Gummirör, styv gummislang eller nåt liknande

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet om man kan hitta nåt gummirör eller gummislang, som är rak och styv men ändå kan böja sig?

Tänkte montera miniblinkers på KLR:en och dom lär hamna för tätt för att det ska vara lagligt om man monterar dom direkt i original fästena. Ser att d finns lite olika förlängare men dessa är i metall och det verkar inte så praktiskt på en offroad hoj då det blir stumt lär ju blinkers eller förlängningen gå av om de tar i nåt eller om går om kull.

Tänkte att man tar och svarvar ner skarvmuttrar till rätt diameter för att passa i gummiröret och sen sticker av dom till lämplig längd, sen tar man och borrar ur en eller slitsar upp en gängstång och limmar fast gängan och gängstången i gummiröret med tex Sikaflex 221 eller nåt liknande bra lim.

Frågan är bara var man hittar nåt lämpligt gummirör eller gummislang som är rak och håller formen men kan flexa och sen gå tillbaka att vara rak. Några tips?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad tror du om vibrationsupptagande fästen? Typ såna här: https://www.biltema.se/bil---mc/bil...r/motorfasten/gummikudde-universal-2000017974 Men visst, dom böjer sig ju inte så mycket, men jag tror att du får svårt att hitta något som glatt flexar undan så pass att en blinkers överlever. Om den inte går sönder av själva smällen mot trädet så lär den bli ledsen av att bli mosad under hojen. Men lite lättare hasningar mot grenar och grejer klarar den nog av.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte att man skulle få till nåt ungefär som original blinkers, dom flexa ju i alka fall lite.

Tror gummikuddarna är för hårda och sen ska ma ju ha invändig gänga som man kan gänga in blinkers i och hål för kabeln. Började fundera på hur silikonslang håller formen? Fast frågan är väl då om nåt lim fäster på den?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Armerad soppaslang 8mm
Du ska väl bara ha max 100mm och en lätt blinkers. Ev staga med en fjäder på insidan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man måste nog upp på 10 mm slang för att få in gängan men det finns ju det med, är ju inga våldsamma belastningar på slangen och sen blir ju kort med. Kommer att ha det förlängarna så korta som möjligt och vill bara få det hela lagligt med rätt avstånd på 240 mm fram, 180 mm bak och E-märkta blinkers, hojen är en 99:a men verkar vara reggad på rätt tid på året för enligt regbeviset är den inte helfordonsgodkänd:)

Verkar finnas lim till silikonslang är det nån som har koll på om den är mer formstabil än vanlig armerad bränsleslang? Jag är ju lite nördig och vill göra saker och ting snyggt, det ska se "köpes" ut ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det skulle ju kunna vara en idé, en fjäder med en mutter i ena änden och en skruv med hål i andra änden. Man kanske kunde dra en krympslang av lämplig dimmension utvändigt om man vill ha utseendet av en massiv stång. En dragfjäder skulle ju också funka den lär ju också böja sig.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Skit i allt vad ”billiga” ledblinkers a’la biltema,wish o liknande skit heter provat en drös sådana och alla blir marakas frågan är bara hur lång tid det tar .
Bockad plåt håller och viker sig vid en marksyning , ktm:s exc-blinkers är lätt att få tag på ,billiga ,håller och är lätt få tag på om en ska ersättas , besiktningen bryr sig inte om avståndet eller annat tjafs farbror blå är värre besiktar med helsystem på xren gång på gång och aldrig fått synpunkter på sånt heller
Har du kedjeskydd och reflex verkar allt annat slinka igenom
Tänkte lägga upp en bild men sporthoj är hopplöst numer på sånt
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man får väl vad man betalar för men Biltemas minsta runda blinkers som kostar 300 kr paret tycker jag är riktigt bra, lyser som bara den och verkar stabil, jag har den på både lill Hondan och Thruxtonen. Den verkar säljas för det dubbla priset och lite till på vissa ställen som säljer hojgrejer.

Bockad plåt funkar ju men som jag skrivit tidigare vill jag att det ska se ut likt nåt annars kan det vara.

Man skulle säkert kunna strunta i att dra ut blinkersarna men jag tycker att det är lika bra att ha det som det ska vara då har man ju bättre läge att klara sig. Besiktningen är väl lite som du säger, har man bara röd reflex bak och inte bullrar allt för jäkligt går det för det mesta bra.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Bosse, vafan!
Grisen kommer inte bli snyggare!
Gör som jag, acceptera hur KLRen ser ut, acceptera dom fattiga 37Hk på 230 (nånting) Kg och kör istället!

är ju inte riktigt hojen man ska börja kitta.

Crashbågar, modda luftbox, förgasare, och ljuddämpare med bonnatricken som finns. sen tuta och köra!

/P
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse, vafan!
Grisen kommer inte bli snyggare!
Gör som jag, acceptera hur KLRen ser ut, acceptera dom fattiga 37Hk på 230 (nånting) Kg och kör istället!

är ju inte riktigt hojen man ska börja kitta.

Crashbågar, modda luftbox, förgasare, och ljuddämpare med bonnatricken som finns. sen tuta och köra!

