Supermotard fortfarande stort?

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
En sak jag har funderat över en tid är om supermotard fortfarande är en stor grej? Här i södra Sverige tycker jag det syns dåligt med vassare motarder alá 525, 501, 450 och liknande på gatorna. 690, 701 och äldre LC4 är absolut också trevliga, men jag saknar detdär riktigt vassa ibland. Själv kör jag ingen motard just nu men drömmer i smyg om en Husqvarna 501 eller motsvarande KTM. Trots deras krav på service, renoveringar och kolvbyten.
Någon som har lust att dela med sig erfarenheter av att köra en liknande motard till vardags? När man kollar filmer på YouTube verkar det vara hur härligt som helst.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Jag är nog inte rätt person att gå i god för din fråga, men jag är som du väldigt förtjust i vassa motarder. Varför? Vet ej, men kanske för att man kört cross som ung och tycker det är kul att lattja på gator som en moppe-pojk.

Jag började bygga på en KTM exc för några år sedan för att lära mig och få en chans att prova ovan teori. Tanken var att komma ut på bana, men det har bara inte blivit av. Förmodligen i brist på vänner som också kör, så barriären att komma ut själv blir hög.

Det är skitskoj att köra på gatan, mycket kraft på en lättmanövrerad hoj som inte väger nåt. Framhjulet är inte i marken mer än nödvändigt, och reser sig lätt så fort man känner på gasen ur en kurva. Hur kan inte det vara skoj?

Men.... =)

Köra rakt fram på motorväg eller längre transport går bara inte. Det blåser fan, sadeln min är hård som en planka och tänderna vibrerar loss om man orkar hålla i styret så länge att fingrarna fortfarande har känsel.

Så som leksak är det oslagbart. Som alla andra typer av nyttofordon är det kasst.

En viktig poäng är att ha nån att köra med, annars tröttnar man efter 10min. Största orsaken till att jag knappt kört nåt på flera år.

Service och mek. Det är ju relativt. Om man kommer från cross/enduro-hållet så vet man vad det går ut på och är van. Har man åkt touring eller pendlarhoj, så ser man på service som något som smärtfritt händer nångång ibland.

Mitt råd: Om du har polare som kör, skaffa nåt o prova. Har du inga polare som kör så kommer du nog tröttna ganska fort, då är det bättre att skaffa nåt som du kan använda även för transport, för att åka hoj är ju roligare än att inte åka alls. :tungan
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Riktigt vassa är trista på gatan och kräver bana. Supermoto-SM har svårt att få ihop tillräckligt med förare (kring 40 i hela Sverige). Slutsatsen är väl att det inte är så stort. Har man ett kul gäng att leka med är det nog riktigt roligt men annars var det nog många som tröttnade. Jag hade själv en Husa 650 i ett par år men eftersom jag är så jäkla dålig på att åka bakhjul tröttnade jag...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det funkar ...61827097_10216020617080487_3227408047357820928_n.jpg
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att det inte rullar så många 450/500 på gatan beror på att de är rätt värdelösa på det mesta jämfört med en 690/701.Hög driftkostnad,tröttare motor och noll komfort är största minuset.Ska du stunta på en parkering är det ett bra val men knappast som gathoj...
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
det var väl bara någon vecka i början på 2000 talet som det var populärt???
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Tröttare motor är väl att ta i om du pratar om 450/500? De väger trots allt mkt mindre.
Tror jag åker ifrån det mesta från fabrik på min vuxenmoppe :)

Resten håller jag med om.

Leksak!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man. bör ha flera olika hojar, inte
Bara en motard.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Kör Husa 650, är den enda ”racemotarden” i gänget, klart roligaste med.

Fick vevstaksras och tröttnade på pillet, så jag köpte en motor från 2004, hann köra en dag innan primärdrevet gick i 2 delar och kolven mosade alla 4 ventiler.

Motard är roligt när man är många, och lika roligt när man är själv, OM MAN KÖR PÅ BAKHJULET. Kan du inte/vill inte, så är en racemotard helt fel hoj.

Bara köra är riktigt tråkigt, dom är slöa jämfört med vilken streetfighter som helst, ruskigt slöa... bara bus är roligt med dom :)
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Kul att få så mycket feedback. Att motard är väldigt speciellt håller jag med om. Jag sålde min ”stora” 625 just för att jag inte körde den som den förtjänade. Men jag tyckte verkligen om allt med själva hojen, även om vi inte matchade varandra. Mindre och vassare motard verkar motsvara mina tankar och funderingar. Kräver vilja och intresse av själva mekandet. Efter att ha testat ett flertal olika nakenhojar får det bli en sån när det är dags för byte! Men drömmen om smidig motard kommer finnas kvar.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Byt inte till motard helst, försök ordna så att du kan ha en vass motard vid sidan om ????

Vill/orkar/kan man inte skruva motor, så får man det lite jobbigare med att lämna in den när något händer, och det kan kosta snäppet mer än om man pillar själv, och verkstan ska ju ha tid till det med ????
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har en ombyggd yz250wr 2T som väger 96kg o har ca 52-55hp beroende på dagens tempratur o dyligt förgasare således, toppar ca 170km drevad 16-38 mef honda xr650r fälgar och bromsar.

Vet inte hur många sportigare hojar som bara fått se nummerplåten på små kurviga vägar, men kommer det en raka på 300 Meter ser jag en nummerplåt direkt till nästa kurvkombination.

Skit roliga hojar men dom är inga långfärds maskiner obekvama som få och jäkligt surriga i motorvägs fart.

Leta upp en ktm 520/525 där är en mycket trevlig mitt i mellan motard.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top