Fråga - Installation bakdrev

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Håller på att byta drev.

Det gamla drevet har en liten fläns typ där muttrarna för skruven som håller drevhubben låser sig så att de inte kan rotera när man skruvar i skruven.

Det nya drevet har ingen sån fläns.

Är detta ok att köra på? Jag tänker hur jag får mothåll för muttrarna nu när de inte låser sig själva sas?

1.jpg

2.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skftnyckel ser ut att funka.

Annars brukar de sitta från andra sidan på de jag bytt på, skruven ut från drevhuben alltså, ska det verkligen sitta sådär?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skftnyckel ser ut att funka.

Annars brukar de sitta från andra sidan på de jag bytt på, skruven ut från drevhuben alltså, ska det verkligen sitta sådär?

Ja det går nog, tänkte att det borde vara en liten fläns där om det ska vara rätt alt. att muttrarna skulle vara typ sexkantsmutter eller liknande så det går lätt med rätt verktyg om inte flänsen är där. Drevet är ju specifikt för hojen liksom och ska ändå dras med 50 Nm har jag för mig när jag kikade i manualen igår.

Från andra sidan, jag förstår nog inte riktigt men ja det ska nog sitta sådär på motsvarande sätt som gamla drevet.

Här är bilder från "baksidan" på nya/gamla drevet.

3.jpg

4.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja det går nog, tänkte att det borde vara en liten fläns där om det ska vara rätt alt. att muttrarna skulle vara typ sexkantsmutter eller liknande så det går lätt med rätt verktyg om inte flänsen är där. Drevet är ju specifikt för hojen liksom och ska ändå dras med 50 Nm har jag för mig när jag kikade i manualen igår.

Från andra sidan, jag förstår nog inte riktigt men ja det ska nog sitta sådär på motsvarande sätt som gamla drevet.

Här är bilder från "baksidan" på nya/gamla drevet.

View attachment 449607

View attachment 449608

Är det orginalskruv?

Ser ut på huben som att det ska vara en skruv som låser i 6-kanthålen med platta utanför men jag vet ju inte, ta en skiftnyckel och håll emot du så blir det nog bra. :)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vänta nu har jag vänt skiten fel...springer ut i garaget.

Drevhubben ska såklart vändas, det gick lite fort när jag såg att flänsen för muttrarna inte fanns och ville springa hit och fråga.

Flänsen då???
En 16 öppen nyckel passar mutterskallarna, får bli så om ingen protesterar.

Tack He rik för hjälpen!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Aaah, nu förstår jag hur det funkar!
Såg inte att det var muttern på utsidan, trodde det var baksidan av skruven. :)

Det ska ju vara en fläns på drevet till den där konstruktionen,du har inte köpt originaldrev va?

Men kör med fast 16 så blir det bra, är ju ingen nödvändighet med fläns annat än vid monteringen, när det väl är draget så sitter det ju, förhoppningsvis.. :D
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Aaah, nu förstår jag hur det funkar!
Såg inte att det var muttern på utsidan, trodde det var baksidan av skruven. :)

Det ska ju vara en fläns på drevet till den där konstruktionen,du har inte köpt originaldrev va?

Men kör med fast 16 så blir det bra, är ju ingen nödvändighet med fläns annat än vid monteringen, när det väl är draget så sitter det ju, förhoppningsvis.. :D

Det är ett Sunstardrev, köpt på lelles.

Artikelnumret är rätt enligt kvitto och stämpling på drev.
http://www.sunstarmoto.com/it/catalogue/dettaglio_prodotto.php?codice_articolo=5-4442-37

Haha...Japp det får bli så.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top