Första hojen, uppkörning och tiden efter?

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Tjäna gott folk och alla andra.

Nu är min teori fixad, uppkörningen bokad och med pengarna i fickan så letar jag nu efter min första hoj!

Jag ställer mig självklart frågan om vad man ska välja. De finns tusentals olika trådar om just detta. Men trots detta så passar jag inte in i någon av dessa...

Att välja en hoj som man klarar uppkörningen på är ju inga problem. Finns massor av naken hojar som man kan köpa. Små smidiga och tar en runt hög och låg fart utan problem! Men sen då?
Jag är inte en person som gillar naken hojar, tvärtom. Jag gillar inte hur dem ser ut, tycker att sitsen har en del att önska och ja det är helt enkelt inte en hoj för mig!

Vad vill jag ha då? Helt ärligt så är jag helt förälskad i Honda deuville nt700, ibland tror jag att jag är den enda som gillar dessa. Jag tycker att dem ser bra ut, är bekväma och ja alldeles lagom! Varför köper jag då inte en?
Jo för att dem är inte smidiga på låg fart eller högfarts banan samt saknar kW för att köras upp med.

Vad har man då i tankarna, er6-f? Jodå, den verkar hyfsad, men hur är den efteråt? Kommer jag trivas att pendla med den 5mil om dagen, vill jag ta med frugan på en MC semester? Jag är inte helt övertygad om jag ska vara ärlig....


Varadero? Vilken skönhet! Ser så bekväm ut, folk hyllar den! Folk hånar den! Men hur skulle denna 1000cc Adv hoj vara att köra upp med? Är den smidig? Kommer jag ångra att jag inte har ABS på bromsprovet?
Kombinera med rätta väskor, kanske en komfortsadel så ser jag att de skulle vara en trevlig hoj för en Norrlands semester eller kanske en tur till Österrike. Men det är ju endast uppkörningen som gör mig orolig...

Vad har vi mer för alternativ? V-strom, Aprilia, Ducati, BMW (hitta en BMW inom budgeten som klarar kraven för uppkörning känns svårt). Alla dessa Adv hojar är en fröjd för ögat och hyllas som fantastiska hojar på forum. Men jag har ännu inte hittat en tråd om någon som kört upp på en 1000cc Adv.

Kanske en tdm? Lite blandning av båda världar! Men det finns en massa trådar som säger att detta är en klumpig hoj trots sitt "smidiga" yttre. Sen finns det inte allt för många ute på blocket och dylika ställen till salu tyvärr.

Jag sitter i timmar i sträck varje vecka och läser trådar, letar tips och Trix. Men vad blir rätt för mig? Uppkörning endast eller även efteråt?

Välja en naken hoj för att glida igenom uppkörningen och sen vara bitter för att man inte trivs med den. Sälja, ta någon tusenlapp i förlust och leta ny? Eller satsa på en Varadero eller liknande och i mina tankar bli nöjd? Jag vill bara ha en hoj som är bra för uppkörningen och man sen kan köra runt på frugan och ta en semester på! Inte är detta för höga krav? ????

Kanske ett långt inlägg men så är det ibland! Har du några tips på en hoj som skulle kunna passa, eller bara en input som kan guida mig rätt så är det bara att hojta till!

Just de, en budget... 25-35,00 ligger jag med! Dyrt att renovera hus, ta körkort och köpa hoj samtidigt... ????

Hej påre!
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...Sälja, ta någon tusenlapp i förlust och leta ny?..."

Jepp.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
ER6 är busenkel att köra upp med, samma bör gälla andra liknande hojar i samma segment.
Du hittar lätt en inom din budget och det lär inte vara svårt att få sålt den för så gott som samma pengar efter uppkörningen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Några generella tumregler för första hojen är att den är till för att känna vad man verkligen vill ha för hoj, så man kan köpa en sån sedan. (Och så fortsätter det tills man tröttnar på hojar om man inte har ett garage stort nog för flera hojar)
Första hojen är med fördel en billig och lättkörd hoj av rent logiska skäl som att det gör inte så ont i plånboken att tappa den, och det är bra att ha en lättkörd hoj att lära sig köra på när man tagit körkortet. Och det är ju bra på uppkörningen med.
Å andra sidan ska hojkörat vara skoj, och något man ska längta efter och då passar ju inte en förnuftig hoj alls. Om man nu inte går igång på förnuftigheter.

