Köpa A2 mc?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Varför är det ett tvång med ABS? Jag förstår att det är ett bra komplement att ha men lägg inte all tro till det systemet i verkligheten. En hoj utan ABS är ingen dålig hoj bara av den anledning. Att kunna bromsa utan ABS är ju A och O inom hoj-åka. Leta upp en välskött ER6 utan ABS och jag tror du blir riktigt nöjd :yoparty

Finns nog rätt få ER6 utan ABS här i Sverige.
Finns för övrigt inget som hindrar en från att lära sig bromsa på riktigt vis med en hoj som har ABS.
Skillnaden är att handtaget/pedalen börjar pulsera istället för att du låser hjulet när du når gränsen, det blir bra mycket trevligare att lära sig var gränsen går.
ABS är inte dåligt, och du kan absolut lära dig bromsa rätt på en hoj som är utrustad med det..

Min sambo håller på att ta kort och kör på våran hoj med ABS, hon har ganska svårt för att bromsa hårt då hon flippat över framåt med cykel i ung ålder.
Vår hoj med ABS är kanon att träna på för henne, för istället för att slå över eller låsa framhjulet och gå omkull så känner hon lite ryckningar i bromshandtaget och lär sig var gränsen går den vägen istället.
Förklara gärna varför man bör skita i ABS som ny på MC, och förklara även gärna varför man inte kan lära sig bromsa ordentligt på en hoj som är utrustad med ABS.
Det finns inte en normalt funtad kotte som skulle rekommendera någon att köpa en äldre bil (typ 90-tal) för att slippa ha ABS i dagsläget, skiten är bra och den fungerar, och för folk som kör hoj normalt så gäller precis samma sak, det räddar liv.
Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig.
Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.
ABS räddar liv, tveklöst.
Sjukt dåligt tips.

Du har för övrigt 10% rabatt på försäkringen hos de flesta bolag om du har ABS på hojen...
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.

Allt är ju relativt. Jag hade förmodligen blivit huvudlös om jag inte dragit i handbromsen på Saab'en när en tradare med släp hade mig i sin döda vinkel och körde ut efter att först ha stannat. Blöt nysnö och bilen slajdade upp underredet på en hög snövall istället för att kana in under släpet. För egen del gör ABS varken till eller från, MC som bil. Risk-tvåan borde kompletteras med rallykurs! ABS borde egentligen kallas för 08-broms. :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Massa text....
Vår hoj med ABS är kanon att träna på för henne, för istället för att slå över eller låsa framhjulet och gå omkull så känner hon lite ryckningar i bromshandtaget och lär sig var gränsen går den vägen istället.
Förklara gärna varför man bör skita i ABS som ny på MC, och förklara även gärna varför man inte kan lära sig bromsa ordentligt på en hoj som är utrustad med ABS.
Det finns inte en normalt funtad kotte som skulle rekommendera någon att köpa en äldre bil (typ 90-tal) för att slippa ha ABS i dagsläget, skiten är bra och den fungerar, och för folk som kör hoj normalt så gäller precis samma sak, det räddar liv.
Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig. Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande. ABS räddar liv, tveklöst.
Sjukt dåligt tips.

Varför så arg?

1) Jag har inte sagt att ABS är dåligt. Hur du drar den slutsatsen baserat på mitt inlägg ovan har jag ingen aning om.

2) Vad bra att din sambo kan känna sig bekväm med att ABS finns där och assisterar henne. Lycka till med kortet.

3) Som svar på varför man ska "skita i ABS som ny förare" som du så fint la fram det så har jag inte sagt att han ska skita i att skaffa ABS jag sa att det inte är ett tvång. Haft 4 hojar sen ny. Ingen med ABS. Har fått bromsa som fan flera gånger och det gick bra. Kanske för att jag lärde mig att inte lita på att ett system finns där och räddar mig i en situation och bara nyper till i handtaget som vissa förare verkar tro är rätt sätt att tänka. Att åka iväg till en ödslig plats och öva bromsning under säsong för att hålla det färskt är ett rätt bra tips! Eller åk på avrostning varje vår.
Att lära sig bromsa på en hoj med ABS går utmärkt. Har inte sagt något annat.

