Test av Multiverktyg

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Najs.. Sax och korkskruv e det man behöver mest känner jag

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en lite drygt 20 år gammal Gerber liknande den som fanns med som heter Center Drive, den sitter oftast på bältet i jaktbyxan. Bra kvalité på den och inget glapp och sånt, bra stål och man ta i med tången och verkligen använda verktygen om det behövs, dessa multiverktyg ser jag mer som nödverktyg men då kan dom ju vara riktigt bra att ha med för att lösa problem i brist på riktiga verktyg.

Får kolla in Julas och Biltemas billigare varianter om det skulle vara nåt att utrusta hojarna med under sadeln eller bakom nån sidokåpa, frågan är ju vilken kvalla dom har dom ska ju fungera om det ska vara nån idé att ha med dom. Tycker att det känns lite väl lyxigt att ha Gerber verktyg i hojarna med tanke på användningen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Multiverktyg för mek vid vägkanten, visst, men eftersom det alltid är mörkt och regnar när hojen pajar är det man egentligen vill ha en pannlampa och en sydväst.

Hårding med sydväst!.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Då är det hellre en bra försäkring och en packe cigg man ska ha

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Lite synd att det inte är med en enda Leatherman, tänker framförallt på Crunch. Den har låsbar tång som en svetstång, vilket gör att det går att använda den som provisoriskt kopplings/bromshandtag, eller växelväljare.

Min erfarenhet av multitänger är att det bör vara lagom många verktyg. Tång, kniv, kryssmejsel, spårmejsel, sax och möjligtvis såg kommer man långt med.

Konservöppnare, nagelfil, korkskruv, lampa, tandpetare, penna osv, är onödigt fluff, som gör tången svagare och tyngre.

På hojen är tången det viktigaste. Med den kan du räta ut saker som är böjt, dra ut skruv ur däcket tex. Saker som gör att du kommer vidare. Att kunna öppna en vinpava är ju bra om du gett upp, men har man bara en sko så får man upp en vinkork ändå. :D
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Lite synd att det inte är med en enda Leatherman, tänker framförallt på Crunch. Den har låsbar tång som en svetstång, vilket gör att det går att använda den som provisoriskt kopplings/bromshandtag, eller växelväljare.

Min erfarenhet av multitänger är att det bör vara lagom många verktyg. Tång, kniv, kryssmejsel, spårmejsel, sax och möjligtvis såg kommer man långt med.

Konservöppnare, nagelfil, korkskruv, lampa, tandpetare, penna osv, är onödigt fluff, som gör tången svagare och tyngre.

På hojen är tången det viktigaste. Med den kan du räta ut saker som är böjt, dra ut skruv ur däcket tex. Saker som gör att du kommer vidare. Att kunna öppna en vinpava är ju bra om du gett upp, men har man bara en sko så får man upp en vinkork ändå. :D
Konservöppnare e ju givet. Det där med skon funkar lite sisådär ibland. Vissa korkar sitter som berget

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tänkte kolla häromdagen, har ni några bra sätt att öppna en korkad vinflaska utan skruvkork eller banka i son mot väggen metoden?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Har en Victorinox, samma som i testet. Har även en leatherman Wave, men jag använder huvudsakligen min victorinox för den är större, dom få gånger jag använt tången runt en mutter, så gör det för jävla ont i handen med den mindre waven. Annars är dom överhuvudtaget inte speciellt bra för mc. Men käcka att ha i väskan ändå, liksom dom är bättre än att inte ha någonting alls,
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top