Köpa A2 mc?

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
hej.. gjorde ett inlägg för två år sen om att ta a1 men det hände ju aldrig...
nu gör jag ett nytt försök med a2 (hehe). är just nu inne och sneglar lite på begagnade cbr250r, z300 och duke 390. är det rätt inställning att köpa hoj med liten cylindervolym eller ska man upp till 5-600cc? pappas kompis tyckte vi skulle köpa hans kawasaki w800 men den känns ju både lite dyr och kraftig. han påstod dock att duke hade mycket gasres, oklart om han menade 390 eller 690. något sådant kanske man inte borde börja med?

har abs som krav och vill inte ha någon ultrasupderdupersportig ninja eller så..

alltså, en begagnad hoj för upp till typ 40tkr är det jag har att jobba med. är 182cm lång för den delen och rätt lätt (65kg)

en annan tanke som slog mig är att man behöver cylindervolym på minst 395 vid uppköning men då får man väl helt enkelt hyra körskolans mc..

så vad tror ni?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ingen risk att någon av A2-hojarna är dig övermäktig. Och jag har svårt att tro att Duke 390 är ett wheeliemonster.
Det är möjligtvis mer vrid i hojar med större volym, men annars är det nog ingen större skillnad så länge det är 35kw.

Kör du lektioner på körskola så är det ju deras hoj du kör upp på.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vad ska du ha den till? Min grabb körde en Honda CB500F, som är byggd för A2. Funkade både till pendling, norge-touring och Baltikumresa. Ligger i din prisklass, har ABS och funkade storleksmässigt, fast han både är längre än dig, och 20 kg tyngre. Och jag tyckte också att den var ganska kul att köra :).
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
jo en sådan skulle nog också funka finfint, men vad tror du om denna? 26hk=20kw verkar den vara på. https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR250R_ABS_12_Man_garanti_85671235.htm?ca=5&w=3

den är ju väldigt billig och har inte gått så långt. men jag tror inte det blir några superlånga resor till norge/italien/ whatever utan det blir väl till skolan, stugan och med vänner osv. hur dyrt är det med försäkring när man är 18? fyller i augusti så kan inte kolla hur mycket det kostar för mig än men skulle den stå på pappa skulle det bli 900/år för helförsäkring på den jag länkade så det verkar ju inte vara några stora summor iaf?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Smaksak om man gillar den hojtypen...
26 hk är väldigt trött, dock.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Din pappas polare är dum i huvudet, och verkar inte ha någon som helst jävla koll på motorcyklar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
jo en sådan skulle nog också funka finfint, men vad tror du om denna? 26hk=20kw verkar den vara på. https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR250R_ABS_12_Man_garanti_85671235.htm?ca=5&w=3

den är ju väldigt billig och har inte gått så långt. men jag tror inte det blir några superlånga resor till norge/italien/ whatever utan det blir väl till skolan, stugan och med vänner osv. hur dyrt är det med försäkring när man är 18? fyller i augusti så kan inte kolla hur mycket det kostar för mig än men skulle den stå på pappa skulle det bli 900/år för helförsäkring på den jag länkade så det verkar ju inte vara några stora summor iaf?

Jag hyrde en sån några dagar när jag var i Kanada för några år sen. Lättkörd hoj och rimlig aktionsradie men körupplevelsen var inget som gav mersmak. Vare sig på de kurvigare eller rakare vägarna. Tror det finns bättre nybörjarhojar eller åtminstone hojar som räcker längre än de första hundra par milen.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Hmm okej, då kanske jag borde hoppa över den. men vad tror ni om bmws g310r? Den verkar ju ha fått en hel del bra omdömen. Dock verkar det inte finnas så många begagnade


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hmm okej, då kanske jag borde hoppa över den. men vad tror ni om bmws g310r? Den verkar ju ha fått en hel del bra omdömen. Dock verkar det inte finnas så många begagnade


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ta andras omdömen med en nypa salt. Ingen idé att skippa (eller för den delen, köpa) en hoj baserat på vad en person tycker. Är så mycket som spelar in när det gäller hojval. Och så fort man köpt en, så börjar man endå direkt fundera på nästa :).

