LED-lampa som halvljus, bättre synbarhet?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger i min säng och funderar lite, här upp i norr är det ljust i stort sett hela tiden som det är hoj säsong så det är sällan jag i alla fall utnyttjar ljuset på hojen. Vad säger ni om att byta till LED med betydligt vitare ljus istället för den vanliga H4 lampan? Vet att det inte är lagligt och att halvljusbilden kan bli så där men vad jag tänkt på är att det vita ljuset verkar synas bättre dagtid.

Håller på en hel del med traktorer och nu sitter det xenon och LED på det mesta som arbetsljus och vad jag tänkt på att att man ofta ser arbetsljuset lika bra som saftblandare då dom är på dagtid. Då jag håller på med traktorn runt vägen brukar jag slå på arbetsljuset även dagtid då jag i alla fall inbillar mig att jag syns bättre.

Vad säger ni, tror ni man syns bättre med vitare LED- ljus mot H4 halogen?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ja definitivt
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Annars finns de gamla altenativet är att köra på hellyset..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Heljuset finns ju men jag inbillar mig att det skarpare vita LED-halvljuset syns bättre än halogenhelljus.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bättre att mentalt tänka på man inte syns, oavsett hur mycket ljus, blinkande eller fast, så syns du inte på mobilskärmen som bilföraren titter mest på. :(
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä visst är det så att man ska utgå att man inte syns, men har man tur kan ju nån råkas se en då dom tittar upp från telefonen om man har bra lyse jämfört mot halvdant lyse.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Annars byta till hoj me bra lyse då. .. Så man slipper halvdant lyse...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lär inte byta hoj är ganska nöjd med de jag har. Men kanske köper jag en LED-H4 och testar bara för att.

Jag har bara förmycket tid att fundera på det mesta då jag ligger i sjuksängen. Börjar vara rastlös nu och har drygt 6 veckor till med stelt ben som inte får belastas.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lär inte byta hoj är ganska nöjd med de jag har. Men kanske köper jag en LED-H4 och testar bara för att.

Jag har bara förmycket tid att fundera på det mesta då jag ligger i sjuksängen. Börjar vara rastlös nu och har drygt 6 veckor till med stelt ben som inte får belastas.

Det börjar bli en dyr ”semester”

Köpte Du alla dreven?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo det börjar blir dyrt med dena ofrivilliga semester ;)

Har inte beställt drivpaket och drev än men ska göra det, ska också fixa bromsbelägg och svänghjulsavdragare och då har jag nog köpt de grejer som behövs för full översyn och service. Behöver ju inte stressa lär ju vara minst två månader till innan jag kan upp på nån hoj och då börjar säsongen gå mot sitt slut här, brukar inte bli mycket åka efter att älgjakten börjat.

Har gått hyfsat bra hittils men nu börjar rastlösheten ta över, är inte var att inte göra nåt och att då bara se tv och surfa på nätet känns inget kul.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag monterade en LED "H4" i min Suzuki 1100 från 83 för två somrar sedan. Det blir en stor skillnad på en äldre hoj.
Helt plötsligt började vägskyltarna reflektera ljuset från hojen en bra bit bort och bilisterna att blinka åt mig lite då och då för dom tror att jag har helljuset på.
Som du säger blir ljusbilden inte riktigt 100 därför åkte den gamla H4:n tillbaka när jag besiktade hojen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag monterade en LED "H4" i min Suzuki 1100 från 83 för två somrar sedan. Det blir en stor skillnad på en äldre hoj.
Helt plötsligt började vägskyltarna reflektera ljuset från hojen en bra bit bort och bilisterna att blinka åt mig lite då och då för dom tror att jag har helljuset på.
Som du säger blir ljusbilden inte riktigt 100 därför åkte den gamla H4:n tillbaka när jag besiktade hojen.

Kruxet med de vanliga 6000K LED är att 6000K ökar reflexerna från vägskyltarna jämfört med t.ex. 3000K. Inget jag vill ha.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kruxet med de vanliga 6000K LED är att 6000K ökar reflexerna från vägskyltarna jämfört med t.ex. 3000K. Inget jag vill ha.

Det har du rätt i att skyltarnz bländar mer men som jag skrivit tidigare är det knappt mörkt här så länge det säsong, inte så mycket skyltar heller j obygden;)


Här en känsla att 4300K är ganska bra kompromiss, har det på xenon lyssna på traktorn. 4300K är betydligt vitare är halogen men inte så där kritvitt som 6000K.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har du rätt i att skyltarnz bländar mer men som jag skrivit tidigare är det knappt mörkt här så länge det säsong, inte så mycket skyltar heller j obygden;)


Här en känsla att 4300K är ganska bra kompromiss, har det på xenon lyssna på traktorn. 4300K är betydligt vitare är halogen men inte så där kritvitt som 6000K.


Jag var inne på Jula Sisjön , Västra Frölunda idag. De hade två H4 LED för 499:- kr OBS endast för OFF ROAD tror jag det stod. 2000lumen och 5700K. Vad jag minns.

Men det enkla sättet som jag använder är att ibland väcka lite extra uppmärksamhet med ljustutan.
Tex när jag närmar mig en korsning där det står en bil eller möter bil som tänker svänga vänster.

Själv har jag blivit uppmärksammad av ljustutan när jag tänker köra om och det blinkar till i backspegeln.
Så jag går tillbaka åt höger och ser Polisen svepa förbi i en hastighet jag inte skulle vilja tvingas köra i jobbet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det var ju bra pris, frågan är ju hur dom lyser? I mitt fall till hojarna spelar det ju mindre roll för från maj till augusti då det ljust större delen av dygnet, i maj och augusti är det mörkt några timmar mitt i natten. Skulle vara lite intressant och testa i traktorn som har H4 om det skulle lysa bättre eller bara lysa vitare?

Jula säljer ju på postorder så man kan ju beställa för att åka till Luleå är nog inte att tänka på på ett tag till.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
2018_Husqvarna_TC_85-2-websize-1500x1000.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sällan det är så mörkt här under sommaren, sent i augusti och september kan det se ut så här i norr.

Tycker det känns lite exotiskt då det är mörkt och varmt som tex sommaren på Öland, här uppe är det ju bara ljust hela tiden ;)

Nån som testat Julas LED-lampor? Är det bara att kasta bort 500 kr?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Men det enkla sättet som jag använder är att ibland väcka lite extra uppmärksamhet med ljustutan.
Tex när jag närmar mig en korsning där det står en bil eller möter bil som tänker svänga vänster.

Det sättet är lite lömskt tycker jag, en del bilister tolkar det som att jag menar "kör du!", eftersom ljustutan ofta används av bilister för att visa att man släpper fram någon.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top