Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hittade ingen dedikerad tråd om trail braking (spårbromsning?), alltså att gradvis minska bromskraften till kurvans mitt för att sedan ge gas. Förklaring här: https://www.revzilla.com/common-tread/what-is-trail-braking

Vissa menar att det är det bästaste och säkraste sättet att bromsa in i en kurva, oavsett om man kör på bana eller på gatan. SMC lär dock ut att man ska bromsa klart innan kurva och ge gas genom hela kurvan. Själv upplevde jag att just det att ge gas genom kurvan gjorde stor skillnad för tryggheten i min körning men också att det blev lättare att hitta rätt spår. Hur gör du och vad är ”rätt”?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Om jag pendlar med hojen så är det skit samma faktiskt.
När jag kör för nöjes skull så är det broms fram till mitten av kurvan och sen gas, tycker det är roligare att köra så.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det rimliga säkerhetsmässigt på gata är att ha sådan marginal att du har bromsat färdigt när det är dags att vika. För vips är det halare och tvärare än planerat och du möter en bil. Då skall du reda ut att både byta spår, bromsa lite extra och inte hamna i förardörren på bilen, en övermäktig uppgift för skrämd reptilhjärna....

Sen var det ju det där med att leva som man lär....
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Båda metoderna är bra tycker jag. Jag använder trail breaking ganska ofta där jag tycker det känns rätt. SMC är lite fast i Keith Code-tänket (som inte är fel alls), men som vi alla vet utvecklas allt hela tiden, för att det kommer något nytt (trail breaking är inte nytt dock) behöver inte det gamla vara fel ju.

Precis som att vi inte gasar på exakt samma sätt varje gång, finns det ingen anledning att alltid bromsa på samma sätt varje gång.

I en snäv, okänd för mig kurva med dold utgång tycker jag trail breaking är fint på gatan, mycket enklare att justera farten om hinder dyker upp, eller kurvan kniper än mer. Finns fler goda effekter såklart.

Däremot brukar jag bromsa klart innan sväng när jag svänger av en tex 90-väg in på en mindre väg. Då ser jag oftast hela svängen innan och vet var jag har apex och utgång.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är inte antingen eller, ju fler tekniker man har att tränat in i reptilhjärnan desto större chans att man gör rätt.
Trail blazing har en stor fördel på okända och skymda kurvor, bromsen är redan på.

Det är mycket lättare att öka på bromsmängden när fjädringen redan är i bromsläge än att plötsligt chocka chassit med en tvärnit mitt i nedlägget
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, olika kurvor och situationer kräver olika teknik, och det är väl där som SMC har en utmaning, det är extremt få svenska banor som har skymda kurvor med rullgrus, så det blir svårt att ha en helt verklighetsanpassad utbildning för alla scenarier.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
SMC-s verksamhet handlar i grunden om trafiksäkerhet, detta genom skickligare MC-förare på alla underlag. I begreppet ”skicklighet” ingår förstås att bedöma underlaget och använda omdömet förutom att använda sig av olika tekniker utifrån olika förutsättningar.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns det fortfarande trackday-instruktörer som dillar om att bromsa klart innan sväng...? Det vittnar om dålig förståelse för däckets så kallade greppcirkel och jag tror inte heller att bromsar och fjädring på en modern sporthoj fungerar särskilt bra med ett sådant körsätt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns det fortfarande trackday-instruktörer som dillar om att bromsa klart innan sväng...? Det vittnar om dålig förståelse för däckets så kallade greppcirkel och jag tror inte heller att bromsar och fjädring på en modern sporthoj fungerar särskilt bra med ett sådant körsätt.

Nä, tror inte det finns några trackdayinstruktörer som säger så, däremot SMC-school men de är ju inte några banåkningskurser heller utan trafiksäkerhetskurs.

Har talat med några som "fastnat" i det tänket när de ska köra lite mer aktivt och försökt få de att förstå att man får bättre kontroll och faktiskt större chans att slippa skicka undan framhjulet in i böj om man tar med sig lite broms in men det är svårt att nå fram då de är så intränade på att det är så man ska göra, "bromsa klart-styr in".

