Öhlins styrdämpare för ny BMW s1000r

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Ok!
Menar ni 11 klick från hårdaste positionen eller mjukaste?

Monterat min Öhlins och har börjat experimentera. Märkt att när underlaget är dåligt och det svänger samtidigt så gör Öhlins väldigt bra ifrån sig.

Testat den i högre hastigheter och där gör den underverk med. Körde över 210km/h för första gången idag och det kändes som typ 160. Visste inte ens att jag var uppe i över 200, förens jag kollade på instrumentbrädan. Riktigt nöjd! :)
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Oj du har dragit ur bmw,n på 2,n :tummenupp personligen har jag ju bara gammalt skrot som behöver åtminstone 3,n för att nå 200 men jag har aldrig fått vobbel inte ens när jag provocerar i kruvor bara för att se om.

Vobblar bmw i 160-200 är jag himmelskt glad att jag diggar japanska hojar.:krama

Personligen tror inte jag att du känner ett dugg utan vill känna något typ ett slipon 20 hestar direkt det var nagon i en zx12 tråd som köpt ett helsystem som kommer ge 40hestar direkt, ja Jävlar e min komentar.

Ta o åk bana o be nagon där hjälpa dig för har du vobbel bekymmer finns en massa saker att undersöka på hojen innan man sätter på något som skall korrigera betendet.

Precis som att folk inbillar sig att ABS gör att det bromsar bättre. Bromsar abs bättre då behöver du mängd övning i att bromsa.

Samma med ditt ev vobbel.
Varför upplever du vobbel? För stort skinnställ där ryggen på skinnstället börjar flaxa i fart o ger en lätt vobbel känsla.
Är däcken ok? Är stötdämpare/framgaffel friska/ justerade efter din vikt ditt körsätt?
Är hjulager ok? Är styrlager ok? sitter svingarms axeln fast?

Det finns många fler anledningar till en känsla av vobbel som bör åtgärdas innan ev någon påklistrat sak skall hjälpa till.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Menar ni 11 klick från hårdaste positionen eller mjukaste?

11 eller 11:an kan ha olika betydelse beroende på var man bor och med min uppgivna ort så är det just nu namnet på bygdens hetaste korvmojje. Dock inget namn som en genuin kalixbo skulle använda, för oss finns inget annat än Ronnies eller Frasses. Forever.

11 kan också vara en alldeles utmärkt klickposition på din nya styrdämpare, men det får du testa själv.

Det finns många fler anledningar till en känsla av vobbel som bör åtgärdas innan ev någon påklistrat sak skall hjälpa till.

Nja, att addera styrdämpning är faktiskt otroligt effektivt mot just wobbel och en hoj med upprätt sittställning och en lång förare som håller hårt i styret är mycket mer sannolik att råka ut för just wobbel jämfört med en kåpad clip-on hoj.

I vanlig ordning skall wobbel inte förväxlas med weave som är en svängning med en helt annan axel än styraxeln och som mycket lätt uppstår med tveksamt inställd fjädring och de följder det får för viktfördelningen. Adderad styrdämpning kan vara kontraproduktivt mot just weave.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Oj du har dragit ur bmw,n på 2,n :tummenupp personligen har jag ju bara gammalt skrot som behöver åtminstone 3,n för att nå 200 men jag har aldrig fått vobbel inte ens när jag provocerar i kruvor bara för att se om.

Vobblar bmw i 160-200 är jag himmelskt glad att jag diggar japanska hojar.:krama

Personligen tror inte jag att du känner ett dugg utan vill känna något typ ett slipon 20 hestar direkt det var nagon i en zx12 tråd som köpt ett helsystem som kommer ge 40hestar direkt, ja Jävlar e min komentar.

Ta o åk bana o be nagon där hjälpa dig för har du vobbel bekymmer finns en massa saker att undersöka på hojen innan man sätter på något som skall korrigera betendet.

Precis som att folk inbillar sig att ABS gör att det bromsar bättre. Bromsar abs bättre då behöver du mängd övning i att bromsa.

