Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53
  1. #41
    Medlem Adlers avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    På landet
    Hoj
    1984, Suzuki, GSX 400 FWS
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Skurken Visa inlägg
    Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?
    +1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.

    Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?

    Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.

    Snälla Bullen. Hjälp mig.

  2. #42
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Skurken Visa inlägg
    Måste flika in och undra, hur behåller ni bakdäck i över 1000 mil?? Min 690 Duke har gått 700 drygt nu sen ny och är inne på mitt tredje bakdäck.... Endast gata. Metzeler M7 RR, De kanske är bra mycket mjukare?
    Kan inte säga att jag gjort något särskilt alls med min körstil. Men som du skriver är M7RR ett mjukare däck än de jag har. Angel GT ska vara hårdare i mitten just för att orka mer pendlingskörning.

    Citat Ursprungligen postat av Adler Visa inlägg
    +1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.

    Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?

    Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.

    Snälla Bullen. Hjälp mig.
    Underligt, 350 mil låter ganska extremt för att köra en hel del pendling.

    Jag har ändå gasat på rätt ordentligt med det här däcket och använder motorbromsen frekvent. Kan inte på något sätt påstå att jag fiskört eller ansträngt mig för att få ut fler mil ur däcket.

    Hur är det med lufttrycket? Kör du med däcktillverkarens eller hojtillverkarens rekommendation? Har du mätt trycket när däcket är varmkört?

    Såg någon här på sporthoj som lättade på trycket om det var slitet i mitten och ökade trycket om det var slitet på sidorna, men vet inte hur smart det är.

    Citat Ursprungligen postat av 900 Desmodue Visa inlägg
    Ett alternativ du inte berört är att köpa ett begagnat däck. Skall du jobbpendla med hojen under säsongen till BMWn är fit for fight, köp ett bättre begagnat bankört däck för några hundringar med massa gummi kvar på mitten.
    Äsch, kan lika gärna slänga på ett nytt. Har inte möjlighet att kränga däck själv, så blir lite för stökigt och dyrt att sätta på begagnat. Men det är ett bra tips, tack.

    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Lite korkad fråga kanske men hur mycket mönster har ni kvar när ni byter?
    Byter ni fram och bak samtidigt?
    Om inte bör man ha samma däck fram och bak?
    Finns det någon i sthlm som tar hand om hel hoj och inte lösa hjul?
    Jag har alltid bytt fram och bak samtidigt, men mina tidigare däckbyten har varit tvungna av däckens ålder, snarare än mönster. Även om mönstret är fint tappar man en hel del grepp efter fem år.

    Mitt framdäck är fortfarande ganska okej, men skulle absolut inte vilja ha det kvar med tanke på att det är några år nu. Tänker mig att jag får ett mer jämnt grepp som tillverkaren tänkt sig om jag byter båda.

    När jag beställt från hojdäck.se har de haft en lista över däckverkstäder som kan ta emot hela hojen.
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-06-20 klockan 12:39.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    974
    Kör Angel GT för tillfället. Gått ganska precis 1000 mil. Börjar ta slut nu, inte riktigt lika slitna som bilden i post 2.

  4. #44
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 546
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Adler Visa inlägg
    +1 på den för fæn. Jag har alltid trott att folk råkat trycka in en nolla för mycket bara. Jag pendlar visserligen mest tråkig raksträcka 50/50 E4, landsväg varje dag ca. 80 km men men tar nästan alltid en riktigt kurvig, fin omväg också som är mer som en gokartbana med backar och krön. Nu är ju inte min 400 FWS direkt något vridmonster men jag ligger ändå på och brassar ganska bra genom kurvorna som finns. Ändå blir däcket platt på mitten, fort. Jag byter 3-4 bakdäck per framdäck. Byter typ varje månad. Det är alltså 350 mil/ månad och bakdäck.

    Jag har tom försökt att så långt jag kan undvika bakbromsen och motorbromsen men det blir ändå helt platt på mitten efter all motorvägspendling upp och ner i fart. Visst...Skulle jag ligga i konstant laglig fart och köra passivt och puttra från trafikljusen så är jag säker på att de skulle hålla längre och slitas mer jämnt men vafan... Då kan jag ju köra bil eller moppe istället. Det låter ju knappast som om det är så ni andra kör heller.......eLlEr?