Men på rena banåkningar har jag inte hört något sådant dumt men så är ju målsättningen något helt annat där. :)
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Under kurser via smc har man inte förmedlat trail braking, inte under de 10 år jag deltagit på grundkurs och avancerad kurs. MEN för ett par veckor sedan hände det faktiskt.

Blir det inte en naturlig utveckling om man åker en del bana, inte alltid svänger och bromsar vid exakt samma punkt, att man även använder bromsen även in i svängen? Tror mer det är begreppet som är/varit okänt för många. Och att många faktiskt använder tekniken omedvetet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Från nyaste versionen Råd och Riktlinjer för SMC School på sida 81
’1.4 Broms i kurva’
https://www.svmc.se/smc_filer/School/Dokument/2018/R och R Grunddokument ver 3.0.7.pdf

Med det sagt så anpassar/ändrar/lär/utvecklas SMC sig lite men det är väldigt mycket politik i detta.
Ja, det är nog inte konstigare än att SMC School handlar om att köra på landsväg och då är det väl klokt att en skicklig förare väljer att behålla lite mer marginaler på sin sida än vid körning på bana i tävlingssammanhang?

Trailbraking är bra att behärska då det ger en möjlighet att hantera en situation med lite för hög ingångsfart i en kurva på landsväg. Problemet är att jag, om jag regelmässigt behöver bromsa till APEX i skymda kurvor, inte har särskilt mycket utrymme kvar att hantera okända faktorer som rullgrus, spill på vägbanan, vilt eller stillastående fordon etc som plötsligt dyker upp i synfältet.

På körskolorna lärde de en gång ut tänket att vi skulle kunna stanna inom det område av vägen som vi ser. Fundera på vilken ingångsfart och kurvhastighet det tänket skulle innebära längs favoritvägen, ändå är det inget dåligt råd om vi vill säkerställa att våra ungar (in spe?) fortfarande har en förälder kvar även efter mc-turen.

Men handen på hjärtat - visst händer det att jag släpar broms in i kurvorna när jag är lite het in i kurvorna på eftermiddagsturen och det är jättebra att träna tekniken under vettigt säkra förhållanden som under en kursdag. Men det finns nog mer viktiga tekniker att kryssa av (t ex gas, styrning, bromsteknik, blick, spårval/svängpunkt, sittställning) innan man ger sig på detta med att släpa broms in i kurva, i alla fall när vi talar landsvägsåka.

Så jag håller med Boris, SJP, Brooklyn och övriga som är inne på den linjen. Som allt annat gäller väl det svenska lagomsvaret att ”helst inte, men det beror på omständigheterna” :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att bromsa klart innan kurva är väl grundkursen, och att fortsätta bromsa en bit in i kurvan en lite mer avancerad metod som man lär sig efter att man lärt sig behärska grundkursen.

Som inom all idrott plockar man ner tekniken till mindre beståndsdelar som man lär ut till nybörjare och som inom all idrott finns det sedan folk som hela resten av livet inte förstår att det som de lärde sig i grundkursen inte är det optimala utan just bara en pedagogisk metod.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min personliga syn på det hela är att på allmän väg är det bäst att vara färdig med bromsandet innan man ger sig in i kurvan, i synnerhet dolda kurvor, då man på allmän väg kan få vilken jävla överraskning som helst mitt i kröken. Rådjur, ungar, oljespill eller en sträng med svämgödsel. Bäst att ha gott om marginal och fäste.
Dock, om det nu är något oförutsett i kurvan så är det faktiskt jävligt bra att inte vara rädd för att lägga på lite frambroms, och ännu bättre att dessutom ha tränat på att bromsa i kurva, med nedlägg så man vet hur hojen beter sig, och hur mycket man kan förvänta sig att kunna bromsa.
Har pratat med folk som kört kurser för SMC som varit rädda för att bromsa i kurvor, det kan ju vara lite negativt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har pratat med folk som kört kurser för SMC som varit rädda för att bromsa i kurvor, det kan ju vara lite negativt.
Jag har träffat körskolelärare, för MC, som på fullaste allvar påstod att det inte gick att bromsa i kurvor, för då reser sig hojen bara och går rakt fram, och då är det kört. Om man av någon anledning var tvungen att bromsa i en kurva, trots att det var omöjligt, så skulle man enbart använda fotbromsen, för det var det enda säkra.

