REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    301

    R1 2001 Svampig frambroms

    Den har alltid känts mjuk i mitt tycke i den mening att handtaget på minsta inställningen gått att dra in ända till handtaget utan att ta i särskilt mycket men själva bromsen har alltid tagit bra.

    Det blev inget körande ifjol och nu när jag skulle starta upp den märkte jag att den blivit ännu mjukare. Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande. Jag vet att vätskan kan suga åt sig fukt men den har stått inomhus i källaren som håller rumstemperatur. I princip har den alltså stått i ett vardagsrum. Inget läckage har heller inträffat som kan förklara saken. Är det vanligt att den försämras så drastiskt?

  2. #2
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    08
    Hoj
    70-kort
    Inlägg
    4 752
    Börja med att byta bromsvätska.
    Hojen är 18 år gammal och bromsslangarna bör bytas vart fjärde år om jag minns rätt.

  3. #3
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 499
    Jag har en frambroms som inte klarade besiktningen nyligen, för lite "rörelsereserv" dvs bromsgreppet tar i handtaget. Jag bytte bromsvätskan utan resultat. Nu har jag även bytt de sopslut skivorna och beläggen, men tar i ändå. Allt original. Byta bromsslangen är väl det enda / nästa kvar att göra antar jag.

  4. #4
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 353
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Börja med att byta bromsvätska.
    Hojen är 18 år gammal och bromsslangarna bör bytas vart fjärde år om jag minns rätt.
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Jag har en frambroms som inte klarade besiktningen nyligen, för lite "rörelsereserv" dvs bromsgreppet tar i handtaget. Jag bytte bromsvätskan utan resultat. Nu har jag även bytt de sopslut skivorna och beläggen, men tar i ändå. Allt original. Byta bromsslangen är väl det enda / nästa kvar att göra antar jag.
    Gammal bromsvätska blir inte svampig, vätskor är inkompressibla, vatten lika mycket som DOT5.1 superduperbromsvätska. Förutom lite sämre kokpunkt skulle man alltså lika gärna kunna köra bromssystemet på vatten, ketchup eller mjölk.

    Chronic, har du renoverat pumpen? Tätningarna i oken kan spöka också, om dom greppar för bra i kolvarna så dras kolven tillbaka för långt när du släpper bromsen, och då blir det för lång rörelse innan dom tar mot skivan, så att volymen i pumpen är för liten för att fylla oken så att det blir något rejält tryck/spel kvar mot handtaget. Fulvarianten är ju att ta isär och göra rent, och smörja rejält när du sätter ihop allt igen, dyrvarianten är ju nya packningar, men dom har en förmåga att kosta ohemula pengar
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 499
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Gammal bromsvätska blir inte svampig, vätskor är inkompressibla, vatten lika mycket som DOT5.1 superduperbromsvätska. Förutom lite sämre kokpunkt skulle man alltså lika gärna kunna köra bromssystemet på vatten, ketchup eller mjölk.

    Chronic, har du renoverat pumpen? Tätningarna i oken kan spöka också, om dom greppar för bra i kolvarna så dras kolven tillbaka för långt när du släpper bromsen, och då blir det för lång rörelse innan dom tar mot skivan, så att volymen i pumpen är för liten för att fylla oken så att det blir något rejält tryck/spel kvar mot handtaget. Fulvarianten är ju att ta isär och göra rent, och smörja rejält när du sätter ihop allt igen, dyrvarianten är ju nya packningar, men dom har en förmåga att kosta ohemula pengar
    Jag tänker att om ok packningarna drar tillbaka kolvarna för långt, så borde det går att pumpa upp bra tryck.. men det gör det inte. Bromsgreppet har exakt samma motstånd trots alla mina åtgärder. Att pumpa med bromsgreppet ger ingen som helst skillnad.

