R1 2001 Svampig frambroms

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Den har alltid känts mjuk i mitt tycke i den mening att handtaget på minsta inställningen gått att dra in ända till handtaget utan att ta i särskilt mycket men själva bromsen har alltid tagit bra.

Det blev inget körande ifjol och nu när jag skulle starta upp den märkte jag att den blivit ännu mjukare. Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande. Jag vet att vätskan kan suga åt sig fukt men den har stått inomhus i källaren som håller rumstemperatur. I princip har den alltså stått i ett vardagsrum. Inget läckage har heller inträffat som kan förklara saken. Är det vanligt att den försämras så drastiskt?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Börja med att byta bromsvätska.
Hojen är 18 år gammal och bromsslangarna bör bytas vart fjärde år om jag minns rätt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en frambroms som inte klarade besiktningen nyligen, för lite "rörelsereserv" dvs bromsgreppet tar i handtaget. Jag bytte bromsvätskan utan resultat. Nu har jag även bytt de sopslut skivorna och beläggen, men tar i ändå. Allt original. Byta bromsslangen är väl det enda / nästa kvar att göra antar jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Börja med att byta bromsvätska.
Hojen är 18 år gammal och bromsslangarna bör bytas vart fjärde år om jag minns rätt.

Jag har en frambroms som inte klarade besiktningen nyligen, för lite "rörelsereserv" dvs bromsgreppet tar i handtaget. Jag bytte bromsvätskan utan resultat. Nu har jag även bytt de sopslut skivorna och beläggen, men tar i ändå. Allt original. Byta bromsslangen är väl det enda / nästa kvar att göra antar jag.
Gammal bromsvätska blir inte svampig, vätskor är inkompressibla, vatten lika mycket som DOT5.1 superduperbromsvätska. Förutom lite sämre kokpunkt skulle man alltså lika gärna kunna köra bromssystemet på vatten, ketchup eller mjölk.

Chronic, har du renoverat pumpen? Tätningarna i oken kan spöka också, om dom greppar för bra i kolvarna så dras kolven tillbaka för långt när du släpper bromsen, och då blir det för lång rörelse innan dom tar mot skivan, så att volymen i pumpen är för liten för att fylla oken så att det blir något rejält tryck/spel kvar mot handtaget. Fulvarianten är ju att ta isär och göra rent, och smörja rejält när du sätter ihop allt igen, dyrvarianten är ju nya packningar, men dom har en förmåga att kosta ohemula pengar :gnissla
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gammal bromsvätska blir inte svampig, vätskor är inkompressibla, vatten lika mycket som DOT5.1 superduperbromsvätska. Förutom lite sämre kokpunkt skulle man alltså lika gärna kunna köra bromssystemet på vatten, ketchup eller mjölk.

Chronic, har du renoverat pumpen? Tätningarna i oken kan spöka också, om dom greppar för bra i kolvarna så dras kolven tillbaka för långt när du släpper bromsen, och då blir det för lång rörelse innan dom tar mot skivan, så att volymen i pumpen är för liten för att fylla oken så att det blir något rejält tryck/spel kvar mot handtaget. Fulvarianten är ju att ta isär och göra rent, och smörja rejält när du sätter ihop allt igen, dyrvarianten är ju nya packningar, men dom har en förmåga att kosta ohemula pengar :gnissla

Jag tänker att om ok packningarna drar tillbaka kolvarna för långt, så borde det går att pumpa upp bra tryck.. men det gör det inte. Bromsgreppet har exakt samma motstånd trots alla mina åtgärder. Att pumpa med bromsgreppet ger ingen som helst skillnad.

Jag rengjorde ordentligt när jag bytte beläggen, och kolvarna löper fint tycker jag. ( Finare än jag är van vid :gnissla )

Slangen är ju från -88, men faktum är att jag aldrig haft problem med gammal slang tidigare. Det läcker inte heller någonstans. Frågan är om man ska renovera pumpen FÖRE man byter slang, eller efter??

Det bromsar bra, men besiktningen gillar inte att greppet tar i styret. Surt läge. Jag tyckte att själva bromsgreppet såg rakt ut, till skillnad från kopplingsgreppet som är, som brukligt, böjt i en båge. Så jag drog till Honda Center på Söder som hade ett grepp i hyllan, men det hade exakt samma form som det jag har.

Tänkte att det tog i för tidigt helt enkelt, men inte det heller:glömdet
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ta isär allt när du ändå håller på chronic ,gjort samma jobb på Xr650r:en i garaget nu innan besiktningen troligen kanske det räcker med nya slangar men renovering av pumpen är ju lätt gjort om du ändå håller på ,vanliga slangar flexar mer än man tror
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur mycket slår bromsskivorna ?
Ju mer skivorna slår, desto mer trycks kolvarna i oken tillbaka när man släpper bromsen.
Och desto mer måste bromshandtaget röra sig när man bromsar innan "det händer något".
##

För att kolla slaget t.ex.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oga-testinstrument/indikatorklocka-2000024034

Jag satte indikatorklockan # på en hantelvikt på golvet när jag kollade hur mycket skivorna slog på Sprint RS.
https://www.sporthoj.com/forum/show...hjul-med-vibrationer-vid-bromsning&highlight=

#indikatorklockan har ett "magnetlås"

Har själv funderat på att sätta tunna brickor av frys AL folie mellan hjulnavet och bromsskivan för att minska slag.
Men inte testat ännu.