Jag har också stött på körskolelärare (inte samma dock) som påstod att man svänger hojen genom att trampa på fotpinnarna, inte dra i styret. Jag tror snarare att han kanske trampade på fotpinnarna, men för att inte åka av så höll han emot i styret, och då svängde hojen :gnissla

Så att vanliga hojåkare är ilurade diverse myter och har konstiga nojor är inte alls konstigt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har träffat körskolelärare, för MC, som på fullaste allvar påstod att det inte gick att bromsa i kurvor, för då reser sig hojen bara och går rakt fram, och då är det kört. Om man av någon anledning var tvungen att bromsa i en kurva, trots att det var omöjligt, så skulle man enbart använda fotbromsen, för det var det enda säkra.

Jag har också stött på körskolelärare (inte samma dock) som påstod att man svänger hojen genom att trampa på fotpinnarna, inte dra i styret. Jag tror snarare att han kanske trampade på fotpinnarna, men för att inte åka av så höll han emot i styret, och då svängde hojen :gnissla

Så att vanliga hojåkare är ilurade diverse myter och har konstiga nojor är inte alls konstigt.

Pratade med en lärare för A-behörighet på en körskola som påstod att motstyrning ICKE hör hemma på gata. :)

Med tanke på att vederbörande skulle släppa upp svägerskan till uppkörning A så satte jag på mig hjälmen och fortsatte övningsköra med henne istället för att fortsätta konversationen. (Vi bor 85 mil från varandra och jag hade blott en semestervecka att ge henne min handledning så skola blev det mest av)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har träffat körskolelärare, för MC, som på fullaste allvar påstod att det inte gick att bromsa i kurvor, för då reser sig hojen bara och går rakt fram, och då är det kört. Om man av någon anledning var tvungen att bromsa i en kurva, trots att det var omöjligt, så skulle man enbart använda fotbromsen, för det var det enda säkra.

Jag har också stött på körskolelärare (inte samma dock) som påstod att man svänger hojen genom att trampa på fotpinnarna, inte dra i styret. Jag tror snarare att han kanske trampade på fotpinnarna, men för att inte åka av så höll han emot i styret, och då svängde hojen :gnissla

Så att vanliga hojåkare är ilurade diverse myter och har konstiga nojor är inte alls konstigt.

Nej konstigt är det ju inte. Folk har berättat att man minsann inte kan göra både det ena och det andra för mig med.
 

Honda VFR

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2021
Ort
Alvesta
Hoj
2002 Honda VFR 800
Jo jag vill minnas att jag ska ha hört att man inte kan bromsa i en kurva, men det som kallas för "trailbreaking" har ju jag gjort sen långt tid tillbaka. långt innan jag ens visste att det fanns ett namn på det... jag har ju alltid (vid behov) haft ett par fingrar på bromshandtaget och bromsat lätt genom kurvan för att sen släppa å gasa på... jag hade ingen aning om att det fanns ett namn på det... ja det är mycket man får lära sig på gamla dar... sånt som jag gjort sen decennier tillbaka har helst plötsligt fått ett namn... samma sak med "motstyrning" jag hade ingen aning om vad det var, men sen när jag läste om det så insåg jag att "så har ju jag alltid gjort", men jag hade inget namn på det...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har trailbrakeat med frambromsen? :va Bak har jag hört talas om, exempelvis för att minska svängradie i alppass men aldrig fram. Har svårt att se hur effekten kan vara önskvärd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top