Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Köpa A2 mc?

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Varför är det ett tvång med ABS? Jag förstår att det är ett bra komplement att ha men lägg inte all tro till det systemet i verkligheten. En hoj utan ABS är ingen dålig hoj bara av den anledning. Att kunna bromsa utan ABS är ju A och O inom hoj-åka. Leta upp en välskött ER6 utan ABS och jag tror du blir riktigt nöjd
    Finns nog rätt få ER6 utan ABS här i Sverige.
    Finns för övrigt inget som hindrar en från att lära sig bromsa på riktigt vis med en hoj som har ABS.
    Skillnaden är att handtaget/pedalen börjar pulsera istället för att du låser hjulet när du når gränsen, det blir bra mycket trevligare att lära sig var gränsen går.
    ABS är inte dåligt, och du kan absolut lära dig bromsa rätt på en hoj som är utrustad med det..

Min sambo håller på att ta kort och kör på våran hoj med ABS, hon har ganska svårt för att bromsa hårt då hon flippat över framåt med cykel i ung ålder.
    Vår hoj med ABS är kanon att träna på för henne, för istället för att slå över eller låsa framhjulet och gå omkull så känner hon lite ryckningar i bromshandtaget och lär sig var gränsen går den vägen istället.
    Förklara gärna varför man bör skita i ABS som ny på MC, och förklara även gärna varför man inte kan lära sig bromsa ordentligt på en hoj som är utrustad med ABS.
    Det finns inte en normalt funtad kotte som skulle rekommendera någon att köpa en äldre bil (typ 90-tal) för att slippa ha ABS i dagsläget, skiten är bra och den fungerar, och för folk som kör hoj normalt så gäller precis samma sak, det räddar liv.
    Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig.
    Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.
    ABS räddar liv, tveklöst.
    Sjukt dåligt tips.

Du har för övrigt 10% rabatt på försäkringen hos de flesta bolag om du har ABS på hojen...
    Senast redigerat av Knoddas den 2019-06-29 klockan 01:52.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.
    Allt är ju relativt. Jag hade förmodligen blivit huvudlös om jag inte dragit i handbromsen på Saab'en när en tradare med släp hade mig i sin döda vinkel och körde ut efter att först ha stannat. Blöt nysnö och bilen slajdade upp underredet på en hög snövall istället för att kana in under släpet. För egen del gör ABS varken till eller från, MC som bil. Risk-tvåan borde kompletteras med rallykurs! ABS borde egentligen kallas för 08-broms.

Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Hoj
    YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Massa text....
    Vår hoj med ABS är kanon att träna på för henne, för istället för att slå över eller låsa framhjulet och gå omkull så känner hon lite ryckningar i bromshandtaget och lär sig var gränsen går den vägen istället.
    Förklara gärna varför man bör skita i ABS som ny på MC, och förklara även gärna varför man inte kan lära sig bromsa ordentligt på en hoj som är utrustad med ABS.
    Det finns inte en normalt funtad kotte som skulle rekommendera någon att köpa en äldre bil (typ 90-tal) för att slippa ha ABS i dagsläget, skiten är bra och den fungerar, och för folk som kör hoj normalt så gäller precis samma sak, det räddar liv.
    Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig. Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande. ABS räddar liv, tveklöst.
    Sjukt dåligt tips.
    Varför så arg?

1) Jag har inte sagt att ABS är dåligt. Hur du drar den slutsatsen baserat på mitt inlägg ovan har jag ingen aning om.

2) Vad bra att din sambo kan känna sig bekväm med att ABS finns där och assisterar henne. Lycka till med kortet.

3) Som svar på varför man ska "skita i ABS som ny förare" som du så fint la fram det så har jag inte sagt att han ska skita i att skaffa ABS jag sa att det inte är ett tvång. Haft 4 hojar sen ny. Ingen med ABS. Har fått bromsa som fan flera gånger och det gick bra. Kanske för att jag lärde mig att inte lita på att ett system finns där och räddar mig i en situation och bara nyper till i handtaget som vissa förare verkar tro är rätt sätt att tänka. Att åka iväg till en ödslig plats och öva bromsning under säsong för att hålla det färskt är ett rätt bra tips! Eller åk på avrostning varje vår.
    Att lära sig bromsa på en hoj med ABS går utmärkt. Har inte sagt något annat.

4)Att ABS räddar liv är det ingen tvekan om och jag håller med om att det är ett bra system men det är fortfarande inget tvång att man MÅSTE ha ABS för att köpa en hoj. Jag "panikbromsade" till fullt stopp senast igår eftermiddags om du så gärna vill veta det då jag fick möte i min fil i skymd kurva. Det gick uppenbart bra då jag skriver till dig idag.