    Jag rengjorde ordentligt när jag bytte beläggen, och kolvarna löper fint tycker jag. ( Finare än jag är van vid )

    Slangen är ju från -88, men faktum är att jag aldrig haft problem med gammal slang tidigare. Det läcker inte heller någonstans. Frågan är om man ska renovera pumpen FÖRE man byter slang, eller efter??

    Det bromsar bra, men besiktningen gillar inte att greppet tar i styret. Surt läge. Jag tyckte att själva bromsgreppet såg rakt ut, till skillnad från kopplingsgreppet som är, som brukligt, böjt i en båge. Så jag drog till Honda Center på Söder som hade ett grepp i hyllan, men det hade exakt samma form som det jag har.

    Tänkte att det tog i för tidigt helt enkelt, men inte det heller

  6. #6
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    840
    Ta isär allt när du ändå håller på chronic ,gjort samma jobb på Xr650r:en i garaget nu innan besiktningen troligen kanske det räcker med nya slangar men renovering av pumpen är ju lätt gjort om du ändå håller på ,vanliga slangar flexar mer än man tror
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 036
    Hur mycket slår bromsskivorna ?
    Ju mer skivorna slår, desto mer trycks kolvarna i oken tillbaka när man släpper bromsen.
    Och desto mer måste bromshandtaget röra sig när man bromsar innan "det händer något".
    ##

    För att kolla slaget t.ex.
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...cka-2000024034

    Jag satte indikatorklockan # på en hantelvikt på golvet när jag kollade hur mycket skivorna slog på Sprint RS.
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...ing&highlight=

    #indikatorklockan har ett "magnetlås"

    Har själv funderat på att sätta tunna brickor av frys AL folie mellan hjulnavet och bromsskivan för att minska slag.
    Men inte testat ännu.

    ## Händer det något direkt när du trycker på bromsen men det går att trycka för långt innan hjulet börjar kasa.
    1a åtgärd: Stålomspunna bromslangar. Mina går direkt från bromsoken till bromshandtaget för att underlätta avluftningen. Runt framsidan av gaffelbenen. För undvika att slangen till vänster bromsok fastnar i tutan, för undvika att slangen skaver hål på kylaren. Drabbade en garagekompis.
    2a åtgärd: Lufta bromsarna. Kan det finnas en luftbubbla uppe vid bromshandtaget som inte kommer ut? Jag måste luta GSX1300R kraftigt åt vänster för att få ut luftbubbla vid bromshandtaget.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-06-24 klockan 10:22.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  8. #8
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    1 241
    Går huvudcylindern till sitt yttre läge när hantaget är opåverkat? Gör den inte det rinner ingen vätska ner från behållaren. Sätt på en transparent slang på ena luftnippeln som räcker upp över styret. Lossa sedan behållaren och öppna den. Håll den så högt du kan och öppna luftnippeln. Stiger oljan i slangen och nivån sjunker så är det felet iallafall kollat.

  9. #9
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    1 241
    Löst problemet och isf hur?

  10. #10
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Funderar på om jag har samma problem som ts med min Honda 600FS -02.

    Handtaget går inte riktigt hela vägen ner i botten, men det är inte långt i från. Fått ställa in bromsgreppet i yttersta läget. Första biten man trycker in handtaget gör ingenting, men när man kommer ner en bit så tar bromsen ganska bra.

    Men jag hade gärna haft bättre bit i bromsen, så jag slapp trycka så hårt. Jämfört mot min s1000rr så får man ta i mycket mer för att få samma bromsverkan. Den känns också ganska stum och ger inte den progressiva känslan. Däremot så finns ju bromsverkan där, förutsatt att man tar i.

    Att pumpa handtaget gör inget, eller möjligtvis väldigt väldigt lite. Innan jag luftade fick jag alltid pumpa en del.
    Håller man kvar handtaget hårt intryckt 10-15s så står det still, så bromsen sjunker inte.
    Skivorna bytte jag för två år sedan, då de gamla hade slagit sig, upplever inte att de har några problem med skevhet.
    Slangarna är troligen original, så jag skulle självklart kunna byta dem, men tror ni att det är där problemet är?