Jag har en bekant som efter 15000 mil på allt från Honda Blackbird, KTM950, KTM690 och KTM EXC500 nu tänker köpa en CB500X att ha som vardagshoj. Och vid sidan om har han en Husqvarna 501 som enduro/grushoj.

Min input blir dock att skippa lågkubikarna. Är inget kul i längden med för lite pulver i motorn...
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
alright jag förstår.. men en annan fundering, hur långt bör hojen ha gått? jag tycker inte det ser ut som om att en hoj som gått långt är speciellt mycket billigare än en som gått kortare? tänker också att däcken osv är mer slitna på en som gått längre och kanske behöver bytas ut. verkar ju finnas en hel del som gått mellan 3-600 mil vilket känns som ett sweetspot?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Allt handlar om hur hojen körts, och hur väl den är underhållen. En A2 som gått 5000 mil med rätt service och underhåll är inga problem alls. Samtidigt som det går att knäcka en hoj på halva den sträckan också. Finns inget standardsvar, mao.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
alright jag förstår.. men en annan fundering, hur långt bör hojen ha gått? jag tycker inte det ser ut som om att en hoj som gått långt är speciellt mycket billigare än en som gått kortare? tänker också att däcken osv är mer slitna på en som gått längre och kanske behöver bytas ut. verkar ju finnas en hel del som gått mellan 3-600 mil vilket känns som ett sweetspot?

Först tappar fordon värde när de tas ut från handlaren, sedan ligger de rätt stabilt i några hundra eller kanske upp till tusen mil. Det är ju ändå knappt en halv sommar med tusen mil.
Tittar du på spannet 0-600 mil lär priserna vara ungefär samma. Titta isf istället efter hojar med godis på, så du slipper lägga extra pengar på att köpa till eget godis.
Vad gäller däck, det beror helt på vilken sorts däck som sitter på och hur hojen körts. Det finns däck som man utan större ansträning kan köra slut på på 200 mil gata, och däck som håller i ett par tusen mil, och allt däremellan.
Däck som är slut är däremot en prutpunkt, om säljaren inte säger att däcken är slut (iofs kanske även då). Själv har jag nog inte stått över ett köp pga slitna däck (eller gamla heller för den delen) men om du har lite ont om pengar kan det ju vara skönt med däck som räcker igenom den värsta körkåtheten som alltid följer när man tagit körkortet. :hihi

Hur långt hojen gått spelar sedan inte någon jättestor roll, de flesta moderna hojar klarar av att gå långt mycket längre än vad de hinner göra innan någon skickar dem i diket. Med service, underhåll och lite kärlek så kan en hoj gott gå 10 000 mil utan större kostnader än service och att byta däck då och då. Speciellt A2-hojar som inte har något monstereffektuttag.
Det du ska titta efter är allmänt skick, och om det finns tecken på klåpskruvande, och avsaknad av service. Kort och gott, gör en säkerhetskontroll som du får lära dig vid körkortstagandet. Hittar du några läckor, utslitna delar eller annat så gå vidare till nästa objekt på listan istället. Ja, om du inte vill lära dig meka också då. :hihi
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
jag gör så att jag länkar ett par enligt min mening ok hojar i närheten så får ni gärna säga vad ni tycker och hur prisvärda dem är.

https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_z300_85405593.htm?ca=5&w=3 -överkomligt pris, kanske går att pruta lite också?

https://www.blocket.se/uppsala/Honda_CB500F_84006268.htm?ca=5&w=2 -överkomlig men lite omotiverande dyrt kanske? dock är det ju värdeminskningen man lär räkna på och inte inköpspriset enligt min mening så egentligen kanske kostnaden blir densamma för denna och z300?

https://www.blocket.se/uppsala/KTM_390_DUKE_ABS__A2Reg__85690658.htm?ca=5&w=2

https://www.blocket.se/dalarna/Ktm_690_Duke_A2_85559018.htm?ca=5&w=2 -denna kändes ju också lite dyr, kanske inte så villig att gå ner i pris om han lagt ut den för 57 tidigare?

