Första hojen, uppkörning och tiden efter?

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Om du vill överleva i längden på hoj och inte BARA posera så är rådet att lära dig bromsa ordentligt på hojvis med bäggre bromsarna (och på olika underlag).

Det är ofta så senare att du inte får välja omständigheter när du vill bromsa utan är tvungen att bromsa där du minst önskade det.

En bra bromsteknik i grunden kan då ge dig de marginaler du behöver för att undvika olyckan eller åtminstone ge dig lägre fart vid smällen...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Kört min husky utan abs ett tag, men det är inte samma sak :p i framtiden så vill man ju absolut öva på det ena och det tredje. Men till en början så är det mer att få köra upp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kört min husky utan abs ett tag, men det är inte samma sak :p i framtiden så vill man ju absolut öva på det ena och det tredje. Men till en början så är det mer att få köra upp.

Jo, det var just det där med ”framtiden”. Se till att du är med i den, dvs öva bromsning på riktigt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Jo, det var just det där med ”framtiden”. Se till att du är med i den, dvs öva bromsning på riktigt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Hade jag haft någon att övningsköra privat med så hade jag inte vart särskilt brydd om vad jag övat/kört/köpt, då är det andra förutsättningar. Så jag får ju välja lite, men det är ju viktigt att lära sig ordentligt. Och tillslut kommer man ju köpa en hoj utan abs och har man då inte gjort kraftiga inbromsningar tidigare, så kan de ju skita sig rejält kan jag tänka mig. Så det är bara en fråga om framtiden :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jäkla bökigt att svara via mobilen...

Men det lutar väl att jag köper en er6 (sugen på en varadero, men det känns inte optimalt för uppkörningen...) så får man ha den under uppkörningen och så får man se vad man tycker. Jag kanske blir positivt överraskad..

Annars så är det bara att lägga ut på Blocket och få köpa min efterlängtade deauville!
Hade den klarat kraven för tung så hade jag verkligen gett den ett försök på provet ;)

Precis hemkommen från lite längre färd på en ER6-n (ca 80 mil tur o retur). Har inte mycket att jämföra med men mängden vibrationer i parallell tvåan är svår att ignorera efter 20 mil på raken. Glöm längre sträckor med frugan på en sån, den är gjord för en skulle jag påstå. Trött i röva var man med, fick komplettera med Biltemas geldyna på hemvägen. Inget fel på farten och och de 70 hästarna räcker gott o väl till men jag sneglar redan efter nästa. (Tror det blir en Speed Triple eller annan Triumph.) Don't get me wrong, älskar fortfarande min gröna bastard men den cykeln har en del tillkortakommanden.

Jag övningskör by the way...
 
Last edited:

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
När det gäller uppkörningen så måste väl den hoj du övningskört med på körskolan vara lämpligast & enklast?
Förstår inte riktigt varför du väger in den parametern i val av hoj att köpa.

Sen när det gäller ABS så är det väl självklart att det är bättre att ha det än att inte ha det!!?? De som påstår annorlunda skulle jag klassa som troligen äldre bakåtsträvare som tyckte allting var bättre förr och som inte förstår varför man tvunget ska utveckla grejer som ju fungerar utmärkt i alla år. Förmodligen skulle dessa personer aldrig använda något så dumt som en mikrovågsugn heller, det gick minsann bra att värma maten innan denna styggelse uppfanns. :huvet

Det går alldeles utmärkt att träna bromsning fast man har ABS, går ABSn in så har man bromsat för hårt, gör om gör rätt..
 
Last edited:

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
När det gäller uppkörningen så måste väl den hoj du övningskört med på körskolan vara lämpligast & enklast?
Förstår inte riktigt varför du väger in den parametern i val av hoj att köpa.

Sen när det gäller ABS så är det väl självklart att det är bättre att ha det än att inte ha det!!?? De som påstår annorlunda skulle jag klassa som troligen äldre bakåtsträvare som tyckte allting var bättre förr och som inte förstår varför man tvunget ska utveckla grejer som ju fungerar utmärkt i alla år. Förmodligen skulle dessa personer aldrig använda något så dumt som en mikrovågsugn heller, det gick minsann bra att värma maten innan denna styggelse uppfanns. :huvet

Det går alldeles utmärkt att träna bromsning fast man har ABS, går ABSn in så har man bromsat för hårt, gör om gör rätt..

Jo jag kan köra upp med skolan om jag vill vänta minst 1 månad extra :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Angående Versys:en. Äru säker på det där med 37kw? Har jag inte fattat helt fel är det minst 3 hojar från Kawasaki som delar paralell tvåan jag nämnde förut i ett inlägg och min ER6-n har varit strypt till 37kw (föregående ägare hade inte åldern innan ett tag för mer än 37kw) men är nu på 50kw och man kan köra upp för tung med den. De tre hojarna jag är helt säker delar den och säkert samma möjligthet att "ostrypa" är Versys, ER6-n, ER6-f. Osäker på Vulcan S:en men det var nåt jag läste.

Skall tydligen vara busenkelt o ta bort strypningen med. Han gjorde det själv och så jäkla händig var inte han. Tydligen enbart nån synlig stoppskruv på spjällhuset. Körde in reggbesiktigade o så var det klart.


