Transportera hoj - roadtrip - direkt på dragkroken vs släp m.m.?

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Halloj

Funderar på om detta funkar på en vanlig kombi? Mototote "hojställ" direkt på dragkroken? Eller är det mer lämpligt för pickisar och stora suv? :wiggle

https://www.youtube.com/watch?v=Tn8RFIRn7j4

Hur skulle ni göra ang roadtrip till alperna/nürburgring m.m, hojsläp? Eller rentav rent a wreck - skåpbil?

Att köra r-hoj ner med tankväska osv är uteslutet...

Mvh
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att köra r-hoj ner med tankväska osv är uteslutet...

Billigaste är nog att bara ta med kreditkortet och köpa nya saker när du behöver dem.
Alltså, vem känner för att släpa med sig t.ex. smutsiga kallingar/t-shirtar/osv hem. Släng och köp nya saker när du behöver dem liksom.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hyr en skåpis. Eller köp en billig - och sälj för samma peng när du kommer hem igen, typ en Vito för 25 kkr.

Släp är ett alternativ - men långsamt och dyrare på färjor/broar.

Jag hade kört ner - men så bor jag inte däruppe i norr, så kontinenten är lite närmare. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Antingen så tar jag hojen ner till ringen, eller så packar jag in ett par hojar i skåpbilen och åker ner. Med extra klibbiga däck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett annat alternativ är ju att få med en polare som vill köra bil dit, som kan ta all packning, så möts man upp vid specifika tider på specifika platser.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag har provat det där med en 100 kg crosshoj på en Audi 100, helt värdelöst. Dubbla vikten borde bli helt okörbart.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Eftersom jag har en hoj mer lämpad för långtouring kör jag ner utan att fundera på och släp och tåg annat skit. Med din hoj fick det bli att hyra skåpbil, packa all packning och köra bekvämt ner på ett par dagar, sen bara njuta av kurvorna. En hoj på dragkula hade jag skippat. Bil/mc-semester är inte fy skam.. :)
 

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r
Lutar nog mot en "rent a wreck" skåpbil / köpa något billig.. Tog en "långtur" med hojen på midsommarafton ca 200km, det är max vad jag pallar med på en dag ^^ den är byggd för bankörning och himla kul, men 200 mil+ enkel väg till alperna går inte :gnissla även om det hade varit kul via landsvägar.

Har någon testat rent a wreck? Verkar som att somliga filialer har fria mil, somliga tillåter inte utlandskörning m.m. dvs lite olika regler här och där..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Man har väl förböfvulen pickis. Har haft ett ton på min kula utan större problem.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
En bekant till mig hade en Volvo xc60. Han slängde i r1 i utrymmet där bak, när han blev för lat för att köra hojen till Kroatien.:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
RC 8 på kulställ ner genom Düskland...?


zbvW2DE.jpg



Herzlich Willkommen!
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Vi körde med mc-släp förra sommaren när vi va på resa runt i Europa! Sjukt smidigt att lasta två hojar och ha packning i dagboken. Bränsleförbrukningen blir nästintill oförändrad! Skicka pm om du bor i/runt Skaraborg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top