4)Att ABS räddar liv är det ingen tvekan om och jag håller med om att det är ett bra system men det är fortfarande inget tvång att man MÅSTE ha ABS för att köpa en hoj. Jag "panikbromsade" till fullt stopp senast igår eftermiddags om du så gärna vill veta det då jag fick möte i min fil i skymd kurva. Det gick uppenbart bra då jag skriver till dig idag.

Sist vill jag skriva att du kan dra ner tonen på dina inlägg ett par snäpp! Bara för att folk inte håller med dig här inne så betyder inte det att de är dumma i huvudet eller saknar insikt i hur man kör hoj, lever livet och förstår konsekvenserna av vårt intresse.
Tänk på blodtrycket. Sluta för övrigt med att lägga ord i folks mun och dra slutsatser baserat på deras inlägg som inte är sanna! Tack.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Finns nog rätt få ER6 utan ABS här i Sverige.
Finns för övrigt inget som hindrar en från att lära sig bromsa på riktigt vis med en hoj som har ABS.
Skillnaden är att handtaget/pedalen börjar pulsera istället för att du låser hjulet när du når gränsen, det blir bra mycket trevligare att lära sig var gränsen går.
ABS är inte dåligt, och du kan absolut lära dig bromsa rätt på en hoj som är utrustad med det..

Min sambo håller på att ta kort och kör på våran hoj med ABS, hon har ganska svårt för att bromsa hårt då hon flippat över framåt med cykel i ung ålder.
Vår hoj med ABS är kanon att träna på för henne, för istället för att slå över eller låsa framhjulet och gå omkull så känner hon lite ryckningar i bromshandtaget och lär sig var gränsen går den vägen istället.
Förklara gärna varför man bör skita i ABS som ny på MC, och förklara även gärna varför man inte kan lära sig bromsa ordentligt på en hoj som är utrustad med ABS.
Det finns inte en normalt funtad kotte som skulle rekommendera någon att köpa en äldre bil (typ 90-tal) för att slippa ha ABS i dagsläget, skiten är bra och den fungerar, och för folk som kör hoj normalt så gäller precis samma sak, det räddar liv.
Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig.
Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.
ABS räddar liv, tveklöst.
Sjukt dåligt tips.

Du har för övrigt 10% rabatt på försäkringen hos de flesta bolag om du har ABS på hojen...

Varför så på steget? Ingen anledning att bli "så arg"...snart så äter väl ngt binärt monster upp din CAPSLOCK-tangent?
Det finns konstigt nog flera som kört och åkt hoj både länge och en hel del innan ABS på motorcykel var något som fanns annat i labbet hos Bosch och BMW.
Det fungerade att bromsa satan för de mesta även då, utan att gå omkull. Även om suvar inte var ett begrepp så fanns det ändå andra openetrerbara mobila hinder som av och till fanns och placerade sig i vägen och i ens färdriktning.

Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.
Du verkar tro att det här med "paniksituationer" är något nytt? Eller att de inte går att undvika till stor del genom att vara jäkligt uppmärksam och köra även åt mottrafikanterna. Nu skriver ju du inte direkt "till mig" men jag har utan ABS bromsat mig ur ett par situationer liknande de du beskriver...utan särskilt mycket panik. Det har visserligen vid några tillfällen tagits en längre paus efteråt för att hinna andas ikapp. Men visst, jag har haft tur som hamnat i situationer där det trots allt funnits visst förhandlingsutrymme.
Såvisst sjutton går det att bromsa utan ABS. Problemet med ABS är att det inte är lätt att lära sig att bromsa optimalt...men för den som inte kan eller vill/vågar lära sig att bromsa utan så...

Du behöver inte vara arg på Schnell...budskapet går inte fram bättre för det.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Aja, kommer oavsett köpa hoj med ABS då det känns bättre och säkrare på alla sätt och det kan ju ändå inte vara någon nackdel, även om det är bra att lära sig utan ABS verkar det som..