/David
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Angående Versys:en. Äru säker på det där med 37kw? Har jag inte fattat helt fel är det minst 3 hojar från Kawasaki som delar paralell tvåan jag nämnde förut i ett inlägg och min ER6-n har varit strypt till 37kw (föregående ägare hade inte åldern innan ett tag för mer än 37kw) men är nu på 50kw och man kan köra upp för tung med den. De tre hojarna jag är helt säker delar den och säkert samma möjligthet att "ostrypa" är Versys, ER6-n, ER6-f. Osäker på Vulcan S:en men det var nåt jag läste.

Skall tydligen vara busenkelt o ta bort strypningen med. Han gjorde det själv och så jäkla händig var inte han. Tydligen enbart nån synlig stoppskruv på spjällhuset. Körde in reggbesiktigade o så var det klart.


/David
Busenkelt att plocka strypningen på dom.
Tog mig 10 sek att rycka den på min ER6, övertygad om att det är lika lätt på en versys.

Hur menar du när du säger att tidigare ägaren inte hade åldern inne för mer än 37kw?
Max 35kw är det på A2...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
det är väl tipset som alltid vart från körskolorna.
1) Fotbromsen är bara till för att tända bromslampan,,,

2) gällande låsa frambromsen, jag har för mig att man övade det på skolan varje gång man var på teknikbanan.
"dra nu på rakt fram, och så kniper du uttahelvete med frambromsen, och när det låser sig så släpp upp lite"

1) Bero på att man i Sverige aldrig övar bromsning på halkbana. Så när vurpar MC-förare?
Jo av någon märklig anledning när de bromsar med enbart frambromsen och det är halt. Märkligt. :va :D

I Bosch ABS-tips (numera borttagna från webben, kan inte hitta dem längre)
"Bromsa med ABS som utan ABS, dvs börja med bakbromsen, fortsätt med frambromsen, dra åt hårdare och hårdare, när hjulen börjar kasa , lätta på bromsen."

Tänk på att det alltid är lättast låsa hjulen vid låg fart för då är rotationsenergin i hjulet som lägst.
Så lätta alltid på bromsen när farten sjunker.

2) Kasa ? Ja kasar gör hjulet när det rullar omkring 5 % långsammare än hojen fart.
Dvs när hojen gör 100km/h och hjulet rullar ca 95 km/h.
Och då är det dags börja lätta på bromsen.

Jag läser i MC-boken, 9e utgåvan, 2010
"Den bästa bromsverkan har du när du bromsar så hårt att båda hjulen rullar men är på gränsen till låsning."

Jag har en vän som kört över 50000mil på hoj. Han använder inte frambroms under +2C.
Jag har sett foto när han ska köra iväg med sin BMW R90S med snö halvvägs upp till hjulnaven.

Här vid ett annat tillfälle. Ready to go.

Och jag gör som han.
Lär av andras erfarenhet, livet är inte långt nog prova allt själv.
På snö och is bromsar jag bara bak. Likaså på gräs, enbart bak.
 

Bifogat

  • R90S-52000mil-20180924.jpg
    R90S-52000mil-20180924.jpg
    103.2 KB · Visningar: 38
Last edited:

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Busenkelt att plocka strypningen på dom.
Tog mig 10 sek att rycka den på min ER6, övertygad om att det är lika lätt på en versys.

Hur menar du när du säger att tidigare ägaren inte hade åldern inne för mer än 37kw?
Max 35kw är det på A2...

Ja det var 35kw jag menade så klart. Och med ålder så är det väl nåt med 24år o effekt (A2) . Minns inte exakt upplägget. Han är rätt ung han jag handlad min hoj och när han köpte den var det väl det han fick köra. Tog bort strypningen när han fick åldern inne. Jag kan ha helt fel.

Huvudsaken är att strypningen på en Versys är busenkel o ta väck. Bara o regga om sen.
 

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Angående Versys:en. Äru säker på det där med 37kw? Har jag inte fattat helt fel är det minst 3 hojar från Kawasaki som delar paralell tvåan jag nämnde förut i ett inlägg och min ER6-n har varit strypt till 37kw (föregående ägare hade inte åldern innan ett tag för mer än 37kw) men är nu på 50kw och man kan köra upp för tung med den. De tre hojarna jag är helt säker delar den och säkert samma möjligthet att "ostrypa" är Versys, ER6-n, ER6-f. Osäker på Vulcan S:en men det var nåt jag läste.

Skall tydligen vara busenkelt o ta bort strypningen med. Han gjorde det själv och så jäkla händig var inte han. Tydligen enbart nån synlig stoppskruv på spjällhuset. Körde in reggbesiktigade o så var det klart.


/David

37 stämmer inte helt, dem var på 47 kw. Dem delar motor med er6 om jag minns rätt också. Men då jag har uppkörning den 18:e, så ska jag köpa en versys. Plocka strypningen, reg besa om den? Jag har ju inte den blekaste om vart något av detta sitter!
 

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Men nu är det annars bestämt att det blir en er6f. Finns en 2016 i Göteborg som lockar. Och frugan gillade färgen så de är ju alltid bra ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top