REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 12 av 12
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Suzuki Hayabusa -2005

Hög oljeförbrukning Suzuki Hayabusa

Hej! Har en Suzuki Hayabusa årsmodell 2005. Motorcykeln drar mycket olja vid höga varvtal, kan dra 3-4 deciliter eller mer vid 10 mils körning. Motorcykeln drar inte olja vid lägre varvtal, tycker det är konstigt då den inte har gått mer än 2500 mil. Kör på okq8 10w-50 olja. Vad kan det bero på, är det oljan som inte är rätt för motorcykeln eller är det något motorfel? Tacksam för hjälp.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Är du appselut <tm-madicken> säker på att du inte överfyller med motorolja? Tomgångskörning av kall motor innebär snabbare förslitning av kolvringar.
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Beskriv hur du kollar oljan typ med varm kall motor hojen på sidostöd eller rakt upp mm.
    Oljan är de inge fel på .
    Kolla vevhusventslang om den är klämd någonstanns.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Suzuki Hayabusa -2005
    Kollar oljan med motorcykeln rakt upp. Ser på oljenivån när motorn är kall.

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Det finns andra äldre och intressanta trådar i ämnet oljenivå. Om du kör så pass länge att nivån lägger sig nära den undre nivån, fortsätter det att sjunka efter det?
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

Medlem
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Suzuki Hayabusa -2005
    Det vet jag inte, ibland när jag varit ute och kört så har jag fått fylla på olja upp till den undre nivån. Vill inte pröva att köra med för lite olja på motorn på grund av risken för motorhaveri.

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Om du inte hittar något externt oljeläckage och motorns avluftning är rätt monterad är det bara att riva motorn och fräscha upp kolvringar och ventiltätningar, möjligen även styrningar och kolvar om de är utanför spec.

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Om 3-4 liter försvinner på tio mil så måste det synas någonstans. Hittar du inget externt läckage så måste det komma ut genom avgassystemet och - med tanke på mängden - ryka och lukta ganska rejält. Vad säger polare som kör efter...?

Att den bara drar olja vid höga varvtal låter som överfyllning eller att något inte står rätt till med vevhusventilationen.
    The Build Quality Police

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Hur började det? Har det varit så sen du köpte hojen, har det kommit gradvis eller kom det helt plötsligt, och hade du i så fall gjort något med hojen strax innan?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem
    Reg.datum
    jun 2006
    Hoj
    Suzuki Hayabusa -2005
    Oljeförbrukningen vid höga varvtal har varit sen jag köpte hojen förra hösten så jag vet inte när det har börjat. Har inte gjort något med hojen. Några på denna sida har skrivit att det kan bero på vevhusventilationen, till exempel en klämd slang. Kanske ska kolla detta.

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Med en så extrem oljeförbrukning borde det blåryka rejält vid fullgaspådrag. Och stinka bränd olja när du sen kör in den i garaget. Gör det det?

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Den kan även ryka enbart vid gasavslag dvs motorbroms! Dra ur den full gas och max varvtal och motorbromsa sedan maximalt och kolla efter blårök.
    BOOST III

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kollade med polisen angående drograttfylla då jag gick på samma piller: 'OK om läkare föreskrivet tabletterna, bara att köra'.

Vincent H
Vill du annonsera ovan? Klicka här