Så, det bästa ( :näsblod ) sättet att välja första hoj är att spana runt i prissegmentet som passar plånboken, och skaffa just den hojen som får hjärtat att ticka lite fortare. Är det inte några nya maskiner så får man ofta tillbaka inköpsslanten när man säljer om det visar sig att det inte var alls vad man ville ha ejenlijen... Så köper man något annat som man blir alldeles kär i, och så fortsätter det. :hihi

Vad gäller att köra upp, se bara till att få rekorderligt med mängdträning på just hojen du ska köra upp på så går det att klara uppkörningen på det mesta.
Folk tar ju ändå kortet på stora kromslädar, och mycket värre än så går det ju knappt få det.

Angående att köra upp på äventyrshojar, en tjomme körde upp på en BMW GS när jag hade uppkörning och det gick utmärkt för honom iaf.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sk "Äventyrshojar" är i allmänhet mycket lättkörda (inte alla). Honda Deauville har, liksom Varadero, integralbromsar av Goldwingmodell, dvs du kan låsa även frambromsen med hjälp av ett hårt tryck på bromspedalen... Inte idealiskt att lära sig bromsa med. Halvintegral, dvs att bakbromsen även aktiverad via frambromsen är lååångt bättre.

Köp den hoj du vill ha, och öva sedan på att hantera den. Betydligt mer nöje och dessutom visar du seriositet i att du vill lära dig att köra med den hoj du faktiskt har.
 

DrSkalpell

Ny medlem
Gick med
3 May 2019
Ort
Färingsö
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Oavsett om man väljer en ’lätt’ hoj och sedan lär sig vidare på den eller den du faktiskt vill ha och kanske träna lite mer inför uppkörningen så är ju det viktiga att du faktiskt kan hantera den hoj du kör i trafiken på ett - för dig själv och andra - säkert sätt. (Hashtag olyckstråden) Personligen hade jag satsat på ngt jag tycker är roligt och sen övat lite extra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kamrat försökte sälja en i flera år innan han lyckades. Nyskick, låga mil.

De som ser mc som rent transportmedel gillar dem. Hållbara, bekväma, snåla.


Buy quality, cry once
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Va, woot, QUE?

Får man köra upp med ABS?
Är det ett problem med modeller där man faktiskt KAN låsa frambromsen?
Hur bromsar folk nuförtiden egentligen?
Hur gammal är jag egentligen?
 

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Jäkla bökigt att svara via mobilen...

Men det lutar väl att jag köper en er6 (sugen på en varadero, men det känns inte optimalt för uppkörningen...) så får man ha den under uppkörningen och så får man se vad man tycker. Jag kanske blir positivt överraskad..

Annars så är det bara att lägga ut på Blocket och få köpa min efterlängtade deauville!
Hade den klarat kraven för tung så hade jag verkligen gett den ett försök på provet ;)
 

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
Va, woot, QUE?

Får man köra upp med ABS?
Är det ett problem med modeller där man faktiskt KAN låsa frambromsen?
Hur bromsar folk nuförtiden egentligen?
Hur gammal är jag egentligen?

Tipset som man fick på skolan nyss... Lägg bara foten på bakbromsen och bromsa med fram.

Hela denna abs diskussionen finns det miljoner olika åsikter om. Jag har bara kört med abs så det gör väl det hela lättare på uppkörningen.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
det är väl tipset som alltid vart från körskolorna.
Fotbromsen är bara till för att tända bromslampan,,,

gällande låsa frambromsen, jag har för mig att man övade det på skolan varje gång man var på teknikbanan.
"dra nu på rakt fram, och så kniper du uttahelvete med frambromsen, och när det låser sig så släpp upp lite"
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du vill överleva i längden på hoj och inte BARA posera så är rådet att lära dig bromsa ordentligt på hojvis med bäggre bromsarna (och på olika underlag).

Det är ofta så senare att du inte får välja omständigheter när du vill bromsa utan är tvungen att bromsa där du minst önskade det.

En bra bromsteknik i grunden kan då ge dig de marginaler du behöver för att undvika olyckan eller åtminstone ge dig lägre fart vid smällen...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Devadå

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2019
Ort
Vårgårda
Hoj
Huskvarna 125 2008
det är väl tipset som alltid vart från körskolorna.
Fotbromsen är bara till för att tända bromslampan,,,

gällande låsa frambromsen, jag har för mig att man övade det på skolan varje gång man var på teknikbanan.
"dra nu på rakt fram, och så kniper du uttahelvete med frambromsen, och när det låser sig så släpp upp lite"

Ja mer eller mindre, utöver att du absolut inte får låsa. Jag var med när min bror körde upp och han maxade på både fram och bak. Studsade, skrek och allt möjligt. Men godkänd blev han...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top