Har kollat på z400, ninja 400 och versys x 300. Versysen tyckte jag inte riktigt om, även om det var skön körställning och bra däck osv för motorväg. Jag tror z400an föll mig bäst i smaken av de 3 modellerna. Får hålla ögonen öppna för en begagnad z300


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Varför så arg?
[/B]

Schnell, jag ber om ursäkt.
Var lack inatt och skulle inte loggat in på forumet, sorry att du hamnade i korselden.
Jag håller med dig i mångt och mycket, och blodtrycket är nere på normal nivå idag...
Sorry!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Schnell, jag ber om ursäkt.
Var lack inatt och skulle inte loggat in på forumet, sorry att du hamnade i korselden.
Jag håller med dig i mångt och mycket, och blodtrycket är nere på normal nivå idag...
Sorry!

Allt lugnt! Alla har bad days. Lördag idag! :fyllisar
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jämfört med Gixxrar och CBR600RR sitter man betydligt mer upprätt på en Ninja300.
Det där tycker jag är konstigt. I min värld borde A2-hojar vara gjorda för 18-åringar, men nej, de A2-hojar jag har kört, har haft en sittställning gjord för jag-har-alldeles-för-tjock-mage-gubbar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där tycker jag är konstigt. I min värld borde A2-hojar vara gjorda för 18-åringar, men nej, de A2-hojar jag har kört, har haft en sittställning gjord för jag-har-alldeles-för-tjock-mage-gubbar.

Det är för att även 18-åriga världsmästare skall klara konbanan...


Buy quality, cry once
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Nu har vi varit och provkört en z300 också, 35k 700 mil 2016 årsmodell. Jag tror en sån skulle bli bra


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
nu var det dags att väcka tråden igen... har hittat en billig duke 390 för endast 25k. https://www.blocket.se/annons/orebro/ktm_duke_390_14/87171952

skulle säkert kunna få ner det lite till också

vågar man köpa den nu när det är vinter utan att provköra? skulle vilja påstå att priset är otroligt bra, när säsongen drar igång är de väl 10k dyaryre…

mitt frågetecken är dock att ägaren skrev att den gått 800 mil i annonsen men när jag skrev till honom visade det sig att den gått 1300 mil? den är servad vid 120 och 600 mil på verkstad, och sen påstår sig ägaren att han bytt olja själv efter det
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
nu var det dags att väcka tråden igen... har hittat en billig duke 390 för endast 25k. https://www.blocket.se/annons/orebro/ktm_duke_390_14/87171952

skulle säkert kunna få ner det lite till också

vågar man köpa den nu när det är vinter utan att provköra? skulle vilja påstå att priset är otroligt bra, när säsongen drar igång är de väl 10k dyaryre…

mitt frågetecken är dock att ägaren skrev att den gått 800 mil i annonsen men när jag skrev till honom visade det sig att den gått 1300 mil? den är servad vid 120 och 600 mil på verkstad, och sen påstår sig ägaren att han bytt olja själv efter det

Du får inte köra upp med denna men det vet du väl. I övrigt lär den inte stiga med 10k till våren.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Du får inte köra upp med denna men det vet du väl. I övrigt lär den inte stiga med 10k till våren.

jo det vet jag. närmaste körskolan kör med duke 790 så får köra upp med deras isåfall.

avgasröret har inget märke. tror du det är ett bra köp? tänkte bjuda 22 för den isåfall
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
jo det vet jag. närmaste körskolan kör med duke 790 så får köra upp med deras isåfall.

avgasröret har inget märke. tror du det är ett bra köp? tänkte bjuda 22 för den isåfall

jag skulle aldrig någonsin köpa en Duke MEN många andra gör det så det är bättre nån av dem får svara på det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
nu var det dags att väcka tråden igen... har hittat en billig duke 390 för endast 25k. https://www.blocket.se/annons/orebro/ktm_duke_390_14/87171952

skulle säkert kunna få ner det lite till också

vågar man köpa den nu när det är vinter utan att provköra? skulle vilja påstå att priset är otroligt bra, när säsongen drar igång är de väl 10k dyaryre…

mitt frågetecken är dock att ägaren skrev att den gått 800 mil i annonsen men när jag skrev till honom visade det sig att den gått 1300 mil? den är servad vid 120 och 600 mil på verkstad, och sen påstår sig ägaren att han bytt olja själv efter det

