Öhlins styrdämpare för ny BMW s1000r

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej
Jag har precis gjort 100mils service på min nya hoj som jag är vrålnöjd med.

Några vänner tipsade mig om Öhlins styrdämpare och sa att de kan göra under och rädda ens liv någon dag. Så är sugen på att slå till på en Öhlins, men samtidigt känns det olustigt att byta en helt ny dämpare när hojen är ny.

Vad tycker ni? Är det en bra investering att köpa öhlins styrdämpare till en ny BMW s1000r 2018?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns lite som att det är kanske inte ett kasst chassie men oroligt om det behövs en styrdämpare på en 2018 BMW.

Eller kör du noe så ini helvitte att du konstant utmanar chassit maxialt.

Nu har inte jag kört någon BMW utan bara gsxr, r1, ducati 1098, oso min pendlar hoj YZF1000R.
Min upplevelse av dessa är att ju fortare det går ju mera rocksteddy blir chassiet.

Gsxr o yzf känns som att det inte går att påverka framhjulet i 200+ som en smidig järnvägs räls stum i sidled med smidig i färdriktningen.

Känns som att jag måste få prova en bmw o se om dom är så vobbel känsliga.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Är din hoj ens utrustat med nån styrdämpare från fabrik? (nakna hojar brukar sällan vara utrustat med styrdämpare om man inte gjort nån tillval) kanske det är standard pga så mycket effekt på dagens cyklar:)

https://www.youtube.com/watch?v=7pxrmmDf6qc
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns lite som att det är kanske inte ett kasst chassie men oroligt om det behövs en styrdämpare på en 2018 BMW.

Eller kör du noe så ini helvitte att du konstant utmanar chassit maxialt.

Nu har inte jag kört någon BMW utan bara gsxr, r1, ducati 1098, oso min pendlar hoj YZF1000R.
Min upplevelse av dessa är att ju fortare det går ju mera rocksteddy blir chassiet.

Gsxr o yzf känns som att det inte går att påverka framhjulet i 200+ som en smidig järnvägs räls stum i sidled med smidig i färdriktningen.

Känns som att jag måste få prova en bmw o se om dom är så vobbel känsliga.

Tror det är naturligt.
Gyroskopverkan på framhjulet är antagligen proportionell mot hastigheten i kvadrat.
Vilket betyder att försöker man svänga 200 måste man TA I vid motstyrningen.
Jag har bara upplevt detta på bakrakan i Rudskogen. Som avslutas med 3 högerkurvor, svag, tvärare, tvärast.
Trodde jag hade för högt lufttryck i framdäcket för jag fick ta i så för den andra kurvan.
Senare fattade jag det här med gyroskopverkan.
 
Last edited:

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Om du vill ha ett tips från en som kör en s1000r så fungerar originaldämparen bra. Tänk på att inte hänga i styret när du axar, det breda styret gör lätt att man själv gör chassit oroligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Känns lite som att det är kanske inte ett kasst chassie men oroligt om det behövs en styrdämpare på en 2018 BMW.

Eller kör du noe så ini helvitte att du konstant utmanar chassit maxialt.

Nu har inte jag kört någon BMW utan bara gsxr, r1, ducati 1098, oso min pendlar hoj YZF1000R.
Min upplevelse av dessa är att ju fortare det går ju mera rocksteddy blir chassiet.

Gsxr o yzf känns som att det inte går att påverka framhjulet i 200+ som en smidig järnvägs räls stum i sidled med smidig i färdriktningen.

Känns som att jag måste få prova en bmw o se om dom är så vobbel känsliga.

Du gasar för sent! :D

Gasar du tidigt och hårt nog kommer du upptäcka att styrdämpare är en bra idé.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du gasar för sent! :D

Gasar du tidigt och hårt nog kommer du upptäcka att styrdämpare är en bra idé.

Det är säkert sant det du säger jag åker ju bara på allmänna vägar o är beredd på både rullgrus o folk som kör bil som en död höna. Men jag skall avsolut ta till mej detta och öka yzf,n är ju så slö:krama
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag har fakriskt ingen aning om den har det. Den bör ha det. Ska se. :)

Det har den absolut. Och den gör nytta, s1000r kan bli lite orolig under riktigt hård acceleration. Hjälper som sagt att inte hålla hårt i styret, utan hålla sig fast med benen istället.

De flesta nya nakna hojarna i "supernaked" segmentet har styrdämpare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej
Jag har precis gjort 100mils service på min nya hoj som jag är vrålnöjd med.

Några vänner tipsade mig om Öhlins styrdämpare och sa att de kan göra under och rädda ens liv någon dag. Så är sugen på att slå till på en Öhlins, men samtidigt känns det olustigt att byta en helt ny dämpare när hojen är ny.

Vad tycker ni? Är det en bra investering att köpa öhlins styrdämpare till en ny BMW s1000r 2018?
Jag har fakriskt ingen aning om den har det. Den bör ha det. Ska se. :)

Först ska du byta den som sitter där, sen har du plötsligt ingen aning om den har styrdämpare eller inte? :va Då kan man ju faktiskt fråga sig hur mycket du skulle känna skillnaden på en Öhlinare eller något billigt och begagnat från ebay?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det har den absolut. Och den gör nytta, s1000r kan bli lite orolig under riktigt hård acceleration. Hjälper som sagt att inte hålla hårt i styret, utan hålla sig fast med benen istället.

De flesta nya nakna hojarna i "supernaked" segmentet har styrdämpare.

Jag har fakriskt ingen aning om den har det. Den bör ha det. Ska se. :)

Om du vill ha ett tips från en som kör en s1000r så fungerar originaldämparen bra. Tänk på att inte hänga i styret när du axar, det breda styret gör lätt att man själv gör chassit oroligt.

Först ska du byta den som sitter där, sen har du plötsligt ingen aning om den har styrdämpare eller inte? :va Då kan man ju faktiskt fråga sig hur mycket du skulle känna skillnaden på en Öhlinare eller något billigt och begagnat från ebay?

Aa är långt ifrån en expert. Men av det jag har läst så rekommenderar alla som har testat öhlins det.

Blir att beställa på måndag. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Aa är långt ifrån en expert. Men av det jag har läst så rekommenderar alla som har testat öhlins det.

Blir att beställa på måndag. :)

Jo, med väldigt stor sannolikhet är en styrdämpare från Öhlins lite bättre än den som sitter original på din hoj (bättre inställningsmöjligheter, högre kvalitet, bättre dämpningskurva etc) men om det är av trafiksäkerhetsskäl som du vill ha den så funkar din originaldämpare långt bättre än vad ditt behov är.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Jo, med väldigt stor sannolikhet är en styrdämpare från Öhlins lite bättre än den som sitter original på din hoj (bättre inställningsmöjligheter, högre kvalitet, bättre dämpningskurva etc) men om det är av trafiksäkerhetsskäl som du vill ha den så funkar din originaldämpare långt bättre än vad ditt behov är.

Tack för svar. Så är det säkerligen. :)
Kör du själv Öhlins?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Jo, med väldigt stor sannolikhet är en styrdämpare från Öhlins lite bättre än den som sitter original på din hoj (bättre inställningsmöjligheter, högre kvalitet, bättre dämpningskurva etc) men om det är av trafiksäkerhetsskäl som du vill ha den så funkar din originaldämpare långt bättre än vad ditt behov är.

Lägg pengarna på däck, bensin, och glass istället.

Mina tre favoritsaker här i livet. :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top