Ny i gemet!

Boove88

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha fz750
Hallå. Har en fråga om en liten tripp jag ska göra. Tog A-kortet för ett par veckor sedan och köpte en fräsch yamaha fz750, går som en dröm för att vara en 89a. Bor i lule och åkte en kortare tur till finland på ca 20 mil. Lite "känna på" inför en tur till norrköping i veckan, ca 120mil enkel. Är det genomförbart att åka så långt? Man har ju inte samma liggsittkörställning på en tex nyare R1a, utan man sitter ju ändå hyfsat upp. Blev ändå rätt trött i ryggen efter bara 20 mil. Kommer man lessna? Hade tänkt att sträckköra på ca 12-14h beroende på stopp o vila. Nån med liknade erfarenhet som kan ge råd gällande längre tur på lite sportigare hoj? Tack på förhand!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det längsta du kört 20 mil kan nog 120 vara en upplevelse.
Men förutsatt att hojen är i gott skick, och du är i någotsånär skick är det inga konstigheter att köra 120 mil. Dock kommer du vara mer än lovligt seg i huvudet efter 14 timmar i sadeln. Här får du några oombedda tips:
Kör med öronproppar. Bruset tröttar ut hjärnan fortare. (Och kan ge hörselskador)
Stanna, sträck på dig och ta en promenad när du ändå stannar för att tanka. Kolla facebook eller nåt sånt med.
Stå upp lite då och då under färd. (Och även när du inte står upp, byt ställning)
Slappna av.
Ser du något intressant, stanna och kolla.
Och när du tappar fokus, pressa inte vidare.

Och packningen du har med dig ska sitta ordentligt surrad. Det är viktigt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
120 mil på 14 timmar så ska du hålla en genomsnittlig hastighet på ungefär 85 km/h. Sträckan Luleå-Norrköping räknar Google är ca 106 mil och tar 11½ timme. 15 mil till beroende på var du är skulle jag räkna på åtminstone 2 timmar till. Du kommer vilja stanna någon gång för att äta och kortare raster varannan eller varje timme. Jag tror du får räkna med lite mer än 14 timmar. Jag hade nog stannat och sovit någonstans.

Med en så lång sträcka och bestämt mål finns det risk med stress och trötthet som kan göra att du pressar dig för hårt.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dela upp resan med en övernattning.

Redan det faktum att du frågar visar att du har tvivel, du är dessutom ny på hoj och kände tydligt av 20 mil i kroppen.

Satsar du på att köra hela sträckan i ett svep riskerar du att hinna bli ofokuserad och osmidig där du behöver vara som vassast - Stockholms passagen.
Eller, kanske seg redan vid dödsfällan E4 Axmarstavlan - Gävle?

Inventera dina bekanta längs vägen: dags att besöka någon? Annars funkar vandrarhem lika bra.

Eget tält kan funka om du är van friluftsmänniska - men det kan också innebara att du stiger upp ändå mer trasig i kroppen - utan att ha sovit en blund.

Känns det okay att ha delat upp resan söderut kan du alltid pröva att ta hemresan i ett svep - men lyssna på kroppens signaler.
 

Boove88

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha fz750
Är det längsta du kört 20 mil kan nog 120 vara en upplevelse.
Men förutsatt att hojen är i gott skick, och du är i någotsånär skick är det inga konstigheter att köra 120 mil. Dock kommer du vara mer än lovligt seg i huvudet efter 14 timmar i sadeln. Här får du några oombedda tips:
Kör med öronproppar. Bruset tröttar ut hjärnan fortare. (Och kan ge hörselskador)
Stanna, sträck på dig och ta en promenad när du ändå stannar för att tanka. Kolla facebook eller nåt sånt med.
Stå upp lite då och då under färd. (Och även när du inte står upp, byt ställning)
Slappna av.
Ser du något intressant, stanna och kolla.
Och när du tappar fokus, pressa inte vidare.

Och packningen du har med dig ska sitta ordentligt surrad. Det är viktigt.

Tack för tipsen! Funderat på det där med hörselproppar, törs man ha öronlurar för musik o sånt eller tappar man för mkt fokus på körningen? Kanske eggar upp en lite för mycket med valet av musik..
 

Boove88

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2019
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha fz750
Tanken har slagit mig men jag börjar inte känna folk förrän uppsala/sthlm typ. Vandrarhem är ju ett alternativ.. tält= nej???? kanske är som sagt att lyssna på kroppen och stanna där jag måste stanna. Ta det lite som det kommer. tack för tips och råd!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tanken har slagit mig men jag börjar inte känna folk förrän uppsala/sthlm typ. Vandrarhem är ju ett alternativ.. tält= nej???? kanske är som sagt att lyssna på kroppen och stanna där jag måste stanna. Ta det lite som det kommer. tack för tips och råd!

När kroppen säger att du är trött har det gått för långt. Du får samma symtom som alkoholpåverkan. Sämre omdömesförmåga och reaktionstid tillsammans med att du är ovan är ingen bra kombo...

https://www.svtplay.se/video/221124...pens-varld-farliga-forare?start=auto&tab=2019

Många bra tips tidigare i tråden. Minst en övernattning och kör Enköping - Strängnäs!
Vi vill inte läsa om dig i Olyckstråden utan läsa roliga inlägg med trevliga bilder! :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tack för tipsen! Funderat på det där med hörselproppar, törs man ha öronlurar för musik o sånt eller tappar man för mkt fokus på körningen? Kanske eggar upp en lite för mycket med valet av musik..

