TrV genomför åtgärder på le Bult...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Saxat ur texten du länkar till....
"Arbetena med vägen kommer att påbörjas i september"
Så ingen lär ha märkt något än....
Men det verkar som vettiga åtgärder i mina ögon.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm, folk kör för fort, dvs över skyltat eftersom det är allt som räknas, och för att lösa det problemet så sänker man hastighetsgränserna :va Om folk skiter i 70-skyltarna så lär dom inte bry sig mer för att det står 60 på dom.

Men i övrigt så är det ju faktiskt sunda åtgärder :tummenupp

Det var förvånansvärt många bilar som var inblandade i olyckor dock, är det inspirerad körning, eller bara för krokig väg för medelsvensson som mest sitter och slötwittrar bakom ratten? :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Va inga repressiva åtgärder? :va
Ser ju ut som åtgärderna vill mildra olyckan, om den är framme, snarare än förhindra den.
Skärmklipp.PNG

Kanske någon MC-hatare lämnat och gett plats åt någon med förnuft? :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Saxat ur texten du länkar till....
"Arbetena med vägen kommer att påbörjas i september"
Så ingen lär ha märkt något än....
Men det verkar som vettiga åtgärder i mina ögon.
Mmm, tänkte mer på om det börjat synas något av arbetena vid sidan om vägområdet, typ tillfartsvägar, röjningsarbeten, etableringar etc.

Varför jag frågar är att det är lite intressant att följa hur pass grundligt TrV kartlägger riskerna och åtgärdar dessa. Åtgärderna ser ju på pappret ut som ett smörgåsbord av de insatser vi hojåkare via SMC slagits för under många år. Jag vet att det planeras en stor internationell OECD-konferens i Sverige under 2020 med trafiksäkerhet för PTW (Powered Two-Wheelers) som ett viktigt inslag, misstänker att dessa insatser kan komma att lyftas fram vid den konferensen. Därför tror jag det är oerhört viktigt att åtgärderna verkligen blir BRA och inte bara ett "fribrev" för att påvisa att de åtgärder MC-åkarna föreslår inte främjar trafiksäkerheten ett dugg och att det enda som hjälper är sänkt hastighet, ägaransvar för MC och plåtpoliser.

Men det är som sagt endast mitt konspiratoriska sinnelag som talar i det sistnämnda, åtgärderna förefaller vettiga och därför hoppas jag verkligen att de också blir bra när spaden väl hamnar i backen :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är inte det där landets mest överreklamerade väg för hojåkning? Skitlånga rakor och kurvor som passar en oljetankers svängradie.
Passar väl posörer som har som livsvision att fastna på bild med ett knä nära marken, kanske.
Riktigt så illa är det kanske inte, men visst, ta valfri väg i området Forsmark - Uppsala - Norrtälje så är dom bättre. Det som gör bulten så gudförbannatfantastisk är Rosenhill, fiket där alla kan stå och posera och äta snordyra räkmackor.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hmm, folk kör för fort, dvs över skyltat eftersom det är allt som räknas, och för att lösa det problemet så sänker man hastighetsgränserna :va Om folk skiter i 70-skyltarna så lär dom inte bry sig mer för att det står 60 på dom.

Men i övrigt så är det ju faktiskt sunda åtgärder :tummenupp

Det var förvånansvärt många bilar som var inblandade i olyckor dock, är det inspirerad körning, eller bara för krokig väg för medelsvensson som mest sitter och slötwittrar bakom ratten? :va

Precis samma reflektion hade jag.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Riktigt så illa är det kanske inte, men visst, ta valfri väg i området Forsmark - Uppsala - Norrtälje så är dom bättre. Det som gör bulten så gudförbannatfantastisk är Rosenhill, fiket där alla kan stå och posera och äta snordyra räkmackor.
O/T Rosenhill är ett sunkhak:zpy
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det var förvånansvärt många bilar som var inblandade i olyckor dock, är det inspirerad körning, eller bara för krokig väg för medelsvensson som mest sitter och slötwittrar bakom ratten? :va


Kör där med bil ibland. Inte för att det är The Bult, utan för att gena mot bebodda trakter.

Har förvånas över hur lugnt det går där. Jag kommer i kapp customhojar, faktiskt ibland när jag har släp kopplat till bilen.

Somliga sporthojar kommer herrejössesfort, men verkar ha koll.

De som verkligen beter sig illa är förare av sportiga bilar.
Tappar ut bilen i slutet av kurvan, antingen plogandes, eller med en svansviftning dom inte klarar av att förutse. Eller efterarbeta...

Antingen det, eller också att dom hittar på ett nytt spår i böjen - som ofta involverar lite innerdike, lite grässvål, aningens magskrap och en hel del utspridd stödremsa innan man hoppar upp på vägen igen och tycker att jääädrar vad bra jag tog den böjen.

Den stora skillnaden jag tycker mig se på mina utspridda visiter längs sträckan är att dom MC som verkligen laddar på, gör det med minst en kurvserie klar för sitt inre, och troligen även hela sträckan känd.
Man finslipar tekniken och ser helheten i sträckan.

