Sprickor i bakdäck?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kör Angel GT för tillfället. Gått ganska precis 1000 mil. Börjar ta slut nu, inte riktigt lika slitna som bilden i post 2.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
+1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.

Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?

Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.

Snälla Bullen. Hjälp mig.

Att hålla kosntant hög hastighet äter en hel del på mitten av däcket med, eftersom att bakhjulet då roterar fortare än marken passerar under det.
Med sportdäck eldar jag upp dem på cira 400 mil, med sporttouringdäck räcker de i kanske 1000 mil, det längsta jag kört på ett bakdäck tror jag var 1300 mil, och då var det riktigt platt och jävligt. Men, fan vet om bridgestonedäcket jag fick nödbyte till på senaste servicen kommer hålla så jävla länge, det är redan påtagligt platt och dant.

Sedan kan ju som sagt fel däckstryck ge högt slitage med.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Michelin PR5 håller betydligt bättre... och håller i fullt tillräckligt även annars.


...och hur många framdäck har du slitit ut?

Lär behöva byta snart, men 3 bakdäck på ett framdäck ungefär. Men på gata bromsar man ju typ ingenting så det känns inte så konstigt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna. :hihi

Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna. :hihi

Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.

"Nybes ua, däcken rullar ett par säsonger till" som det brukar stå i annonserna...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna. :hihi

Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.

Du vet om att det kommit en ny version kallad Angel GT ll?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Mina däckäventyr fortsätter.

Igår körde jag till vianor i partille, konversationen gick något i den här stilen:

Tjena motorcykeln!
-Hej!
Hade du boka tid?
-japp
Du skulle vänta medan vi fixar?
-Precis
Nu är det så att han som brukar fixa mc inte är här denna veckan.
-aha?
Och jag brukar inte göra det, så kan inte lova att det blir lika bra, bara så du vet.
-okej?

Slutar med att vianor-killen ringer sina kollegor ute på hisingen och det bestäms att han ska köra dit mina däck. Jag får köra från verkstaden och ska boka en tid med hisingsverkstan.

Nu visar det sig att hisingsverkstan inte vill att jag väntar medan de byter däck, så jag måste fixa en skjuts hem därifrån och en skjuts dit nästa dag. Kollektivtrafiken ute i industriområdet är ingen höjdare.

Nåväl, när jag kommer dit idag är hojen klar och däcken sitter på. Men när jag kört till jobbet och parkerat så ser jag att det sitter Angel GT 2 fram och Angel GT 1 bak.

Trevligt att få tvåan fram så klart, men jag ville haft två däck av samma modell.
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Underligt, 350 mil låter ganska extremt för att köra en hel del pendling.

Jag har ändå gasat på rätt ordentligt med det här däcket och använder motorbromsen frekvent. Kan inte på något sätt påstå att jag fiskört eller ansträngt mig för att få ut fler mil ur däcket.

Hur är det med lufttrycket? Kör du med däcktillverkarens eller hojtillverkarens rekommendation? Har du mätt trycket när däcket är varmkört?

Såg någon här på sporthoj som lättade på trycket om det var slitet i mitten och ökade trycket om det var slitet på sidorna, men vet inte hur smart det är.

Jag kör med Suzukis rekommendationer men har även testat lägre tryck för att slita mindre på mitten men märkte ingen större skillnad som var värd att offra väghållningen för. Punka kan man ju få ändå...

Däremot kan jag ju säga att det är viktigare än man tror att ha en lufttrycksmätare av bra kvalitet. När jag köpte mitt första Heidenau K65 så var jag jävligt besviken. Så fort det regnade blev hojen en driftbike. Bakhjulet spann loss och slirade runt i varenda kurva om jag inte körde som på tå. Jävligt irriterande och lite läskigt...men också skitkul:näsblod
Dessutom var däcket platt som ett bildäck efter knappt 1 vecka :va Jag kollade lufttrycket varje dag.
Det var inte förrän jag en dag lyfte upp påfyllaren i mätarhuset som jag la ihop 1 och 1. Hela mätarhuset glappade och rörde på sig medan nålen stod still. :brinnerup Jag hade tryckt i 2,2 bar på mätaren men när jag centrerade huset visade den 3,5...:huvet Påfyllaren jag följde med kompressorn jag hade köpt på JULA samma vecka som däcket och var billigt skräp. Jag klämde ut 2 veckors körning till innan korden kikade fram...
Det gör jag inte om.

Att hålla kosntant hög hastighet äter en hel del på mitten av däcket med, eftersom att bakhjulet då roterar fortare än marken passerar under det.
Med sportdäck eldar jag upp dem på cira 400 mil, med sporttouringdäck räcker de i kanske 1000 mil, det längsta jag kört på ett bakdäck tror jag var 1300 mil, och då var det riktigt platt och jävligt. Men, fan vet om bridgestonedäcket jag fick nödbyte till på senaste servicen kommer hålla så jävla länge, det är redan påtagligt platt och dant.

