Pris för däckbyte

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag lämnade in min hoj Honda 1000CBF hos Funbike här i Västerås för att byta fram och bakdäck. Jag hade egna däck och fick betala 1000kr för monteringen, helt ok pris tycker jag.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Hjullagren sitter på samma ställe oavsett om de är slut eller inte men att höra när de börjar bli dåliga blir mycket lättare i balanseringsmaskinen. :7peta

Visst kan man vänta tills kulorna ramlar ut men det känns som att det gått för långt då... :D

Hänger inte riktigt med här.... När hojen är i rörelse så roterar hjullagren runt axeln som är fixerad följaktligen bör man höra problem med lagren då ljudet är hastighetsrelaterat. I balanseringsmaskin däremot så är det maskinens axel som roterar och hjulet är fast förankrat till axeln.......så fungerar min balanseringsmaskin:)
Svårt att höra lagren då dom inte roterar.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hänger inte riktigt med här.... När hojen är i rörelse så roterar hjullagren runt axeln som är fixerad följaktligen bör man höra problem med lagren då ljudet är hastighetsrelaterat. I balanseringsmaskin däremot så är det maskinens axel som roterar och hjulet är fast förankrat till axeln.......så fungerar min balanseringsmaskin:)
Svårt att höra lagren då dom inte roterar.

Ja, då har jag hört dåliga lager som inte kan höras eftersom de inte rör sig! :Bugar
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Ja, då har jag hört dåliga lager som inte kan höras eftersom de inte rör sig! :Bugar

Oavsett om fälgen är till motorcykel eller bil så spänns den fast till balanseringsmaskinens axel, detta innebär att mc-fälgens hjullager inte snurrar runt maskinens axel, en bils hjullager sitter som bekant inte monterat på fälgen men roterar likväl i balanseringsmaskinen eftersom den är fastspänd.....


Det enda som roterar är balanseringsmaskinen axel och om du hört ljudet av dåliga hjullager har det nog varit maskinens:tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Oavsett om fälgen är till motorcykel eller bil så spänns den fast till balanseringsmaskinens axel, detta innebär att mc-fälgens hjullager inte snurrar runt maskinens axel, en bils hjullager sitter som bekant inte monterat på fälgen men roterar likväl i balanseringsmaskinen eftersom den är fastspänd.....


Det enda som roterar är balanseringsmaskinen axel och om du hört ljudet av dåliga hjullager har det nog varit maskinens:tummenupp

Här kommer en liten film med maskinen ifråga. Kolla 7.30 och framåt så ser du en liten drivrulle under däcket. Den ser till att hjulet snurrar medans axeln den sitter på är fast. Utan hjullager går det inte så då måste det till en adapter med lager!

https://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ

Nu är ovanstående en gammal film men maskinen följde med flytten. Vill man åka förbi och titta finns en informativ film hur man åker fel på vägen till senaste adressen. Det är många vägar runt Tokholma! :)

https://www.youtube.com/watch?v=I-oI3nYVn78

Men tack för att du hjälpte mig, och kanske andra, att ta reda på hur lagren kollades! :tummenupp :krama

9.00 in här ser man det ännu bättre! :tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=uioU4FPE0Rw
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Här kommer en liten film med maskinen ifråga. Kolla 7.30 och framåt så ser du en liten drivrulle under däcket. Den ser till att hjulet snurrar medans axeln den sitter på är fast. Utan hjullager går det inte så då måste det till en adapter med lager!

https://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ

Nu är ovanstående en gammal film men maskinen följde med flytten. Vill man åka förbi och titta finns en informativ film hur man åker fel på vägen till senaste adressen. Det är många vägar runt Tokholma! :)

https://www.youtube.com/watch?v=I-oI3nYVn78

Men tack för att du hjälpte mig, och kanske andra, att ta reda på hur lagren kollades! :tummenupp :krama

9.00 in här ser man det ännu bättre! :tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=uioU4FPE0Rw

Hade helt glömt Wheeler! Vad tar han "these days" för ett däckskifte om jag kommer med däck som ska på hojen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Elit MC 3500kr för att byta bakdäck till ett Anakee 2 150/70 17 på en BMW R1200GS -15 innan försäljning våren 2019.

Det blir väl ca 1500kr för däcket och 2000kr för att byta däcket ?
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Gjorde misstaget att låta bil grann mekanikern att fixa det. Kul att se påaq. Oljiga händer över hela skivan. Fick en repa eller två på fälgen, kostade bara 300 spänn. Gör nog inte om det, sen var jag en mes. Borde avbrutit det. Men what the heck. Lärde mig en läxa, o kan skriva nåt kul på forumet
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Fick också betala 600kr för att lägga om framdäck.
Men då gjorde jag inget annat än köra hojen till och från firman samt betala. Hade blivit halva priset om jag kommit utan hoj
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Hundrafemtio spänn! Från min första gång runt -02 tills förra veckan!!!
ang Wheeler dealer:
Priset har kanske gått ned eller sommarrea? Jag betalde en tvåhundring för en dryg månad sedan men redan det är ju billigt. Sen gör han ju aldrig dåliga jobb och han har enorma kunskaper. Talade om att mitt nya däck bara var godkänt för 210 blås, men jag kännner mig inte orolig direkt...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ahhhh jag läser ju ibland som.en blind:tummenupp

Du får gärna förklara
Citat: Uhhhh ett Anakee 2 oj oj oj

Och vad det är för skillnad mot
https://www.metzeler.com/en-us/products/tires/tourance
som Köparen tog och monterade direkt fram och bak själv.

Köparen valde bak samma dimension som BMW har i original 170/60 17
istället för det levererade Anakee 2 150/70 17

Varför bytet ? Enligt köparen vill han ha BMWs originaldimension bak och hade hört en del om kraftigt vägbuller från slitna Anakee. Buller han inte vill se fram mot.
 
Last edited:

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
Lokala däckteam tar 250kr / hjul inkl balansering om man kommer in med dom lösa.

Kommer sköta det själv hädanefter då en max2h Evo2 manuell däckkrängare är inköpt.

Skulle aldrig låta dom skruva på hojen. Ska man låta en hojverkstad göra jobbet får man räkna med 5000kr om man bara ska köra dit och lämna över allt jobb. Är ju inte bara, bromsok skall lös, framskärm, bak skall dämparen av , allt skall sen dras med korrekt moment vid återmontering.

Sen är det få som har prylarna att lyfta en k1300s utan centralstöd.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top