https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CBR250R_ABS_12_Man_garanti_85671235.htm?ca=5&w=3 -otroligt billig men verkar inte vara speciellt rolig? kanske ändå kan motsvara förväntningarna om det är första hojen man skaffar sig? lär vara väldigt billig i försäkring också? går ju fortfarande på gymnasiet i ett år till
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Du kan ju även överväga en äldre dualsport, typ Kawasaki KLR, Yamaha XT600E, Suzuki DR650 eller liknande, och komma undan med halva eller en tredjedel av din budget. Och samtidigt lär du dig skruva lite, och att köra på alla underlag. Och under tiden skaffa lite erfarenhet och komma på vilken typ av hoj du egentligen vill ha. Fast då får du släppa ABS-kravet.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Moderna A2-hojar, åtminstone nakna roadsters, är lite som lågprisflyg. Det är spartanskt enkelt, lite trångt, inte jättebekvämt, saknar all tillstymmelse till lull-lull, är funktionellt och BILLIGT. Billigt är ledordet här. Inte som i billig skit. Utan billigt ägande. Inga obehagliga kostnader väntar. Soppasnåla och långa serviceintervaller ger låga driftskostnader. Och försäkringspremierna är rimliga, även för en 18-åring. Visst, man kan säkert uppleva dem som duktigt surriga och med ett väldigt smalt effektregister. Men över 7000 rpm är det living, going and thundering (nåja), ett rent nöje att köra och då är det snabbt glömt hur de känns därunder...

Själv skulle jag nog dock hellre titta på Kawas nya Z400 än gamla Z300. Inte nog med att den fått 399 cc, bättre vrid och mer effekt, den är dessutom lättare än föregångaren. Och med priset 53 900 SEK för 2019 års modell är det faktiskt rätt mycket bang for the buck.
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
hmmmm, jo jag att dom hade en z400 i gävle för 49, lätt begagnad med 600 mil. kan ju åka och kolla på den bara för att se den i verkligheten. sen fick man ju en sprillans för 54 med 5000 presentkort i borlänge vilket är bättre än den i gävle såklart.

men det är ju ändå 20tkr mer än en begagnad z300, är det verkligen värt det? z400 verkar vara 3kg lättare och ha 44hk till skillnad från 39 i z300. men dyrare blir det ju, sen är det ju fint att ha en sprillans hoj också men som nybörjare finns väl risken att den åker i backen också vilket inte är så skoj på en helt ny.

jag får se till att ta mig till lingvalls kommande vecka helt enkelt och spana in modellen, samt tvinga pappa att provköra den :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
ER6-n eller ER6-f då? Finns drösvis med sånna. Skulle den vara a-klassad är de busenkla o strypa ner till a2.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
jo dom verkar ligga helt ok i pris. hur funkar det att strypa? har verkligen ingen koll... är det något man gör själv eller hos firma? hur mycket kostar det osv

Lämna in skiten till en auktoriserad verkstad, tror jag betalade strax över en tusing för att få min ER6 strypt och regbesiktigad innan jag hämtade ut den.
Kostar nog lite mer om du köper en begagnad från privatperson, men det är inte så blodigt ändå.
ER6 är en kanon första hoj, den är inte bäst på något men efter en säsong på den så visste jag precis vad jag ville ha för hoj och vad för krav jag ville ställa på den.
KÖP!
 

HickeHiskelig

Medlem
Gick med
14 May 2017
Ort
Storvik
Hoj
ingen
Lämna in skiten till en auktoriserad verkstad, tror jag betalade strax över en tusing för att få min ER6 strypt och regbesiktigad innan jag hämtade ut den.
Kostar nog lite mer om du köper en begagnad från privatperson, men det är inte så blodigt ändå.
ER6 är en kanon första hoj, den är inte bäst på något men efter en säsong på den så visste jag precis vad jag ville ha för hoj och vad för krav jag ville ställa på den.
KÖP!

får ringa till lingvalls på måndag och höra vad det kostar. finns ju inte en uppsjö med abs dock. hittada denna https://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_ER6n_85384544.htm?ca=5&w=2
dock 13k dyrare än denna https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB500F_85839167.htm?ca=5&w=3 men den kanske inte alls är lika bra, vad vet jag

vad blir försäkringen på en sån där kawasaki tro?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top