Samma med ditt ev vobbel.
Varför upplever du vobbel? För stort skinnställ där ryggen på skinnstället börjar flaxa i fart o ger en lätt vobbel känsla.
Är däcken ok? Är stötdämpare/framgaffel friska/ justerade efter din vikt ditt körsätt?
Är hjulager ok? Är styrlager ok? sitter svingarms axeln fast?

Det finns många fler anledningar till en känsla av vobbel som bör åtgärdas innan ev någon påklistrat sak skall hjälpa till.

Stort tack för dina svar, nu blir jag lite klokare på det.

Ja det är ju inte det att det vobblar så galet mycket.

Det finns ju en anledning till att Öhlins sätts på hojar, och är världskända. De är helt enkelt bättre på det de gör (av det jag läst). Plus att de går att ställa om, så att den blir mjukare och hårdare. Älskar denna funktion.
Så köper det mer för att förbättra och skämma bort min kära hoj och mig. hehe. :) Du vet, man är ju nykär.


ABS
Jag har ABS på min båge och använder ALDRIG den, när jag bromsar snabbt bromsar jag så mycket som det går utan att ABS slår in.

Jag tror de flesta missförstår dess funktion.
Vi säger att du kör i 120 knyck och du helt plötsligt ser ett rådjur, framför dig. Tror du att du lugnt och sansat trycker ner bromsarna så att de är som mest effektiva, eller att du panikbromsar genom att dra i allt för kung och fosterland? hehe.
Jag är den som kommer panikbromsa när jag får panik, iaf. Är ju ny på hojen med. :)

I dessa tillfällen så är ABS bromsar bra att ha.


ALLA kan bli bra på att träna att bromsa på en kontrollerad plats o.s.v. men när instinkten och paniken slår in, det är en helt annan fråga.

Sedan finns det givetvis dem som kan allt, och anser att de kommer bromsa kontroller. Jättebra säger jag, men 90% kommer panikbromsa, och ABS är till för majoriteten.

Kedjan
Spände kedjan för första gången igår då den låg på cirka 55mm, och den ska ligga på 35-45mm. Den ligger nu på 35mm.

Märkte även där att bakhjulet inte verkade vara korrekt inställd på vänster och höger, så jag åtgärdade det.

Mer om vobbel

Det jag har märkt är att när jag tar in armarna, blir det ingen vobbel i högre hastigheter efter att jag quickshiftar. Så jag försöker att hålla in armarna när jag kör snabbt och växlar aggressivt, samt att jag böjer mig ner lite. Det känns helt enkelt bättre.
 
Last edited:

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Ja, det låter ju högst sannolikt att dom har skruvat ihop hojen lite på snedden på fabriken :rolleyes: Hur mätte du för att se att hjulet satt perfekt rakt?
Vet ej om jag formulerade mig helt galet. Men ville spänna kedjan och då var det fler streck på höger sidan. Säkerställde att det var lika många streck. Löste i manualen att det var viktigt då man ställer in chain tension.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet ej om jag formulerade mig helt galet. Men ville spänna kedjan och då var det fler streck på höger sidan. Säkerställde att det var lika många streck. Löste i manualen att det var viktigt då man ställer in chain tension.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Det är heller inte ovanligt att dom där strecken är ditslängda av någon med dålig syn och kass avståndsbedömning, och mer är en estetisk finess. Mät med skjutmått istället, och har du gjort det en gång så är det ju bara att skruva lika mycket på båda sidor när du justerar sen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok!
Menar ni 11 klick från hårdaste positionen eller mjukaste?

Monterat min Öhlins och har börjat experimentera. Märkt att när underlaget är dåligt och det svänger samtidigt så gör Öhlins väldigt bra ifrån sig.

Testat den i högre hastigheter och där gör den underverk med. Körde över 210km/h för första gången idag och det kändes som typ 160. Visste inte ens att jag var uppe i över 200, förens jag kollade på instrumentbrädan. Riktigt nöjd! :)

Personligen har jag bara fått ordentliga styrslag på bana, men jag föredrar en mjukt inställd styrdämpare för att den ska sega ner styrningen så lite som möjligt.
Plus att med för hårt inställd styrdämpare flyttar man bara svängningarna längre bak i ekipaget med påföljande besvär av det istället.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top