Sprickor i bakdäck?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Såg att bakdäcket fått lustiga sprickor. Är detta ett ålderstecken eller har jag bara kört i något konstigt?

Nu är de förvisso redan ganska slitna, men tänkte de kanske skulle klara sig säsongen ut.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ser ut som att du har gett järnet med rejält kalla däck, då kan gummit spricka.

Däcken är ju ändå mer eller mindre slut, du är ju nere på slitagemarkeringarna, så om du hade tänkt köra mer än 50-100 mil till i sommar så är det ju nya däck som gäller ändå.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Som du och andra skriver är det ändå dags att byta, ingen idé att tumma på säkerheten här inte.

På med ny svål och enjoy!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är som vissa kallar "SLUT", bara byta eller enbart åka runt i rondeller.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det ser ut som att du har gett järnet med rejält kalla däck, då kan gummit spricka.
Tack, så kan det absolut vara. Brukar vänta på motortemp innan jag ger järnet, men det är klart lite gas på lägre varv och nerdrevad, så kan det säkert dra tag bra i däcken.

Däcken är ju ändå mer eller mindre slut, du är ju nere på slitagemarkeringarna, så om du hade tänkt köra mer än 50-100 mil till i sommar så är det ju nya däck som gäller ändå.
Troligen blir det runt dubbla. Men det är väl bara att beställa nytt och släppa idén om att nya däcken ska slippa stå en vinter.

Är slitagemarkeringen det mönster som syns i mitten längst upp i bilden? Räknas de som slut enligt däcktillverkaren när den är nedsliten eller hur fungerar det?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack, så kan det absolut vara. Brukar vänta på motortemp innan jag ger järnet, men det är klart lite gas på lägre varv och nerdrevad, så kan det säkert dra tag bra i däcken.
Fast, hur varm motorn är har absolut inget med däcktemperaturen att göra :fakta Är det kallt i backen så är det betydligt lättare att få motorn varm än att få upp tempen i däcken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är slitagemarkeringen det mönster som syns i mitten längst upp i bilden? Räknas de som slut enligt däcktillverkaren när den är nedsliten eller hur fungerar det?

Det här är slitagevarnare, och när de är i nivå med gummit runtom är däcket slut, och dags att byta, oavsett vart på slitbanan det inträffar.
slitagevarnare.png
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Däcket har troligen använts enligt principen man byter inget förrän det är trasigt. Däcket är helt slut och behöver bytas på en gång. Att det sedan är oslitet på sidorna visar att just den hojen borde ha touringdäck.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det var värst vad mycket åsikter det är om hur mina däck har slitits, hur jag kör och vilka däck som borde sitta på.

Jag undrade om vad som orsaker den typ av sprickor som är på däcken.

Men eftersom så många vill hjälpa till med vilka däck jag ska ha och när jag ska byta, så kan vi väl dra lite bakgrund så jag får ordentliga svar utifrån min situation.

Däcktyp?
På hojen sitter det Pirelli Angel GT, ett sporttouring-däck, inte rena sportdäck. Detta valet gjordes eftersom hojen skulle gå bandagar, kurvig landsväg men också en del ren transport. Det är så hojen har körts tidigare, men de senaste två säsongerna har jag varit väldigt sliten själv, så det har tyvärr blivit mest jobbpendling och transport, vilket också avspeglats i slitaget.

Denna säsongen har jag äntligen kommit igång lite igen, flera bandagar och knixar inplanerade. Så för mig känns det tveksamt om det är rena touringdäck som ska på. Svårt när man vet att man kommer göra all typ av körning, men inte vet hur mycket.

Hur tänkte jag med att eventuellt behålla däcken säsongen ut?
Tanken var att jag knappt skulle röra 600an mer denna säsongen och att jag skulle köra min s1000rr jag skaffade i höstas. Sedan skulle jag storserva 600an i vinter och sätta på fräscha däck till våren, så de nya däcken slapp stå en vinterförvaring i onödan.

Men det har verkligen strulat för mig med s1000rr och det har varit en hel del att fixa. Så först blev den stående på service länge, sedan var det nedslag på besiktningen och nu är det lite småfix jag behöver göra. Därför har jag kört till jobbet med 600an ett tag. Vilket är fler plattkörande mil än vad som var tänkt. Hela min förhoppning är att få s1000rr besiktad snart och inte nöta så många fler mil på 600an.

Men 600an ska besiktas om några veckor, så även med 0 mil till kanske dessa däcken inte går igenom.

Oavsett, när jag väljer nya däck tänkte jag göra det utifrån hur jag vill och planerar att köra. Inte för livssituationer som kan uppstå och påverka. Blir väl inte värre än att man får göra ett lite tidigare byte i värsta fall.