Vad har den för registreringsnummer ?
Hur många ägare har den haft ?
Så det går att göra en liten koll på
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Motorrad är en tysk MC-tidning som brukar provköra hojar 5000 mil och redovisa resultatet
Jag har en gammal kopia med 44 st hojar.
De 10 hojar som det varit mest strul med är
Plats 34 Triumph Thunderbird
35 Aprilia RSV4R
36 KTM 690 SM
37 Kawasaki Z 1000 ABS
38 Buell Lightning KB125
39 KTM 950 Adventure
40 Suzuki intruder M1800 R
41 BMW K1300GT
42 Ducati 1199 Panigale
43 Ducati 1098
44 KTM 1190 RC8

Och de med minst problem
1 Yamaha MT-07
2 BMW R1200R
3 Honda CBR 600F
4 HD Road King
5 Honda NC 700S
6 Suzuki V-strom 1000 ABS
7 Yamaha XJ6 Diversion
8 Triumph Tiger 800XS
9 Yamaha MT-09
10 Honda Crosstourer
11Honda CBF 1000
12 Suzuki Bandit 1250
13 Suzuki Gladius , går nog få strypt till A2

Vill man ha lite strul väljer man ett fabrikat som finns i listan från nr 1-10 en Honda 3st i 10 i topp, Yamaha också 3st, Suzuki V-tvin 650 går nog få A2 klassad med strypning.
Jag tror Triumph och HD saknar A2 hojar / hojar som kan strypas till A2. Kawasaki ER-5 och ER-6 (på 16e plats hos Motorrad) kanske också kan strypas till A2. Mycket populära hojar för nybörjare.

Man undviker som nybörjare fabrikaten i slutet av listan. Eftersom det är mycket strul bör man vara bra på att mecka hoj.
Annars kommer den stå mycket still i väntan på service hos MC-handlare.

Exempel på hojar med lite strul. Tror båda går att strypa till A2.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/suzuki_sv_650_s/86953781
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/kawasaki_er6_n/87169403
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite kul att BMWK1300 är typ sämst och K1200R är typ bäst.

Samma hoj fast i utvecklad form där det baserat på tusentals hojar är känt att K1300 är betydligt bättre än K1200.

Med det sagt så är chansen för problemfrihet störst bland japanska tillverkare. Detta gäller oavsett produkt och har med industriell filosofi och standard att göra.


Buy quality, cry once
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor

Värt att notera, kanske? är att en modell som varit i produktion länge oftast hinner få en, eller ett par, uppdateringar under sin livscykel. Ibland är de uppdateringarna så omfattande att det, mer eller mindre, är att betrakta som en helt ny modell.

KTM gjorde en sådan, om jag nu minns rätt, 2016 på 390 Duke. Har ett vagt minne av att de även var rätt omfattande. Hur det sedan påverkar priset på tidigare årsmodeller får väl var och en bedöma men det är värt att minnas att en modell som lämnar produktionsbandet efter 10-15 års tillverkning mycket sällan är identisk med den från dag ett...
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
De 10 hojar som det varit mest strul med är
Plats 34 Triumph Thunderbird
35 Aprilia RSV4R
36 KTM 690 SM
37 Kawasaki Z 1000 ABS
38 Buell Lightning KB125
39 KTM 950 Adventure
40 Suzuki intruder M1800 R
41 BMW K1300GT
42 Ducati 1199 Panigale
43 Ducati 1098
44 KTM 1190 RC8

Det enda jag reagerade på var att det de facto fanns TVÅ japs-hojjar med på den listan!
:skrämd
Det hade jag inte gissat!
Annars var det inga större överraskningar....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top