Sist vill jag skriva att du kan dra ner tonen på dina inlägg ett par snäpp! Bara för att folk inte håller med dig här inne så betyder inte det att de är dumma i huvudet eller saknar insikt i hur man kör hoj, lever livet och förstår konsekvenserna av vårt intresse.
    Tänk på blodtrycket. Sluta för övrigt med att lägga ord i folks mun och dra slutsatser baserat på deras inlägg som inte är sanna! Tack.
    Forza Rossi ! =)

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Finns nog rätt få ER6 utan ABS här i Sverige.
    Finns för övrigt inget som hindrar en från att lära sig bromsa på riktigt vis med en hoj som har ABS.
    Skillnaden är att handtaget/pedalen börjar pulsera istället för att du låser hjulet när du når gränsen, det blir bra mycket trevligare att lära sig var gränsen går.
    ABS är inte dåligt, och du kan absolut lära dig bromsa rätt på en hoj som är utrustad med det..

Min sambo håller på att ta kort och kör på våran hoj med ABS, hon har ganska svårt för att bromsa hårt då hon flippat över framåt med cykel i ung ålder.
    Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig.
    ABS räddar liv, tveklöst.
    Sjukt dåligt tips.

Du har för övrigt 10% rabatt på försäkringen hos de flesta bolag om du har ABS på hojen...
    Varför så på steget? Ingen anledning att bli "så arg"...snart så äter väl ngt binärt monster upp din CAPSLOCK-tangent?
    Det finns konstigt nog flera som kört och åkt hoj både länge och en hel del innan ABS på motorcykel var något som fanns annat i labbet hos Bosch och BMW.
    Det fungerade att bromsa satan för de mesta även då, utan att gå omkull. Även om suvar inte var ett begrepp så fanns det ändå andra openetrerbara mobila hinder som av och till fanns och placerade sig i vägen och i ens färdriktning.

Du verkar tro att det här med "paniksituationer" är något nytt? Eller att de inte går att undvika till stor del genom att vara jäkligt uppmärksam och köra även åt mottrafikanterna. Nu skriver ju du inte direkt "till mig" men jag har utan ABS bromsat mig ur ett par situationer liknande de du beskriver...utan särskilt mycket panik. Det har visserligen vid några tillfällen tagits en längre paus efteråt för att hinna andas ikapp. Men visst, jag har haft tur som hamnat i situationer där det trots allt funnits visst förhandlingsutrymme.
    Såvisst sjutton går det att bromsa utan ABS. Problemet med ABS är att det inte är lätt att lära sig att bromsa optimalt...men för den som inte kan eller vill/vågar lära sig att bromsa utan så...

Du behöver inte vara arg på Schnell...budskapet går inte fram bättre för det.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Hoj
    ingen
    Aja, kommer oavsett köpa hoj med ABS då det känns bättre och säkrare på alla sätt och det kan ju ändå inte vara någon nackdel, även om det är bra att lära sig utan ABS verkar det som..

Har kollat på z400, ninja 400 och versys x 300. Versysen tyckte jag inte riktigt om, även om det var skön körställning och bra däck osv för motorväg. Jag tror z400an föll mig bäst i smaken av de 3 modellerna. Får hålla ögonen öppna för en begagnad z300

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Schnell Visa inlägg
    Varför så arg?
    [/B]
    Schnell, jag ber om ursäkt.
    Var lack inatt och skulle inte loggat in på forumet, sorry att du hamnade i korselden.
    Jag håller med dig i mångt och mycket, och blodtrycket är nere på normal nivå idag...
    Sorry!

Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Hoj
    YZF1000R, Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Schnell, jag ber om ursäkt.
    Var lack inatt och skulle inte loggat in på forumet, sorry att du hamnade i korselden.
    Jag håller med dig i mångt och mycket, och blodtrycket är nere på normal nivå idag...
    Sorry!
    Allt lugnt! Alla har bad days. Lördag idag!
    Forza Rossi ! =)

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Jämfört med Gixxrar och CBR600RR sitter man betydligt mer upprätt på en Ninja300.
    Det där tycker jag är konstigt. I min värld borde A2-hojar vara gjorda för 18-åringar, men nej, de A2-hojar jag har kört, har haft en sittställning gjord för jag-har-alldeles-för-tjock-mage-gubbar.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Det där tycker jag är konstigt. I min värld borde A2-hojar vara gjorda för 18-åringar, men nej, de A2-hojar jag har kört, har haft en sittställning gjord för jag-har-alldeles-för-tjock-mage-gubbar.
    Det är för att även 18-åriga världsmästare skall klara konbanan...

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

10. 2019-07-01, 22:52

Medlem
    Reg.datum
    maj 2017
    Hoj
    ingen
    Nu har vi varit och provkört en z300 också, 35k 700 mil 2016 årsmodell. Jag tror en sån skulle bli bra

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Särskilt om det är en tvåtaktare.

iceice
Vill du annonsera ovan? Klicka här