Mekhjälp suzuki GSXR 1000 2001, motorbyte och lite av varje....

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Hej. Har två skaffat två stycken halvdana gamla suzuki GSXR 1000 2001. Ena tänkte jag bli en gatreggad bandagshoj och den andra blir väl mer för finåkning med sporttouring däck på och allt. Många häromkring skaffar veteranmopeder, men att åka runt med 1 hästkraft har aldrig tilltalat mig så mycket :tungan . Skämt åtsido så var det en drömhoj som jag aldrig hade råd med på den tiden de var nya, men 40k för två stycken kunde det finnas plats för i budgeten nästan 20 år senare... :näsblod

Har skaffat en långloppstrimmad 2002a motor som var utrangerad och några spjällhus från en k3-k4 (som jag hört ska vara bättre) som jag tänkte plocka i den ena maskinen. Den andra får nöja sig med originalmotorn, men den har nog en kass toppackning eller sprucken topp som gör det kommer in kylvatten i förbränningsrummet. Så den får motorn från den andra maskinen som blir över tänkte jag.

Tyvärr har jag tummen mitt i handen (nåja) och ett ganska kasst självförtroende när det gäller mekning. Speciellt som jag inte nöjer mig med att skrotet går framåt, utan det ska bli bra på riktigt. Därav litar jag inte alls på det jag kan läsa mig till eller mina egna kunskaper. Inte främmande för att skruva, men vill veta att det blir rätt! :gnissla

Därför skulle det vara guld värt att få hjälp med detta från någon som kan peka med hela handen i mellansverige, gärna i örebro/motalatrakten, skulle kunna tänka mig det är gjort på en helg? Som lågavlönad taxichaufför kan jag väl inte erbjuda samma timpenning som en mc verkstad men.... vi kan säkert fixa till något. :tomten

Tack på förhand.
Mvh Bo
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Just det, ena maskinen är såvitt jag kan utläsa från papprena flyttgodsimporterad från USA, Kalifornien närmare bestämt. Tänkte att det var en fördel som kanske kunde ge lite möjligheter till roliga modifikationer i framtiden men ändå hålla sig inom regelverket. Rätt eller fel?

Dock verkar det sitta ett antal slang och nån avgasreningsburk baktill på den under passagerarsadeln, kan det vara nått filter från vevhusventilationen eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Just det, ena maskinen är såvitt jag kan utläsa från papprena flyttgodsimporterad från USA, Kalifornien närmare bestämt. Tänkte att det var en fördel som kanske kunde ge lite möjligheter till roliga modifikationer i framtiden men ändå hålla sig inom regelverket. Rätt eller fel?

Dock verkar det sitta ett antal slang och nån avgasreningsburk baktill på den under passagerarsadeln, kan det vara nått filter från vevhusventilationen eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh.

Slangarna och burken är antagligen vad som kallas ”charcoal canister”, som om jag förstått det rätt filtrerar ångorna från tankavluftningen. Såvitt jag finns det bara på amerikanska fordon (kaliforniskt krav) och är inte nödvändig för motorns funktion i övrigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska du byta lika mot lika så är det ju i ärlighetens namn inga konstigheter, det är få saker som går att koppla fel, om ens några, och är man metodisk med alla skruvar mm och lägger dom i rätt ordning på golvet så är det ju bara att plocka tillbaka i omvänd ordning.

Det kluriga kan ju vara att lyfta motorn, men det finns det massor med knep för. Jag gjorde det på egen hand med två slingar runt motorn och lyfte med block och talja i taket, då lyfte jag med en hand och styrde in motorn i ramen med den andra :tummenupp
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Slangarna och burken är antagligen vad som kallas ”charcoal canister”, som om jag förstått det rätt filtrerar ångorna från tankavluftningen. Såvitt jag finns det bara på amerikanska fordon (kaliforniskt krav) och är inte nödvändig för motorns funktion i övrigt.

Jo det var det jag tänkte också. Men det verkar vara något problem med det eller om det bara är en tillfällighet, för maskinen trycker ur sig lite som ser ut som bränsle undertill i en lite pöl. Kanske är så enkelt som att slangen som går till filtret har något litet läckage nånstans?
 
Last edited:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Ska du byta lika mot lika så är det ju i ärlighetens namn inga konstigheter, det är få saker som går att koppla fel, om ens några, och är man metodisk med alla skruvar mm och lägger dom i rätt ordning på golvet så är det ju bara att plocka tillbaka i omvänd ordning.

Det kluriga kan ju vara att lyfta motorn, men det finns det massor med knep för. Jag gjorde det på egen hand med två slingar runt motorn och lyfte med block och talja i taket, då lyfte jag med en hand och styrde in motorn i ramen med den andra :tummenupp

Tack för ditt svar. Jo jag håller med om det inte borde vara några problem, tänkte väl mest på om det gick att göra bort sig på något sätt med spjällhusen.

Edit: just det, kom på att det sitter en manuell kamkedjesträckare monterad på "race motorn", hur vet man hur mycket den ska spännas åt, tro?

Borde kunna funka att lyfta i taket om jag kan sätta dit en lyftögla, tack för tipset.
 
Last edited:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Föll till föga trots allt och köpte mig en moppe.... :näsblod

Finns dock en tanke bakom det. Köpte en billig skrotad 4-takt kinamoppe. Finns enorma mängder dokumentation på nätet om mekeri med dem och delarna är nästan gratis. Tänkte ha skrotet för att lära mig meka lite "på riktigt" :rolleyes: med kamtiming, ställa ventiler och sådana grejer. Gör jag bort mig är det ingen katastrof och när jag fått till det så den går så bra den borde göra så borde väl kunskaperna kunna användas även för en riktig maskin.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för ditt svar. Jo jag håller med om det inte borde vara några problem, tänkte väl mest på om det gick att göra bort sig på något sätt med spjällhusen.

Edit: just det, kom på att det sitter en manuell kamkedjesträckare monterad på "race motorn", hur vet man hur mycket den ska spännas åt, tro?

Borde kunna funka att lyfta i taket om jag kan sätta dit en lyftögla, tack för tipset.
Om man verkligen anstränger sig så går det ju att göra bort sig med det mesta, men normalt sett ska dom ju bara skjutas dit mot gummistoserna mot toppen, och sen ska luftburken på. Det brukar vara ganska tydligt när sånt är påskjutet som det ska, det är ju inget som ska passas in, utan bara skjutas på plats. En fördel med (sport)hojar är ju att dom dels är ganska lättmeckade, och dels är allt optimerat, det är få saker som är för långa så att dom kan gå lite vart som helst.

Du måste ta av ventilkåpan och känna/mäta slacket på kamkedjan mellan kamaxeldreven. Det finns massor med fina guider och mått på nätet om du googlar lite. Manuell spännare kräver lite mer jobb än en automagisk, men å andra sidan så får dom sällan för sig att gå sönder och släppa spänningen, med ventilsallad som följd.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top