    Vet inte riktigt var jag ska börja. Funderat på att köpa en tuffare huvudcylinder från Brembo, men efter diskussion här så kanske det är bättre att renovera cylindern och köpa nya slangar. Med det sagt så hade det varit tråkigt att lägga det jobbet och fortfarande inte få den där sköna progressiva och starka bromsningen.

  11. #11
    Både mysig och porrig. Brutuss avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Jönköping
    Hoj
    MT-01 Stage 3
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Funderar på om jag har samma problem som ts med min Honda 600FS -02.

    Handtaget går inte riktigt hela vägen ner i botten, men det är inte långt i från. Fått ställa in bromsgreppet i yttersta läget. Första biten man trycker in handtaget gör ingenting, men när man kommer ner en bit så tar bromsen ganska bra.

    Men jag hade gärna haft bättre bit i bromsen, så jag slapp trycka så hårt. Jämfört mot min s1000rr så får man ta i mycket mer för att få samma bromsverkan. Den känns också ganska stum och ger inte den progressiva känslan. Däremot så finns ju bromsverkan där, förutsatt att man tar i.

    Att pumpa handtaget gör inget, eller möjligtvis väldigt väldigt lite. Innan jag luftade fick jag alltid pumpa en del.
    Håller man kvar handtaget hårt intryckt 10-15s så står det still, så bromsen sjunker inte.
    Skivorna bytte jag för två år sedan, då de gamla hade slagit sig, upplever inte att de har några problem med skevhet.
    Slangarna är troligen original, så jag skulle självklart kunna byta dem, men tror ni att det är där problemet är?

    Vet inte riktigt var jag ska börja. Funderat på att köpa en tuffare huvudcylinder från Brembo, men efter diskussion här så kanske det är bättre att renovera cylindern och köpa nya slangar. Med det sagt så hade det varit tråkigt att lägga det jobbet och fortfarande inte få den där sköna progressiva och starka bromsningen.

    Hade liknande problem på min förra året. Renoverade cylindern och den blev som ny, så definitivt värt att testa.
    "När jag var i din ålder hade vi inte låtsashundbajs. Vi hade bara riktigt hundbajs och ingen tyckte att det var ett dugg roligt."


    I´m a rageoholic...I can´t live without rageohol.

  12. #12
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 009
    Jag skulle börja med att kolla och renovera bromscylindern och byta slang om det är en gammal icke stålomspunnen samt och gå igenom oket som man minst kan rengöra och inspektera. Lika bra att göra hela jobbet när man ändå är igång, bara att nosa upp en passande youtubevideo.

    Här är en av flera butiker som säljer slangar. Man kan även sätta ihop sin slang själv för samma pris https://www.probrake.de/stahlflex-br...aprilia-50-ccm

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    301
    Det blev lite bättre men hojen är såld. Som sagt bromsen tar, inga problem och handtaget har alltid känts så, dock inte riktigt lika mycket.

  14. #14
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Jag skulle börja med att kolla och renovera bromscylindern och byta slang om det är en gammal icke stålomspunnen samt och gå igenom oket som man minst kan rengöra och inspektera. Lika bra att göra hela jobbet när man ändå är igång, bara att nosa upp en passande youtubevideo.

    Här är en av flera butiker som säljer slangar. Man kan även sätta ihop sin slang själv för samma pris https://www.probrake.de/stahlflex-br...aprilia-50-ccm
    Har du några tips på var man handlar renoveringssatser? Brukar man köpa original eller tredjepart? Om tredje part, finns det några pålitliga märken att föredra?