## Händer det något direkt när du trycker på bromsen men det går att trycka för långt innan hjulet börjar kasa.
1a åtgärd: Stålomspunna bromslangar. Mina går direkt från bromsoken till bromshandtaget för att underlätta avluftningen. Runt framsidan av gaffelbenen. För undvika att slangen till vänster bromsok fastnar i tutan, för undvika att slangen skaver hål på kylaren. Drabbade en garagekompis.
2a åtgärd: Lufta bromsarna. Kan det finnas en luftbubbla uppe vid bromshandtaget som inte kommer ut? Jag måste luta GSX1300R kraftigt åt vänster för att få ut luftbubbla vid bromshandtaget.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Går huvudcylindern till sitt yttre läge när hantaget är opåverkat? Gör den inte det rinner ingen vätska ner från behållaren. Sätt på en transparent slang på ena luftnippeln som räcker upp över styret. Lossa sedan behållaren och öppna den. Håll den så högt du kan och öppna luftnippeln. Stiger oljan i slangen och nivån sjunker så är det felet iallafall kollat.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Löst problemet och isf hur?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Funderar på om jag har samma problem som ts med min Honda 600FS -02.

Handtaget går inte riktigt hela vägen ner i botten, men det är inte långt i från. Fått ställa in bromsgreppet i yttersta läget. Första biten man trycker in handtaget gör ingenting, men när man kommer ner en bit så tar bromsen ganska bra.

Men jag hade gärna haft bättre bit i bromsen, så jag slapp trycka så hårt. Jämfört mot min s1000rr så får man ta i mycket mer för att få samma bromsverkan. Den känns också ganska stum och ger inte den progressiva känslan. Däremot så finns ju bromsverkan där, förutsatt att man tar i.

Att pumpa handtaget gör inget, eller möjligtvis väldigt väldigt lite. Innan jag luftade fick jag alltid pumpa en del.
Håller man kvar handtaget hårt intryckt 10-15s så står det still, så bromsen sjunker inte.
Skivorna bytte jag för två år sedan, då de gamla hade slagit sig, upplever inte att de har några problem med skevhet.
Slangarna är troligen original, så jag skulle självklart kunna byta dem, men tror ni att det är där problemet är?

Vet inte riktigt var jag ska börja. Funderat på att köpa en tuffare huvudcylinder från Brembo, men efter diskussion här så kanske det är bättre att renovera cylindern och köpa nya slangar. Med det sagt så hade det varit tråkigt att lägga det jobbet och fortfarande inte få den där sköna progressiva och starka bromsningen.
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Funderar på om jag har samma problem som ts med min Honda 600FS -02.

Handtaget går inte riktigt hela vägen ner i botten, men det är inte långt i från. Fått ställa in bromsgreppet i yttersta läget. Första biten man trycker in handtaget gör ingenting, men när man kommer ner en bit så tar bromsen ganska bra.

Men jag hade gärna haft bättre bit i bromsen, så jag slapp trycka så hårt. Jämfört mot min s1000rr så får man ta i mycket mer för att få samma bromsverkan. Den känns också ganska stum och ger inte den progressiva känslan. Däremot så finns ju bromsverkan där, förutsatt att man tar i.

Att pumpa handtaget gör inget, eller möjligtvis väldigt väldigt lite. Innan jag luftade fick jag alltid pumpa en del.
Håller man kvar handtaget hårt intryckt 10-15s så står det still, så bromsen sjunker inte.
Skivorna bytte jag för två år sedan, då de gamla hade slagit sig, upplever inte att de har några problem med skevhet.
Slangarna är troligen original, så jag skulle självklart kunna byta dem, men tror ni att det är där problemet är?

Vet inte riktigt var jag ska börja. Funderat på att köpa en tuffare huvudcylinder från Brembo, men efter diskussion här så kanske det är bättre att renovera cylindern och köpa nya slangar. Med det sagt så hade det varit tråkigt att lägga det jobbet och fortfarande inte få den där sköna progressiva och starka bromsningen.


Hade liknande problem på min förra året. Renoverade cylindern och den blev som ny, så definitivt värt att testa.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag skulle börja med att kolla och renovera bromscylindern och byta slang om det är en gammal icke stålomspunnen samt och gå igenom oket som man minst kan rengöra och inspektera. Lika bra att göra hela jobbet när man ändå är igång, bara att nosa upp en passande youtubevideo.

