Suzuki Gs 1000G -82 verkar sura vid gaspådrag

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Som rubriken lyder så går hojen bra på låga varv tills man vrider på rullen, då blir det som att den kvävs snabbt sen kommer varven upp,
Jag har gått igenom förgasarna med nya nålmunstycken, trottelmembran och nya tomgångsmunstycken.

tomgången är också väldigt ostabil, vad beror detta på? för små huvudmunstycken ?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har du original luftburk och filter? Hur är skicket på filtret i så fall? Hur ser insugsgummina ut? Drar den tjyvluft? Om det är vacuumstyrda förgasare, vilket jag tolkar det som om det är, så är det väldigt viktigt att även luften är rätt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Din tankegång om att den surar ned sig är precis tvärt om. Diagnos av tomgången sker med fullt uppvärmd motor, innan dess kan - och ska - den vara lite kinkig.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Har du original luftburk och filter? Hur är skicket på filtret i så fall? Hur ser insugsgummina ut? Drar den tjyvluft? Om det är vacuumstyrda förgasare, vilket jag tolkar det som om det är, så är det väldigt viktigt att även luften är rätt.
Det sitter orginalluftburk och insugningsgummina är de inge fel på, jag lär skruva bort igen och kolla om O-ringarna tätar som dom ska på gummina, Ja det är vacuumstyrda förgasare på den så, har även synkat förgasarna med riktiga klockor.

Är fortfarande lite osäker på hur luftskruvarna ska stå eller om man lär prova sig fram till rätt?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är fortfarande lite osäker på hur luftskruvarna ska stå eller om man lär prova sig fram till rätt?

Fullt uppvärmd motor, "blippa" med gasen, skall direkt återgå till normal tomgång. Sjunker den under normalt tomgångsvarval och sakta tar sig upp till normalt varvtal är tomgångblandningen för fet. Dröjer den kvar lite på högre varvtal och sen sjunker till normal, för klen blandning.

Tomgångsskruvarna brukar normalt vara 1-1/2 varv ut (på typ 9 av 10 förgasarhojar) från full inskruvat (skruva inte in för hårt, spetsen kan gå av). Jag brukar köra lite fett, typ 2 varv ut, för att slippa bråka med choken så mycket.
 

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Fullt uppvärmd motor, "blippa" med gasen, skall direkt återgå till normal tomgång. Sjunker den under normalt tomgångsvarval och sakta tar sig upp till normalt varvtal är tomgångblandningen för fet. Dröjer den kvar lite på högre varvtal och sen sjunker till normal, för klen blandning.

Tomgångsskruvarna brukar normalt vara 1-1/2 varv ut (på typ 9 av 10 förgasarhojar) från full inskruvat (skruva inte in för hårt, spetsen kan gå av). Jag brukar köra lite fett, typ 2 varv ut, för att slippa bråka med choken så mycket.

Problemet ät att den går inte ner i varv som den ska, man får nästan tvinga ner den på tomgången när motorn är varm, är man ute och åker och stannar så ligger den på ca 2500 varv, har ställt in så tomgången ska vara lite äver 1000 varv. ok ska prova ställa in luftskruvarna lite mer då, har dom på 2 varv ut nu så
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
+1
Det låter som tjyvluft någonstans.
Testat med startspray runt gummina?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top