Hur jag kör?
Dessa däcken har sett bra mycket mer nedlägg tidigare under sin livstid. Innan de blev plattkörda var det faktiskt inte mycket till chickenstrips på dem. Men ibland fortsätter inte saker som man tänkt. Här är en bild tagen på falkenberg efter att ljuddämparen fick smaka på asfalten.
angelgt.jpg

Däcket har troligen använts enligt principen man byter inget förrän det är trasigt. Däcket är helt slut och behöver bytas på en gång. Att det sedan är oslitet på sidorna visar att just den hojen borde ha touringdäck.
Nej, det är ovanstående beskrivning som hänt, inte att allt måste köras tills det är trasigt. Vet inte om det känns vettigt att köpa nya touringdäck i fall det skulle bli säsonger där jag inte har möjlighet till kul körning. Då byter jag hellre däck lite tidigare om de blir platta.

Du kör som en fjolla i kurvorna men som Rossi på rakorna.....
Byt däck

Om du inte vet vad som orsakar sprickorna, behöver du inte kommentera. Jag förstår att du saknar gamla sporthoj, det är helt okej.
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det finns ingen direkt orsak i din körning till sprickorna, för det är resultatet av UTSLITET.
Jag hade nog en 4-5 bakdäck förra året som såg ut så där på gathojen då jag envisades med att åka på gatan.
Iaf 3 olika märken på däcken var det med, och nästa steg efter sprickorna är att du ser corden... då är det oftast dags att byta tycker jag...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det finns ingen direkt orsak i din körning till sprickorna, för det är resultatet av UTSLITET.
Jag hade nog en 4-5 bakdäck förra året som såg ut så där på gathojen då jag envisades med att åka på gatan.
Iaf 3 olika märken på däcken var det med, och nästa steg efter sprickorna är att du ser corden... då är det oftast dags att byta tycker jag...
Givetvis kommer däcken bytas, antingen jättesnart eller nästa säsong om jag får ordning på andra hojen. Absolut inte på tal om att köra ner på corden.

Bästa utkomsten hade varit att lyckas med nöd och näppe få den genom besiktning, ställa av, fixa andra hojen och inte röra 600an mer förrän nästa säsong. Men det är nog önsketänkande.

Jag skulle kanske postat i teknikforumet istället, för det jag var nyfiken på var om detta var t ex kallsprickor, torrsprickor, elak väg eller något annat. Helt enkelt, vad är det jag tittar på?

Men du tror inte på att det är kallslitage eller ålder utan att detta händer när det är tillräckligt nedslitet?

Fast, hur varm motorn är har absolut inget med däcktemperaturen att göra :fakta Är det kallt i backen så är det betydligt lättare att få motorn varm än att få upp tempen i däcken.
Nej, givetvis inte. Men nu har det varit ganska solvärmd asfalt när jag kört senaste dagarna. Tänkte att lagom tills motorn kommit upp i temp borde däcken absorberat en del från vägen med. Men, nej, de har ju inte varit varma som vid bankörning bara av att suga i sig 10 minuter av varm vägbana.

Har grubblat på om det kunnat vara några felaktiga nedväxlingar med för hård motorbroms som kunnat göra sitt också.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, givetvis inte. Men nu har det varit ganska solvärmd asfalt när jag kört senaste dagarna. Tänkte att lagom tills motorn kommit upp i temp borde däcken absorberat en del från vägen med. Men, nej, de har ju inte varit varma som vid bankörning bara av att suga i sig 10 minuter av varm vägbana.

Har grubblat på om det kunnat vara några felaktiga nedväxlingar med för hård motorbroms som kunnat göra sitt också.
För att ett däck ska fungera optimalt så måste hela däcket, inklusive stommen, ha driftstemperatur. Om däcket blir varmt på ytan och får bra grepp men fortfarande har en kall stomme så är det inte så mjukt och elastiskt som det ska vara hela vägen, och då kan konstiga saker hända. Fundera på varför man har däckvärmarna på en timme, trots att dom fort kommer upp i 80C på ytan ;)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Alla däck blir så där när det trots att de är helt utslitna har fått en eller några hårda starter. Eller hårda pådrag på 1an och 2an. Jag blev själv förvånad när det hände mig för 15 år sedan. Dels hade jag inte sett ett däck innan med sådana skador, dels trodde jag att däcket var bra genom att det inte ens hade gått 1000 mil. Men med ett antal kraftiga accelerationer och hjullyft blev det precis så där. I det där läget finns bara någon eller ett par millimeter kvar och i sprickorna inget alls som går ner till corden.

Det går säkert att köra en tag till på dem om det är nödläge och man tar det lugnt. Men de ska ju ändå bytas och finns ingen som helst anledning att fundera på hur länge till de kan tänkas hålla innan de havererar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top