Killarna som köpt sig en ball bil verkar bara ute efter att få kört fort i nästa kurva. Dom synes jaga G-krafter och tivolikänsla styckesvis liksom, utan att kunna ta in helheten.

Att bli omkörd av cabbar inför en sväng är extra kul. Det är sällan man ser så många händer fara upp mot nacke/bakhuvud efter kurvpassager - som kanske inte riktigt blev som tänkt. Den som kan det här med kroppsspråk vet vad det betyder...

Så, mina små slantar från besök med vanlig vardagsbil.
Jag har kört där någon gång med MC också, men är inte särdeles imponerad.
Landet har en miljard kurvor. De allra flesta är roligare än vad man hittar där.
Ligga och nöta sönder en och samma vägstump verkar bara underligt för mig som hellre vill komna någonstans.

Men, jag gillar inte Brudfjällsvägen heller. Orytmisk och utan harmoni, och för mycket bilar.
Där med.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag som bor i dalsland håller med dig notrighter brudfjället är över reklamerat, med motard är det en rolig väg men med sportigare hoj är den eländig med alla knölar och spår. 172 upp mot arvika från bengtsfors är myket trevligare .
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det enda som hänt hittills är de sänkta fartgränserna på några sträckor. Många med körkort bryr sig säkert om de nya gränserna och sänker med 10 km/tim (från 30+).


Ot:
Jag åker där ganska ofta. Jag hatar varken Bulten eller klientelet. Kanske har jag lite svårt för snuthatarna. Ibland kan det dyka upp fina gamla hojar från 70/80-talet. Det är kul. Fikar i Rosenhill året runt. Goda mackor och sallader. Dyrt? Tycker jag inte.

Varför dissa den vägsnutten? Jag åker där ofta för att det är nära dit och det ligger ett eller två bra fik där. Det finns flera vägar i krokarna neråt Nynäs. Kanske det finns roligare vägar i Roslagen eller kring Österfärnebo. Det blir långa transportsträckor.

Jag körde med min blanka fina z750 LTD twin förrförra vintern. Ganska gamla däck, fick ta i för att hålla undan för grusbilarna då. Det var väl neråt 4-5 grader. Jag var snabbaste hojåkaren i klassen japansk custom på bulten den vintern. Såg inga andra hojåkare. Fick posera själv utanför fiket.
I vintras åkte jag Dr600. Som byggd för den vägen. Grusbilarna hade inte en chans. 18" framhjul, odubbat först sedan 17/21 med skruvdubb. Skruvdubb med kort utstick. Det är också dåligt. Haha!

Jag wobblade av vägen där en gång. Den där jävla skitvägen var inte så känd då. 1980 var det nog. Bytt framdäck själv, fick inte däcket att krypa ut mot fälgkanten hela vägen på ena sidan. Ut och testa. Det blev sämre i fart med nedlägg... Hej grusfållan!

Hmm, kanske ska åka Bulten en gång till idag. Det är ju fint väder och soppan kostar bara 15,14. Kawan är polerad. 75 mm skumgummitrissa på skruvdragaren gör en lycklig. Yamman är nytvättad. Finns inget att polera.

Eller ska jag skriva inlägga om allt som är jättedåligt. Nä jag kommer ute på något.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Eller ska jag skriva inlägga om allt som är jättedåligt.

Ja det tycker jag! :) Jättedåligt att hela vägen mellan Torsåker/Länsgränsen-Stjärnsund inte blir nylagd förrän i juli. Svinöhed-Stjärnsund har dock skinande ny svart beläggning (nästan lite tråkig!) och Stjärnburgaren var smaskens.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Är inte det där landets mest överreklamerade väg för hojåkning? Skitlånga rakor och kurvor som passar en oljetankers svängradie.
Passar väl posörer som har som livsvision att fastna på bild med ett knä nära marken, kanske.

tror du är deprimerad eller nåt. du verkar inte tycka nåt är kul


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Råkade jag dissa din livsstil?
Jag trivs bra med livet, men har andra nöjen än att posera. När det gäller mc-körning har jag provat Bulten och visst finns det kurvor, men knappast underhållande i farter jag håller i trafiken. Då trivs jag bättre på krokiga vägar.

Varför bryr jag mig då? Jag drabbas av att vägsnutten är olycksdrabbad. Varje klotning ger de styrande siffror att visa upp när de inskränker friheten.

ok jag förstår. nejdå du har inte dissat min livsstil. men tyckte bara det va synd att du verkar ogilla så mycket, mälaren runt suger, bulten suger, hojjar som låter suger osv. men jag kanske bara har misstolkat dig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
tror du är deprimerad eller nåt. du verkar inte tycka nåt är kul


Skickat från min iPad med Tapatalk

Råkade jag dissa din livsstil?
Jag trivs bra med livet, men har andra nöjen än att posera. När det gäller mc-körning har jag provat Bulten och visst finns det kurvor, men knappast underhållande i farter jag håller i trafiken. Då trivs jag bättre på krokiga vägar.

Varför bryr jag mig då? Jag drabbas av att vägsnutten är olycksdrabbad. Varje klotning ger de styrande siffror att visa upp när de inskränker friheten.

Tyvärr får du det inte ofta att låta som du trivs bra med livet... :(

Pucktvåa...
 
Last edited:

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top