    Nu har jag 18 tums däck i bak och utbudet bland sportdäck finns knappt. Jag kör mest tourer, sporttourer och har prövat nåt classicdäck också. Heidenau K65, Avon AM26 Roadrider, Metzeler Lasertec, Maxxis M6103 och nåt Michelin, alla med samma resultat.

    Snälla Bullen. Hjälp mig.
    Att hålla kosntant hög hastighet äter en hel del på mitten av däcket med, eftersom att bakhjulet då roterar fortare än marken passerar under det.
    Med sportdäck eldar jag upp dem på cira 400 mil, med sporttouringdäck räcker de i kanske 1000 mil, det längsta jag kört på ett bakdäck tror jag var 1300 mil, och då var det riktigt platt och jävligt. Men, fan vet om bridgestonedäcket jag fick nödbyte till på senaste servicen kommer hålla så jävla länge, det är redan påtagligt platt och dant.

    Sedan kan ju som sagt fel däckstryck ge högt slitage med.

  5. #45
    Karisma som ett järnspett. Skurkens avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Veddige
    Hoj
    KTM Duke 690 R
    Inlägg
    896
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Michelin PR5 håller betydligt bättre... och håller i fullt tillräckligt även annars.


    ...och hur många framdäck har du slitit ut?
    Lär behöva byta snart, men 3 bakdäck på ett framdäck ungefär. Men på gata bromsar man ju typ ingenting så det känns inte så konstigt.
    SuperSic #58

  6. #46
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna.

    Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.

  7. #47
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 311
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna.

    Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.
    "Nybes ua, däcken rullar ett par säsonger till" som det brukar stå i annonserna...
    IBA #40701

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    974
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Kan uppdatera med att jag klarade besiktningen med blanka papper. Då påpekade jag t om själv att jag var medveten om att mina däck var slitna.

    Slutade med att jag beställde ett par likadana däck igen, Pirelli Angel GT.
    Du vet om att det kommit en ny version kallad Angel GT ll?

  9. #49
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Du vet om att det kommit en ny version kallad Angel GT ll?
    Nej, det har jag helt missat. Fanns inte hos hojdäck när jag handlade där.
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-06-26 klockan 12:49.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    974
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Nej, det har jag helt missat. Fanns inte hos hojdäck när jag handlade där.
    https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/...et/angel-gt-ii

    Nej ser det. Tänkte dra iväg ett mail och fråga när de kommer in. Behöver som sagt byta strax själv.

  11. #51
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Mina däckäventyr fortsätter.

    Igår körde jag till vianor i partille, konversationen gick något i den här stilen:

    Tjena motorcykeln!
    -Hej!
    Hade du boka tid?
    -japp
    Du skulle vänta medan vi fixar?
    -Precis
    Nu är det så att han som brukar fixa mc inte är här denna veckan.
    -aha?
    Och jag brukar inte göra det, så kan inte lova att det blir lika bra, bara så du vet.
    -okej?

    Slutar med att vianor-killen ringer sina kollegor ute på hisingen och det bestäms att han ska köra dit mina däck. Jag får köra från verkstaden och ska boka en tid med hisingsverkstan.

    Nu visar det sig att hisingsverkstan inte vill att jag väntar medan de byter däck, så jag måste fixa en skjuts hem därifrån och en skjuts dit nästa dag. Kollektivtrafiken ute i industriområdet är ingen höjdare.

    Nåväl, när jag kommer dit idag är hojen klar och däcken sitter på. Men när jag kört till jobbet och parkerat så ser jag att det sitter Angel GT 2 fram och Angel GT 1 bak.

    Trevligt att få tvåan fram så klart, men jag ville haft två däck av samma modell.
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-07-04 klockan 10:15.

  12. #52
    Medlem Adlers avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    På landet
    Hoj
    1984, Suzuki, GSX 400 FWS
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Underligt, 350 mil låter ganska extremt för att köra en hel del pendling.