Här är en av flera butiker som säljer slangar. Man kan även sätta ihop sin slang själv för samma pris https://www.probrake.de/stahlflex-bremsleitung-aprilia-50-ccm
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det blev lite bättre men hojen är såld. Som sagt bromsen tar, inga problem och handtaget har alltid känts så, dock inte riktigt lika mycket.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag skulle börja med att kolla och renovera bromscylindern och byta slang om det är en gammal icke stålomspunnen samt och gå igenom oket som man minst kan rengöra och inspektera. Lika bra att göra hela jobbet när man ändå är igång, bara att nosa upp en passande youtubevideo.

Här är en av flera butiker som säljer slangar. Man kan även sätta ihop sin slang själv för samma pris https://www.probrake.de/stahlflex-bremsleitung-aprilia-50-ccm

Har du några tips på var man handlar renoveringssatser? Brukar man köpa original eller tredjepart? Om tredje part, finns det några pålitliga märken att föredra?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har du några tips på var man handlar renoveringssatser? Brukar man köpa original eller tredjepart? Om tredje part, finns det några pålitliga märken att föredra?

Du får googla din hoj, master cylinder rebuild eller liknande. Kunde inget om saken förut men frågade här och läste på ganska mycket om storlek på cylinder och förhållande mot oket och hur det påverkar bromskänslan. Är din orginal är det korrekt storlek annars kan det bero på flexande slang eller att det inte är tätt. Funkar membranet/diaphragm?

Jag behövde en frambroms som passade ett rakare styre som jag bytt till och och köpte en helt ny eftermarknadsmodell från David Silver spares. De har ofta orginaldelar men även deras eftermarknadsprylar ska hålla bra kvalité fast jag är osäker på om detta är din modell:
https://www.davidsilverspares.co.uk/CBR600FS2-SPORT-2002/
https://www.davidsilverspares.co.uk/CBR600FS2-SPORT-2002/part_160471/

Kolla även Ebay och kanske Xlmoto?


För den som vill snöa in sig: http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du får googla din hoj, master cylinder rebuild eller liknande. Kunde inget om saken förut men frågade här och läste på ganska mycket om storlek på cylinder och förhållande mot oket och hur det påverkar bromskänslan. Är din orginal är det korrekt storlek annars kan det bero på flexande slang eller att det inte är tätt. Funkar membranet/diaphragm?

Jag behövde en frambroms som passade ett rakare styre som jag bytt till och och köpte en helt ny eftermarknadsmodell från David Silver spares. De har ofta orginaldelar men även deras eftermarknadsprylar ska hålla bra kvalité fast jag är osäker på om detta är din modell:
https://www.davidsilverspares.co.uk/CBR600FS2-SPORT-2002/
https://www.davidsilverspares.co.uk/CBR600FS2-SPORT-2002/part_160471/

Kolla även Ebay och kanske Xlmoto?


För den som vill snöa in sig: http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
Det är rätt hoj. Hur vet man om membranet är trasigt? Min broms läcker inte eller så.
Har handlat från david silver spares innan, väldigt nöjd med dem, så skulle kunna handla där igen.

Försökt snöa in mig. Tror jag ska gå ner från 16mm till 14mm kolv i huvudcylindern för att få mer känsla. Men samtidigt måste det väl ha med mekanisk utväxling att göra lika mycket som hydraulisk, det är vad som gör mig något osäker på om det kanske är en större kolv med mer mekanisk utväxling som är rätt(?)
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Membranet är det nog inget fel på men tänkte bara att du inte glömmer att kolla att den är hel och kan expandera. Har sett en teknik där man verkligen böjer den på plats. Lägg ned ena kanten först med ett lätt tryck så luft inte fastnar under men vet inte hur viktigt det är. Låter rimligt och skadar inte att göra så. Har ändå svårt att se att en liten luftbubbla skulle leta sig ner i slangen, möjligtvis om man lägger hojen upp och ner och bromsar så luftbubblan kommer in i kolven :-D

Hmm, jag vet inte om du kan välja en mindre kolv utan det blir isf ny bromscylinder istället?
Med mindre kolv kommer det krävas mindre kraft på bromsgreppet men den kommer att röra sig närmre handtaget när du bromsar vilket väl var ditt problem?
Funkar säkert med mindre fast förutsatt att allt är på topp, du kommer säkert behöva stålomspunna slangar också för har du flex i slangen blir det knepigt. Jag vågar inte säga vad du ska göra. Var sitter problemet, bromscylindern, oket eller slangen?

Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av att diagnostisera problemet då det var lätt för mig. Jag köpte som sagt bara helt ny bromscylinder och min gamla slang från 1980 visste jag att den flexade.

Kom på att jag kollade om min bromscylinder kunde bygga upp tryck vilket den iof gjorde även om den läckte och din verkar ju göra det utan att läcka och då borde allt vara ok?

Det är ju bättre att kolla när den är monterad men i denna video gör han det även utan att den är monterad.
https://youtu.be/0BrHublevTE

Renoverar bromscylindern:
https://youtu.be/njKRhPwHOaM
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top