Lufta bromsar på nya Z1000SX

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag har precis bytt däck på hojen och pumpade lite på bromsarna efteråt. Kände då att frambromsen aldrig fick upp jättebra tryck utan handtaget gick att bottna. Osäker om det varit så innan eller om det blev nu vid bytet. Hojen har gått 256 mil.

Hur som helst. Hört en del snack om luftning med ABS och undrar nu om det är något jag ska tänka på mot ABS-fria bromsar? Har hört att det kan vara många ställen att lufta på, behöver man plocka isär hojen för att komma åt ABS-pumpen och sånt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur gammal är hojen och har du garanti kvar? Står ju att det är en -18 i din profil och då borde du ha garanti. Jag skulle inte pilla i bromsarna utan att i alla fall först talat med auktoriserad verkstad innan jag skulle gjort nåt, finns garanti så skulle jag låta dom fixa det istället.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hur gammal är hojen och har du garanti kvar? Står ju att det är en -18 i din profil och då borde du ha garanti. Jag skulle inte pilla i bromsarna utan att i alla fall först talat med auktoriserad verkstad innan jag skulle gjort nåt, finns garanti så skulle jag låta dom fixa det istället.

Okej, hämtade ut den i Maj så garanti finns kvar. Får åka och snacka med dem. Hoppas det inte är något problem att jag bytte däcken själv :gnissla
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, hämtade ut den i Maj så garanti finns kvar. Får åka och snacka med dem. Hoppas det inte är något problem att jag bytte däcken själv :gnissla

Lär inte vara garanti på däcken och man kan väl knappast vara tvingad att byta däck hos återförsäljarna. Nu är det sällan jag haft garanti på mina grejer men då jag köpte pickupen ny så ringde jag frågade hur det var med att koppla extraljus och montera backkamera själv innan jag började montera grejerna och fick till svar att det var inga problem.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Om du pumpar ett par gånger får du inte upp tryck då? När du tar bort och sätter dit hjulet pressas oftast kolvarna i oken in en bit och det går åt ett par pumpningar för att få ut dom igen, helt normalt vid ett däckbyte.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om du pumpar ett par gånger får du inte upp tryck då? När du tar bort och sätter dit hjulet pressas oftast kolvarna i oken in en bit och det går åt ett par pumpningar för att få ut dom igen, helt normalt vid ett däckbyte.

Det var just det jag gjorde när jag upptäckte att trycket aldrig byggde upp tillräckligt. I början gick det lätt att trycka in till handtaget och sen byggdes trycket upp men när jag verkligen trycker till så går det hela vägen in till handtaget.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det blev väl ingen skada på bromsslangen samband med däckbyte?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det blev väl ingen skada på bromsslangen samband med däckbyte?

Nej, jag lät de visserligen hänga lite precis när jag tog loss hjulet men det har jag svårt att se att det skulle påverka.

Jag pratade med verkstaden idag. Det var inget problem om jag ville lufta själv "om jag visste hur man gjorde". Men de sa att jag kunde åka dit med den och låta de känna på den. Så jag tänkte ta hojen till jobbet imorgon och låta dem känna.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Var och lät de känna på bromsen och de tyckte det kändes normalt. De påpekade att det är ju en gummislang som flexar. Jag är nog bara van från tidigare hojen där jag bytte bromsslang och som hade betydligt bättre motstånd.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Upplever du fortfarande att bromsarna är svampigare när du bromsar:va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top