NSR 125 R böar när den väl startar

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Tja, jag har en NSR 125 R JC20 1991 som jag kör dagligen, i förrigår så funkade hojen perfekt, körde hem från en kompis å helt plötsligt böar den bara tills den dör så då tänkte jag typ att den bara behövde vila, så jag lät den göra det ett tag sen fortsatte jag hemåt med ungefär 1,5 km hem. Körde ungefär 700 meter och sen hände det igen, puttade den hemåt å försökte starta efter en stund. Startade på choke men bara böade när jag stängde av och hur mycket gas jag än gav. Såg att det var rost i tanken så kastade i en hel del muttrar å bultar så fick loss en hel del av det. Bytte även bränslefilter och gjorde rent alla munstycken oså i förgasaren. Sen kvällen igår tog jag en sväng, gick som en klocka. bättre än innan. Och idag när jag skulle till skolan på min skolavslutning så startade jag den och den gick bra på tomgång och gick bra å varva, när jag skulle köra iväg dock så hade den ingen kraft alls liksom. Bara böade men gick att rädda ibland, nu startar den inte ens på choke.... För lite bränsle? förgasarinställning? Vad kan felet vara och vad kan återgärden vara? Tack för hjälp i förhand
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Ska jag göra rent med 2 takts benin eller break cleaner eller tryckluft? Är ingen veteranare på förgasarrengöring direkt
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du har svaret själv. Rost i tanken då tätnar allting från tank till förgasare.

Ta av tanken Töm den o fyll upp med vatten utblandat med citronsyra. Syran köper du pa valfri matbutik vid kryddhyllan.

Låt sedan tanken stå med blandningen över natten. Skölj sedan noga med varmt vatten, och sedan ett par gånger med en skvätt oljeblandad bensin..

Rengör förgasaren och förhoppningsvis funkar hojen bra igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ha varmt vatten till citronsyran då går det snabbare, kokade vatten med vattenkokaren blandade den varma vattnet med citronsyran i en rostfri gryta och hällde sen blandningen i tanken, jag blandade 1 dl citronsyra till två liter vatten då det brukar talas om 5% blandning.Jag beställde en 3 kg hink citronsyra på nätet då jag höll på, kostade inte många kronor mot att köpa påsar på affären så jag har nog så det räcker resten av mitt liv.

Fosforsyra ska vara bättre då den även ger rostskydd, man kan köpa murtvätt på färgaffärer som innehåller fosforsyra. Detta har jag inte testat själv men blir det nån annan tank som är rostig ska går testa det.
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Update, har kört ungefär 20 mil med den nu, samma sak hände igen på E4:an. Den startar på choke men när jag stänger av den dör den och går ej att få igång igen utan choke. Gjorde rent tanken, hade i 4 liter vatten med 2dl citronsyra å lät de stå ungefär 16 timmar å gjorde rent förgasaren. Sen gick den sketbra, förutom att avgasventilen antagligen sotat igen men den öppnade sig helt okej efter typ 2 mil. Någon som vet vad felet e? Samma sak? Mer skit elr??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mer skit att rensa. Det kan vara lite enerverande innan man fått bort all lös rost som vill täta det mesta i förgasare och bränslefilter.

Tänk på att när det börjar böa så går motorn otroligt snålt o då kan kolven nypa om du försöker tvinga hojen att varva.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gör om rostborttagningen av tanken och fyll hela tanken med citronsyravatten, du lär har rost i hela tanken som lossnar så gör om proceduren och fyll tanken med citronsyra så den blir toppfylld. På slutet kan du gärna vända tanken åt sidorna för att få bort eventuell rost i toppen av tanken om det inte svinas att för mycket genom tanklocket. Vet inte hur stor tank du har på den där men 4 liter låter ungefär som att du fyllt 1/3 -1/4 tank och då finns det nog kvar mycket rost som kan hitta på elände.

Ett till tips är att montera ett bränslefiltet på ledningen mellan tank och förgasaren och då köper du ett par stycken och har med dom och mejsel så kan du byta efter vägen om de slår igen. Köp ett genomskinligt och inget bling bling filter då ser du också hur mycket skit som kommer i filtret. Är klart smidigare att byta filter än att rensa förgasaren.
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Har ju bränslefilter på, och jjag vet inte riktigt men tror tanken ligger på 14 liter? Inte säker dock. Har kollat i hela tanken och det finns ingen rost kvar, har filter i bränslekranen och innan förgasaren, nåt annat måste hu vara felet?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om den alltid startar på choke när den krånglar är det nog rätt säkert att det är skit som fastnar någonstans.

Lågfartsmunstycken är ofta bara ett par tre tiondels millimeter i hålet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, så du har koll på att tanken är helt ren, hur har du gjort det? Jag kollade min tank med en sån där liten kamera USB-kamera kopplad till telefon, köpte min från Kina på den tiden man handlade utan posten avgifter och den funkar riktigt bra.

Har du satt extra filter på ledningen? Är det det du menar med innan förgasaren?

Nånstans täpper det ju till så hojen inte får soppa vilket är ett tecken då den startar på choke, går det att se skit då du rengör förgasaren? Du kanske har gjort detta men sök metodiskt, börja att kolla att det kommer fram bränsle till förgasaren genom att lossa slangen då problemet kommer funkar det så kolla vidare i förgasaren och inte bara blåsa rent.

En grej till jag funderar på, har du vakuumkran på hojen? Kan den börja spöka mitt som det är med tex vakuumläcka eller dåligt membran? I sånt testa pri-läget. Har dålig koll på vakuumkranar men pri-läget ska väl alltid fungera.
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Tanken avluftar som den ska, gjorde iaf, ska kolla ska göra rent förgasare m.m igen. Återkommer när jag är klar, jag kollade med ficklampa och liten kamera i tanken
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Jag har svaret... Soppatorsk.... Hur dum kan man vara? HAHAHHA, jo som mig.. Jaja, tack för all hjälp!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Soppatorsk är skit iriterande o man har en km kvar till tappen men ett enkelt avhjälpt problem.

Själv körde jag på ångorna 2,5 mil på 172 mellan Årjäng och Bengtsfors på midsommarafton efter en längre tur genom dalsland o södra Värmland.

Hoppas det funkar nu o tänk på att en 2T 125cc kan sörpla i sig närmare 1 liter milen på fullt skaft:tummenupp
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top