/P

Ja men jag har inte så mycket annat för mig nu än att fundera på sånt här ;) Det blir långa dagar framför tv:n och med surfplattan ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle kolla på armerad siliconslang eller vanlig gummi armerad slang så grov som möjligt som du kan stå ut med utseendemässigt. De flesta kylslangar och bränsleslangar brukar va armerade. En 12-15mm gummislang typ kylarslang är styv så de räcker för en blinkers ca 5-10cm ut. Om du har en bilskrot eller skrotbil i närheten far dit o sök slangar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle kolla på armerad siliconslang eller vanlig gummi armerad slang så grov som möjligt som du kan stå ut med utseendemässigt. De flesta kylslangar och bränsleslangar brukar va armerade. En 12-15mm gummislang typ kylarslang är styv så de räcker för en blinkers ca 5-10cm ut. Om du har en bilskrot eller skrotbil i närheten far dit o sök slangar.

Sopntant känns det ut som att armerad silikonslang borde vara bäst på att hålla formen.

Jag ska se hur jag gör, fick blinkersarna jag beställde hemkörd av lantbrevbäraren, kors i taket så funkade det trots Postnord. Öppnade paketet nu ikväll och upptäcker att jag har fått fel blinkers, några som är förbannat fula som dom rear ut för 49 kr paret och dom jag ville ha från xlmoto är slut nu då dom också var på rea. Dom har kvar modellen som ska "vandra" då dom blinkar men jag vet inte det känns bara ut dyrt och rackligt mot att ha såna som blinkar som vanligt, tror Biltema säljer dom nu och billigare och då kan man ju handla där om dom är dåliga är det ju enklare att lämna igen eller byta.

Så då känns det ut lite så där tänker inte lägga ut några större pengar på detta, dessa funderingar om att byta blinkers kom då jag kollade upp hojen lite bättre, blinkersglaset vänster fram skadats lätt vid vurpan så det är ganska repigt och kan vara en spricka i det.

Snackades om KTM:s EXC blinkers men då man googlar kommer det ju upp samma miniblinkers som förekommer över allt, nån länk till dom vore intressant.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ktm-shop om du letar så här som i annonsen är det jag tänkte på
https://mobil.blocket.se/annons/gavleborg/ktm_530_exc_motard/84840148
inte direkt miniblinkers men mindre än kaffekopparna Honda utrustade sina xr med och sen har dom verkat ligga i drivor i garage när jag lagt ut sökesannonser förut sen var mitt tidigare tips om bockad plåt tänkt att sitta under skärmen och inte synas alls utanför , rimligtvis borde avstånd glas -glas bli nog stort om det finns nån arm på blinkersen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej då är det såna här du menar https://www.ebay.com/itm/Blinker-x2...361159?hash=item4b64f58cc7:g:u6sAAOSwq4Fc6HlA

Är det halogen lampa eller vanligt glödlampa i dessa KTM blinkers? Dessa kan nog funka direkt utan förlängning men det vet inte hur det blir med avståndet fram. Fästena till blinkers fram sitter en bit in bakom kåpan runt lyset så här får man kanske göra en snygg förlängning för att klara 24 cm.

Bak funkar "svagare" plåtfästen som kan ge vika vid en krasch. Tänker göra en egen tidy tail så då blir blinkersfästena skruvade i den, verkar väldigt enkelt att göra själv då jag hittade bra bilder på eBay där en hemgjord inte så vacker tidy tail är till salu i England. Enligt vad som sägs kan visst bakhjulet ta i skärmen då hojen fjädrar ihop men för att göra en egen tidy tail räcker att bocka till en plåt att fästa numnerskylt, reflex och blinkers i, tänker att göra den i 3 mm aluminium för det har jag hemma i garaget.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar finnas lite olika KTM blinkers på ebay kan dessa vara original https://www.ebay.com/itm/Blinker-x2...361159?hash=item4b64f58cc7:g:u6sAAOSwq4Fc6HlA och dessa nån kopia https://www.ebay.com/itm/2x-Blinker...-Exc-125-300-450-520-525-530-560/192223304370

Kollar man skillnaden mellan dessa två så verkar den första ha djupare försänkningar på skaftet vilket borde ge bättre möjlighet att flexa, verkar vara styrstift vid fästmuttern, det sitter kontaktdon:död på den, E-märkningen syns också tydligt på glaset och denna är också ca 150 kr dyrare för ett par.

Den andra ser ut biligare med mindre försänkningar på skaftet, vanliga rundstift som kontakter, ett hål istället för styrstiftet och ingen synbar E-märkning fast den ska vara E-märkt.

Nån som har koll på KTM blinkers? Känns ut som att den första dyrare är mer gedigen, kan det vara original eller är det bättre och sämre kopior?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är vanlig glödlampa i dom, lägg in en sökesannons på soe.se eller enduromx gjort så dom gånger jag köpt nya till bra pris då många säljer besiktningskitten som följer med hojen
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej är det så tur att KTM blinkers har 21W lampa eller där i kring så man slipper byta relä till lastoberoende?

Testade regga mig på soe.se och annonsera där, annars blir det nog de lite dyrare från Tyskland via eBay.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top