Årets stora provkörningshelg (start2ride) / provkört något kul?

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Årets största provkörningsevenemang Start2ride har nu varit på besök både utanför Stockholm och Göteborg. Riktigt grymt event får jag säga (även om banan gott kunde vara lite längre, iaf på Stora holm)


Vad har ni kört för hojar och bjöd de på några överraskningar?


Triumph Speed Twin - Vilken pigg och körglad "retro-goodlook hoj" :klappar
Husqvarna Vitpilen 701 - Satan va den gick
Triumph Speed tripple 1050 RS - lådan, bromsarna, ljudet och acc :tummenupp

Körde även andra grymma hojar: Ducce M1200s, Aprilia Tuono 1100, Triumph Street tripple 765RS, Husqvarna svartpilen 701, Triumph Street scrambler

Lite besvikelse på Bmw RnineT som var för platt i motorkaraktären samt nerväxlingarna passade inte alls mig.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Dagens besvikelse1, Yamaha MT-10. Är ganska lång och tyckte både knän och fötter tog i lite här och där.

Dagens besvikelse2, fanns ingen SuperdukeR.

Dagens överraskning1, Yamaha MT-09 SP. Bra drag i motorn över hela registret och satt bättre än på MT-10.

Dagens överraskning2, Ducati Hypermtard 950, gillade att sitta "över" styret. Kändes otroligt smidig. Hade inte en SP kostat 170 kSEK hade det blivit en sån.

Körde också Speed Triple, Tuono Factory, Brutale RR och Husqvarna 701.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Attans, hade velat åka, men kroppen har rullat över och dött. Nåväl, finns väl alltid nästa år. :gnissla
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Gick väl inte att göra annat än att förboka. Kändes lite trist så jag sket i det i år.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Fanns tider att få på plats också.

Men jag menade att istället för att stå i kö för varje hoj jag ville köra så var det bara att gå från den ena till den andra.
Bokade tidigt så hade alla körningar precis efter varandra.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ofan, varenda meddelande som gick ut var typ "man måste boka allt i förväg". Kändes inte så kul för halva grejen för mig har varit att kolla lite på hojar och provköra det som ser kul ut :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag bokade tre hojar i förväg och tre på plats på Gillinge. Nu försöker jag motivera ett utlägg på en modernare mc för mig själv.
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Vi på stora holm hade lite "tur" i oturen. (Iaf på söndagen)

Det regnade och var grått... Så kanske 50% av de som var bokade dök upp. Sedan torkade det upp och kom sol :banana. Då var det bara att hoppa runt och ta det lediga tiderna på de hojar du ville ha. Kanon!
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Kanon evenemang. Provade på massor olika, som man annars aldrig åker.
Ja, man måste boka i förväg vad tar bort lite av det spontana, men samtidigt får men med 20 min ändå en bra tid att prova några varv. Och visa hojer blev ändå även tillgänglig för spontan körning. Fast kanske inte värstingar.

Jag körde Kawa Z900, Suziki GSX-S750 Arrow Edition, MT10, Niken, Gold Wing, Trumph Scrambler 1200 XC, Ducati Scrambler Icon, Kawa H2 SX SE+, Kawa ZX6R. Honda CBR500R och Honda Monkey biken

Då min egen hoj är en Yamaha FZ6S känns Kawa z900 och Suzuki GSX S750 som kanska bra alternativ i framtiden. Även MT09 borde passa där fast jag tycker det hade varit trevligare om den hade haft en 4cyl. Kanske ändå bättre att sikta på en Fazer FZ1 i stället någon gång. Lite mer drag än jag i min Fazer hade inte skadats och det verkar inte som att de lite tyngre hojar (jämför jag med MT09 eller Z900) känns så mycket tyngre i hantering. Egentligen behöver jag inte byta hoj alls, men just ett sånt här evenemang skapar ju lite ha begär.

Jag var även överraskad över hur lättkörd en Gold Wing är. Inte som Moto Guzzi's MGX21 eller några Indians som är riktiga bjässen.

Yamaha's 3 hjuliga Niken var kanske en kul gimmick. Jag körde förra året även några MP3 exemplar (jag tror man har en 300 och en 500), men de känns för scooter aktig. För lite prestanda. Niken var verkligen annorlunda: den är en seriös hoj.

Kawas H2 SE kändes kul att prova, men lite i överkors. Det är ju mer en motorväg kanon. 1000 cc och komressor.

Jag verkar inte fastna för nostalgiska naked hojar som Triumph eller Ducati erbjuder.

Monkey biken framkallar en del sentiment från ungdomstiden då Honda C50 var poppis som veteranmoppe. Monkey bike är ju en retro bike på den. Fast med 125 cc is stället av 50cc så det finns väl liten fart i den.

Jag körde själv på lördag. Det var då ganska varm, så det blir lite svettig i MC stället. Kan verkligen rekommendera detta till alla.

Det ända vad var lite mer bökig var administrationen. På vissa ställe låg det fram papper med kontrakt, vissa vila behålla körkort under körningen och andra var lite enklare.
Ett centralt stället som förre året där man visar upp körkort (eller låt de ta kopia) och sedan kapa en ID med sträck kod som kan skannas varje gång hade varit enklare. Men OK, det är väl det enda som man kan gnälla på.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Körde MV Agusta Brutale 800 RR, Aprilia RSV4 1100 Factory, Husqvarna 701 Supermoto och Ducati Panigale V4S. Överraskad hur bra jag satt på Brutalen (194 lång) och hur grymt lättkörd RVS4an var (framför allt jämfört med Panigalen). Fast mest bang for buck var nog 701an. Hur man än vänder och vrider på det behöver man minst 3-4 st hojjar... :D

Hann med att filma lite också :)

https://www.youtube.com/watch?v=Elx2--JrPpM
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top