elektrisk motor och "gängstång" som skruvas upp och ner.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top