Sedan kan ju som sagt fel däckstryck ge högt slitage med.

Jo det har du nog rätt i. Jag kör knappast defensivt på motorväg och eftersom backspeglar är mer överflödiga än blinkers i Sverige så blir det jävligt ryckig körning rakt fram också. Jag kanske borde gå en kurs i att hantera ilska då jag kör ryckigare och mer aggressivt ju fler idioter som klipper av en och tränger sig in.

Men 1000 mil kan jag gärna ta. Tyvärr finns knappt några renodlade touringdäck att välja på när man kör 18" bak och 16" fram. Det kanske får bli 17" konvertering för jag älskar min Smala Sussie.

Kör du vuxet och vettigt eller kör du som jag?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo det har du nog rätt i. Jag kör knappast defensivt på motorväg och eftersom backspeglar är mer överflödiga än blinkers i Sverige så blir det jävligt ryckig körning rakt fram också. Jag kanske borde gå en kurs i att hantera ilska då jag kör ryckigare och mer aggressivt ju fler idioter som klipper av en och tränger sig in.

Men 1000 mil kan jag gärna ta. Tyvärr finns knappt några renodlade touringdäck att välja på när man kör 18" bak och 16" fram. Det kanske får bli 17" konvertering för jag älskar min Smala Sussie.

Kör du vuxet och vettigt eller kör du som jag?

"Vuxet" har nog min körstil aldrig blivit beskriven med. Däremot pendlar jag in till Stockholm, så hetsandet blir det inte så mycket med eftersom att det inte ger något. Men det går både fort och med en allmän brist på hänsyn till regler. :hihi
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
"Vuxet" har nog min körstil aldrig blivit beskriven med. Däremot pendlar jag in till Stockholm, så hetsandet blir det inte så mycket med eftersom att det inte ger något. Men det går både fort och med en allmän brist på hänsyn till regler. :hihi

:yoparty

Njaaaaaaa jag håller inte helt med omatt det inte ger något. Samma här men jag skulle säga att jag tjänar nästan en timmes restid om dan på att skrämma folk som ligger och såsar i vänsterfil och filtrera köerna. Med tanke på medelsvenssons usla flödestänkande och ineffektiva körning så är det förvånansvärt många som flyttar på sig när de hör en. Framför allt när de hör en växla ner bakom. Loud pajpes sejvs speed och bensin.

Om det är nåt jag lärt mig i livet så är det att hetsande alltid lönar sig. Titta bara på giriga egoister inom sjukvården och socialtjänsten som alltid får gå före i kön för att de för ett sånt jävla liv medan folk som duktigt väntar i kö med värre besvär få vänta tills de dör. För att inte tala om de som hetsar och lobbar politiskt :lol

Ibland har jag en lustig känsla av att folk suckar bakom ryggen på mig när jag susar förbi :rofl
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
380 mil på mina Supercorsa nu. En (lugn) bandag på Knutan och resten landsvägar och lite pendling. Har väl 100 - 150 mil till att hämta hem, så det blir byte lagom tills det är för kallt för Supercorsa. Framdäcket är mer slitet än bakdäcket, men bakdäcket börjar få lite platta vilket typ är oundvikligt med Supercorsa om du inte bara kör rondeller. Ett äkta finvädersdäck! Med varm asfalt och lite högre tempo är det så jeffla bra, känns som det aldrig någonsin skulle släppa. I regn/kyla/lugnt tempo - äckligt. Det ger mig noll förtroende då.

Har nästan 100% bestämt mig för att det är Road 5 som ska krängas på i oktober. Fransmännen kan det här med ostar. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:yoparty

Njaaaaaaa jag håller inte helt med omatt det inte ger något. Samma här men jag skulle säga att jag tjänar nästan en timmes restid om dan på att skrämma folk som ligger och såsar i vänsterfil och filtrera köerna. Med tanke på medelsvenssons usla flödestänkande och ineffektiva körning så är det förvånansvärt många som flyttar på sig när de hör en. Framför allt när de hör en växla ner bakom. Loud pajpes sejvs speed och bensin.

Om det är nåt jag lärt mig i livet så är det att hetsande alltid lönar sig. Titta bara på giriga egoister inom sjukvården och socialtjänsten som alltid får gå före i kön för att de för ett sånt jävla liv medan folk som duktigt väntar i kö med värre besvär få vänta tills de dör. För att inte tala om de som hetsar och lobbar politiskt :lol

Ibland har jag en lustig känsla av att folk suckar bakom ryggen på mig när jag susar förbi :rofl

Jag bara drar lite extra i gasen och passerar på högersidan när folk såsar i vänsterfilen. :näsblod
Men ärligt talat är det bästa sättet jag nånsin haft att få folk att flytta sig ett allvädersställ med varselfärgat bröst och armar, vit hjälm och vit helkåpad hoj med stort fyrkantigt framlyse. Det dryga var att folk som körde för fort även bromsade ner farten lite lagom bajsnödigt med. :gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top