  15. #15
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 009
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Har du några tips på var man handlar renoveringssatser? Brukar man köpa original eller tredjepart? Om tredje part, finns det några pålitliga märken att föredra?
    Du får googla din hoj, master cylinder rebuild eller liknande. Kunde inget om saken förut men frågade här och läste på ganska mycket om storlek på cylinder och förhållande mot oket och hur det påverkar bromskänslan. Är din orginal är det korrekt storlek annars kan det bero på flexande slang eller att det inte är tätt. Funkar membranet/diaphragm?

    Jag behövde en frambroms som passade ett rakare styre som jag bytt till och och köpte en helt ny eftermarknadsmodell från David Silver spares. De har ofta orginaldelar men även deras eftermarknadsprylar ska hålla bra kvalité fast jag är osäker på om detta är din modell:
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...S2-SPORT-2002/
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...2/part_160471/

    Kolla även Ebay och kanske Xlmoto?


    För den som vill snöa in sig: http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-07-11 klockan 23:54.

  16. #16
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Du får googla din hoj, master cylinder rebuild eller liknande. Kunde inget om saken förut men frågade här och läste på ganska mycket om storlek på cylinder och förhållande mot oket och hur det påverkar bromskänslan. Är din orginal är det korrekt storlek annars kan det bero på flexande slang eller att det inte är tätt. Funkar membranet/diaphragm?

    Jag behövde en frambroms som passade ett rakare styre som jag bytt till och och köpte en helt ny eftermarknadsmodell från David Silver spares. De har ofta orginaldelar men även deras eftermarknadsprylar ska hålla bra kvalité fast jag är osäker på om detta är din modell:
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...S2-SPORT-2002/
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...2/part_160471/

    Kolla även Ebay och kanske Xlmoto?


    För den som vill snöa in sig: http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
    Det är rätt hoj. Hur vet man om membranet är trasigt? Min broms läcker inte eller så.
    Har handlat från david silver spares innan, väldigt nöjd med dem, så skulle kunna handla där igen.

    Försökt snöa in mig. Tror jag ska gå ner från 16mm till 14mm kolv i huvudcylindern för att få mer känsla. Men samtidigt måste det väl ha med mekanisk utväxling att göra lika mycket som hydraulisk, det är vad som gör mig något osäker på om det kanske är en större kolv med mer mekanisk utväxling som är rätt(?)

  17. #17
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 009
    Membranet är det nog inget fel på men tänkte bara att du inte glömmer att kolla att den är hel och kan expandera. Har sett en teknik där man verkligen böjer den på plats. Lägg ned ena kanten först med ett lätt tryck så luft inte fastnar under men vet inte hur viktigt det är. Låter rimligt och skadar inte att göra så. Har ändå svårt att se att en liten luftbubbla skulle leta sig ner i slangen, möjligtvis om man lägger hojen upp och ner och bromsar så luftbubblan kommer in i kolven :-D

    Hmm, jag vet inte om du kan välja en mindre kolv utan det blir isf ny bromscylinder istället?
    Med mindre kolv kommer det krävas mindre kraft på bromsgreppet men den kommer att röra sig närmre handtaget när du bromsar vilket väl var ditt problem?
    Funkar säkert med mindre fast förutsatt att allt är på topp, du kommer säkert behöva stålomspunna slangar också för har du flex i slangen blir det knepigt. Jag vågar inte säga vad du ska göra. Var sitter problemet, bromscylindern, oket eller slangen?

    Jag har tyvärr ingen större erfarenhet av att diagnostisera problemet då det var lätt för mig. Jag köpte som sagt bara helt ny bromscylinder och min gamla slang från 1980 visste jag att den flexade.

    Kom på att jag kollade om min bromscylinder kunde bygga upp tryck vilket den iof gjorde även om den läckte och din verkar ju göra det utan att läcka och då borde allt vara ok?

    Det är ju bättre att kolla när den är monterad men i denna video gör han det även utan att den är monterad.


    Renoverar bromscylindern:
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-07-13 klockan 20:07.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Skickat från min iPhone med Tapatalk

checkster
Vill du annonsera ovan? Klicka här