Pris för däckbyte

Tyrone

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2013
Ort
-
Hoj
-
Hej, bytte framdäck nyligen och misstänker att verkstaden tog lite överpris. Däcket är ett RoadSmart III och verkstaden tog 2500kr för däcket samt montering. Ser att det ligger på runt 1000-1300 online. Verkstaden tog 1900 för däcket och 600 för montering med förklaringen att de fick däcket snabbt och var tvungen att spendera tid på att beställa osv. Tycker ni att detta är ett rimligt pris?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp.

Verkstaden måste också leva, att ha en kille/tjej anställd kostar runt 3000 kr/dag och det skall betalas hyra, maskiner/investeringar, skatt, el osv osv.

Tycker du att det är för dyrt kan du köpa några däcksjärn, beställa däck på nätet och sätta igång...
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Normalt pris - som ovan säger.
Finns såklart mkt pengar att spara om man gör det själv.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om priset var rimligt eller ej är det du själv som skall svara på.

Du fick däcket snabbt, du slapp fråga innan vad det skulle kosta och du kan köra över midsommar.

Service kostar.

Det som inte är rimligt är verkstadens motivering.
”Spendera tid på att beställa”..? Bu-hu-hu!

Lägg på ett ”behöva starta upp kompressorn-tillägg” och även ett ”åka iväg och handla mer däckspasta-påslag” med en gång.


Ja, du har betalat för mycket - säger jag som handlar på nätet och kränger samt balanserar själv.

Har du tummen mitt i armvecket och rullar in komplett hoj med önskan att få ett nytt däck på hojen så känns det inte orimligt.

Har du själv monterat av hjulet och lämnat in det löst är det kanske lite durt.
Vad gjorde du upp för pris innan...?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kollade nyligen med en lokal firma vad de skulle ta för att byta mina däck. Räknade på vad jag sparar på att göra det själv och kom fram till runt 1000 kr. De tog 1050 kr bara för monteringen och sen var däcken lite dyrare än jag fick på nätet. Jag har all utrustning för det redan. Så det kändes inte värt för mig. Visst, jag kommer få svettas och kämpa lite med det men det tycker jag är värt. Däck kommer man byta många under sitt liv så utrustningen betalar snabbt igen sig.
 

Tyrone

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2013
Ort
-
Hoj
-
Tack för era svar. Jag är inte bitter över detta och förstår att en verkstad behöver tjäna pengar. Ville mest försäkra mig om att däckpriset inte blev för saltat. :tummenupp
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag köpte däck på nätet. ca 250:- fick jag betala för att få däcket monterat och balanserat på löst däck hos den billigaste jag kunde hitta i Göteborg. Köpa däckjärn, kränga av och på däcket själv och balansera för att spara 250:- känns helt meningslöst för min del. Främst för jag inte vet hur man balanserar. Annars är det rätt givande att göra allt själv.
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag fick nya däck på min hoj tidigare i våras hos en märkesoberoende mc-verkstad, Continental TKC 70. 17 tums fram och bak. Körde dit hojen och dom fixade allt, smidigt när man saknar centralstöd. Bra service. 3950:-



1550688484792 (1).jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag köpte däck på nätet. ca 250:- fick jag betala för att få däcket monterat och balanserat på löst däck hos den billigaste jag kunde hitta i Göteborg. Köpa däckjärn, kränga av och på däcket själv och balansera för att spara 250:- känns helt meningslöst för min del. Främst för jag inte vet hur man balanserar. Annars är det rätt givande att göra allt själv.

Statisk balansering är larvigt lätt, och man behöver inte mer än det.
https://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs
Det där är tekniken för statisk balansering. Enkelsving kräver en annan vagga bara.


För min del började jag kränga själv för att slippa betala för det på banhojarna, och då kunde jag ju lika gärna göra det på gathojarna. Fördelen med att göra själv är att man kan köpa ett par däck när det börjar vara dags att byta och sedan kan man byta i godan ro nån eftermiddag när det passar en själv. Plus att det inte är nån annan klåpare som repar fälgarna. :hihi
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Japp.

Verkstaden måste också leva, att ha en kille/tjej anställd kostar runt 3000 kr/dag och det skall betalas hyra, maskiner/investeringar, skatt, el osv osv.

Tycker du att det är för dyrt kan du köpa några däcksjärn, beställa däck på nätet och sätta igång...

En anställd kostar snarare 2200 Kr per dag. Om däcket kan anskaffas på nätet för 1000-1300 kan man utgå ifrån
att verkstaden har bättre inköpspriser. Att motivera priset med att "han var tvungen att spendera tid med att beställa däcket" är lika logiskt som...."Jag var tvungen att höja priset eftersom jag la ner tid på att utforma offerten".
Bästa rådet är att göra det själv, kan du inte så lär dig, det enda som krävs är tid och intresse.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En anledning att jag inte gör det själv är att jag inte skulle hitta ett dåligt hjullager.

Med slang så har jag lärt mig att göra det själv så jag kan klara att fixa en punktering. Slanglöst lämnar jag alltid bort.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag var tvungen att höja priset eftersom jag la ner tid på att utforma offerten".

I rätt bransch kan man ta åtminstone 25000 kr för att offerera.

Är det svårare att kränga av och på landsvägsdäck än endurodäck?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Lokala däckverkstaden tar 500:- för att kränga och balansera två däck när jag kommer in med lösa hjul. Skulle inte låta en däckfirma montera på och av hjulen på min hoj...
Senast var jag kvar medan de bytte åt mig, det tog ganska exakt 15 minuter för två gubbar att fixa bytet, så timpenningen blir ju helt ok för deras del iallafall. :tummenupp
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
I rätt bransch kan man ta åtminstone 25000 kr för att offerera.

Är det svårare att kränga av och på landsvägsdäck än endurodäck?

det ända som är lite svårare med landsvägsdäck är att få det att släppa från fälgen förövrigt ungefär lika
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De brukar sitta i det lilla hålet i mitten av fälgen.

De bra eller de dåliga?

Hjullagren sitter på samma ställe oavsett om de är slut eller inte men att höra när de börjar bli dåliga blir mycket lättare i balanseringsmaskinen. :7peta

Visst kan man vänta tills kulorna ramlar ut men det känns som att det gått för långt då... :D
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det var ju rätt så bra pris med tanke på monterad o klart innan midsommarhelgen om man har haft bråttom nu :)

Här på Euromaster brukar de ta ca 900kr för omläggning o balansering när jag går in med lösa hjul, alltså per hjul:3freak
 
Last edited:

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Här på Euromaster brukar de ta ca 900kr för omläggning o balansering när jag går in med lösa hjul, alltså per hjul:3freak[/QUOTE]

900 spänn per löst hjul får anses ligga prismässigt någonstans mellan svindyrt och ocker.
250 kr när du kommer med löst hjul som någon här i tråden betalar är mer rimligt
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top