Hög oljeförbrukning Suzuki Hayabusa

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
i Visby
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Hej! Har en Suzuki Hayabusa årsmodell 2005. Motorcykeln drar mycket olja vid höga varvtal, kan dra 3-4 deciliter eller mer vid 10 mils körning. Motorcykeln drar inte olja vid lägre varvtal, tycker det är konstigt då den inte har gått mer än 2500 mil. Kör på okq8 10w-50 olja. Vad kan det bero på, är det oljan som inte är rätt för motorcykeln eller är det något motorfel? Tacksam för hjälp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är du appselut <tm-madicken> säker på att du inte överfyller med motorolja? Tomgångskörning av kall motor innebär snabbare förslitning av kolvringar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Beskriv hur du kollar oljan typ med varm kall motor hojen på sidostöd eller rakt upp mm.
Oljan är de inge fel på .
Kolla vevhusventslang om den är klämd någonstanns.
 

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
i Visby
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Kollar oljan med motorcykeln rakt upp. Ser på oljenivån när motorn är kall.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns andra äldre och intressanta trådar i ämnet oljenivå. Om du kör så pass länge att nivån lägger sig nära den undre nivån, fortsätter det att sjunka efter det?
 

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
i Visby
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Det vet jag inte, ibland när jag varit ute och kört så har jag fått fylla på olja upp till den undre nivån. Vill inte pröva att köra med för lite olja på motorn på grund av risken för motorhaveri.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du inte hittar något externt oljeläckage och motorns avluftning är rätt monterad är det bara att riva motorn och fräscha upp kolvringar och ventiltätningar, möjligen även styrningar och kolvar om de är utanför spec.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om 3-4 liter försvinner på tio mil så måste det synas någonstans. Hittar du inget externt läckage så måste det komma ut genom avgassystemet och - med tanke på mängden - ryka och lukta ganska rejält. Vad säger polare som kör efter...?

Att den bara drar olja vid höga varvtal låter som överfyllning eller att något inte står rätt till med vevhusventilationen.
 

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
i Visby
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Oljeförbrukningen vid höga varvtal har varit sen jag köpte hojen förra hösten så jag vet inte när det har börjat. Har inte gjort något med hojen. Några på denna sida har skrivit att det kan bero på vevhusventilationen, till exempel en klämd slang. Kanske ska kolla detta.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Med en så extrem oljeförbrukning borde det blåryka rejält vid fullgaspådrag. Och stinka bränd olja när du sen kör in den i garaget. Gör det det?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den kan även ryka enbart vid gasavslag dvs motorbroms! Dra ur den full gas och max varvtal och motorbromsa sedan maximalt och kolla efter blårök.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top