Om du menar in-ear hörlurar så är det bättre än inget - men de är inte gjorda för att filtrera bort vindbruset. För en så pass lång tur hade jag sett till att fixa ett par bra proppar för MC-åkning, typ Alpine. Kostar inte mer än någon hundralapp.

Musik i hjälmen = självklart för mig på en långtur, eller ja i princip vilken tur som helst. Men i början kan det vara bra att höra hojen... Hjälm-bluetooth rekommenderas, men kanske inte ligger i budgeten som nybliven på hoj, det är mycket man behöver då.

notrightriders tips är helrätt. Var på väg att skriva något liknande själv. Ta en övernattning - du kommer att ha det så mycket bättre längs vägen med ett stopp på den turen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för tipsen! Funderat på det där med hörselproppar, törs man ha öronlurar för musik o sånt eller tappar man för mkt fokus på körningen? Kanske eggar upp en lite för mycket med valet av musik..

Vanliga in-ear-lurar funkar ett tag men det blir rätt irriterande efter en drös med timmar (plus att de glider ur öronen efter ett tag med så man hör olika på öronen) så plocka med en näve öronproppar med. Om du har brist på öronproppar kan du få en näve av mig när du passerar enköping. :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det fanns en tid i livet när man bombade Kalix - Upplands Väsby flera gånger per sommar, med tankkortet i liftkortsficka på överarmen, hojen på tomgång under tank- och pisspauser och naturligtvis - långt före mitträckesväg ens var påtänkt...Så nog går det att sträckköra hundra mil på en åttio- eller nittiotals sporthoj.

Det är däremot inte särskilt klokt om du bara haft hojkort någon enstaka vecka. Hojkörning tränar upp specifika muskelgrupper och du har inte kommit så långt ännu. Om du ger dig på mer än hundra mil i sträck finns dels risken att du blir trött och ofokuserad, dels risken att du får avsmak för resten av livet.

Du har redan fått flera bra råd. Går det inte att lösa på annat sätt så är mitt bästa råd att du tar flera långa raster längs sträckan. Planera till exempel in att äta frukost, lunch såväl som middag längs vägen med minst ett timslångt stopp vid varje. Ta till exempel frukost i Skellefteå (jag vet, förjävligt, men ändå), lunch kring Sundsvall och middag någonstans runt hufvudstaden, så blir din resa ungefär 2+4+4+2 timmar plus stopp.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om det var jag som skulle göra den resan skulle jag sätta mig med en karta eller Google Maps i lugn och ro och kolla in mindre vägar och hålla mig från E4 och liknande med mitträcken och en massa trafik. Låt det ta en dag extra kör mindre vägar, ta det lugnt stanna till, det finns faktiskt ganska mycket man kan kolla in efter vägarna.

Vet inte om det har med åldern att göra men jag hatar E4:an och liknande då jaj inte gillar att ligga 120 km/h mellan två gigantiska äggskivare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tanken har slagit mig men jag börjar inte känna folk förrän uppsala/sthlm typ. Vandrarhem är ju ett alternativ.. tält= nej???? kanske är som sagt att lyssna på kroppen och stanna där jag måste stanna. Ta det lite som det kommer. tack för tips och råd!
Jag är ganska vältränad, cyklar mycket och började köra hoj -98, och har en grymt bekväm hoj som liksom är gjord för att åka långt och fort, med viss sportighet. Jag tycker att 60 mil är ganska lagom för att det ska vara njutbart.

Du blev mör efter 20 mil, och tänker köra 6 gånger så långt, med ett medel på knappa 90, vilket antingen innebär dryga skyltat på E4 hela vägen, eller väldigt momsat på krokvägar, som är väldigt tröttande, i synnerhet om man är ovan. Då tänker du, jamen, om jag ligger i 100 hela tiden så är det ju tvärlugnt, men varenda korsning, varenda pisspaus, tankstopp, lunch, fika osv tar massor med tid, och sänker det totala medlet enormt mycket. Så ska du pausa 2h, då måste du ju snitta 120kmh i 10h, och då får du stå på rätt rejält. Risken är att du aldrig hinner känna av att du blir trött, och gör ett dumt misstag. Eller så blir du skittrött mitt på skogen någonstans, kanske lite senare på dagen än vad du hade tänkt dig? Om du ogillar tält så är det inte bättre att sova i stället under en gran ;)

Mitt råd är att dela upp det i minst 2 dagar, kanske tom 3, då hinner du köra lugnt, kan planera stoppen och kommer fram hyggligt pigg och glad varje dag. Du slipper dessutom pressa motorväg bara för att hinna fram.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Som de flesta nämner här, hade jag nog också delat upp turen till två dagar, sedan tagit god sömn & mat samt lite små roliga vägar också under turen istället köra bara på E4an:)

Så sätt kan du verkligen njuta av hojköringen istället ligga på en transportsträcka:tummenupp
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Last edited:

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Min andra säsong som rookie körde jag från sachsenring genom Danmark till Karlskrona i mer än momsat tempo, ösregn mesta delen, bron till se var avstängd för orkanstyrka men det hann jag inte se, klämde proteinbar på tankstoppen o klev bara av när det behövdes toabesök. På en dag. När jag kom fram bar inte benen alls. Fick ner stödet o smsade till killen "hjälp", sen bokstavligen rann jag ner på marken från hojen och kräktes i hjälmen av utmattning. Jätteskitdumt, lyssna på rockmor, gör inte som mig, dela upp med längre pauser.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top