    Jag har ändå gasat på rätt ordentligt med det här däcket och använder motorbromsen frekvent. Kan inte på något sätt påstå att jag fiskört eller ansträngt mig för att få ut fler mil ur däcket.

    Hur är det med lufttrycket? Kör du med däcktillverkarens eller hojtillverkarens rekommendation? Har du mätt trycket när däcket är varmkört?

    Såg någon här på sporthoj som lättade på trycket om det var slitet i mitten och ökade trycket om det var slitet på sidorna, men vet inte hur smart det är.
    Jag kör med Suzukis rekommendationer men har även testat lägre tryck för att slita mindre på mitten men märkte ingen större skillnad som var värd att offra väghållningen för. Punka kan man ju få ändå...

    Däremot kan jag ju säga att det är viktigare än man tror att ha en lufttrycksmätare av bra kvalitet. När jag köpte mitt första Heidenau K65 så var jag jävligt besviken. Så fort det regnade blev hojen en driftbike. Bakhjulet spann loss och slirade runt i varenda kurva om jag inte körde som på tå. Jävligt irriterande och lite läskigt...men också skitkul
    Dessutom var däcket platt som ett bildäck efter knappt 1 vecka Jag kollade lufttrycket varje dag.
    Det var inte förrän jag en dag lyfte upp påfyllaren i mätarhuset som jag la ihop 1 och 1. Hela mätarhuset glappade och rörde på sig medan nålen stod still. Jag hade tryckt i 2,2 bar på mätaren men när jag centrerade huset visade den 3,5... Påfyllaren jag följde med kompressorn jag hade köpt på JULA samma vecka som däcket och var billigt skräp. Jag klämde ut 2 veckors körning till innan korden kikade fram...
    Det gör jag inte om.

    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Att hålla kosntant hög hastighet äter en hel del på mitten av däcket med, eftersom att bakhjulet då roterar fortare än marken passerar under det.
    Med sportdäck eldar jag upp dem på cira 400 mil, med sporttouringdäck räcker de i kanske 1000 mil, det längsta jag kört på ett bakdäck tror jag var 1300 mil, och då var det riktigt platt och jävligt. Men, fan vet om bridgestonedäcket jag fick nödbyte till på senaste servicen kommer hålla så jävla länge, det är redan påtagligt platt och dant.

    Sedan kan ju som sagt fel däckstryck ge högt slitage med.
    Jo det har du nog rätt i. Jag kör knappast defensivt på motorväg och eftersom backspeglar är mer överflödiga än blinkers i Sverige så blir det jävligt ryckig körning rakt fram också. Jag kanske borde gå en kurs i att hantera ilska då jag kör ryckigare och mer aggressivt ju fler idioter som klipper av en och tränger sig in.

    Men 1000 mil kan jag gärna ta. Tyvärr finns knappt några renodlade touringdäck att välja på när man kör 18" bak och 16" fram. Det kanske får bli 17" konvertering för jag älskar min Smala Sussie.

    Kör du vuxet och vettigt eller kör du som jag?

  13. #53
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 546
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Adler Visa inlägg
    Jo det har du nog rätt i. Jag kör knappast defensivt på motorväg och eftersom backspeglar är mer överflödiga än blinkers i Sverige så blir det jävligt ryckig körning rakt fram också. Jag kanske borde gå en kurs i att hantera ilska då jag kör ryckigare och mer aggressivt ju fler idioter som klipper av en och tränger sig in.

    Men 1000 mil kan jag gärna ta. Tyvärr finns knappt några renodlade touringdäck att välja på när man kör 18" bak och 16" fram. Det kanske får bli 17" konvertering för jag älskar min Smala Sussie.

    Kör du vuxet och vettigt eller kör du som jag?
    "Vuxet" har nog min körstil aldrig blivit beskriven med. Däremot pendlar jag in till Stockholm, så hetsandet blir det inte så mycket med eftersom att det inte ger något. Men det går både fort och med en allmän brist på hänsyn till regler.

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Bro mellan Rexbo och Insjön avstängd. Istället Sågmyra -> Ingels - Bingsjö när jag missade avfarten till Edsbyn. Inte tvättad på två år!

andersbrink
Vill du annonsera ovan? Klicka här