Justera förtändning på 600a?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Såg att det är relativt billigt och enkelt att justera förtändningen på min CBR600. Hittade en del forumtrådar om folk som kört +4 grader, men tyvärr kunde jag inte hitta några dynokurvor.

Någon som har erfarenhet kring om det ger något för besväret?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här är FactoryPro's egna bänkbilder. Vilken kurva som är vilken förklaras inte - och spelar heller ingen roll.

dg_h71adv.gif
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Här är FactoryPro's egna bänkbilder. Vilken kurva som är vilken förklaras inte - och spelar heller ingen roll.
Tack!

Nej, det där såg inte ut att vara värt besväret. Bilden du länkat är för en [video]http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodh71.html[/video] med förgasare och +4 grader. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget, kanske är tändkurvorna väldigt lika?

Grävde på deras hemsida med waybackmachine och såg att deras racing-kit verkar ge 1-3hp och vara +2 grader.
RTR-HON-92-02 suggested for Racing adds some more lowend and 1-3 more peak hp.
För gata rekommenderar de istället
RTR-HON-92-06 suggested for Street add more lowend and midrange and same peak as stock timimg
Vilket jag tolkar som +6 grader.

Jag hittar också att de bänkat hojen till ~88-92 True HP. Så 89-95hp på topp med +2 grader är nog vad som är att förvänta. Ptja, för ett par hundringar kanske det kan vara värt erfarenheten, hojen ska ändå storservas till hösten.

Blev intresserad av tändning då en vän lyckades hämta hem en hel del effekt på en Miata NB genom att ställa aggressivare tändning vid bänkning. Men också då jag sett en del hämtas hem på s1000rr med vad jag förstått vara just aggressivare tändning.

Missar jag något här? Eller är det noga justerad tändning genom ECU+bänk som gäller för att det ska bli något?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst finns där effekt att hämta med tändning då den från fabrik är kompromissad för att klara bullerkrav och dålig soppa. Men det är inte ås enkelt att man bara flyttar pickupen lite och tjänar effekt, den tiden är förbi....
Skall man göra det vettigt så är det bänk och programmerare som gäller. Man kan ju snegla mot de publicerade tändkurvorna som finns ur HRC/YEC boxar för superstock och jämföra mot respektive modells standardkurva, dessa kitt-kurvor är dock byggda för racesoppa så det är inte bara att sno rakt över.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Skall man göra det vettigt så är det bänk och programmerare som gäller. Man kan ju snegla mot de publicerade tändkurvorna som finns ur HRC/YEC boxar för superstock och jämföra mot respektive modells standardkurva, dessa kitt-kurvor är dock byggda för racesoppa så det är inte bara att sno rakt över.
Tack.

Tyvärr är det kört för min del. Dynojet säljer inte tändningskittet för cbr600fs till Power Commander 5, bara till trean. Och att ge sig på ett helt nytt sprut bara för att pilla på tändningen är mer än vad den här hojen är värd.

Minns jag rätt har original-ECUn aldrig knäckts, så den går att flasha om.

HRC-boxarna tror jag både är ovanliga och dyra för den här gamla maskinen. Har för mig man får lösa allt vad ljus, tuta och dylikt heter själv om man monterar på en sån.

Visst finns där effekt att hämta med tändning då den från fabrik är kompromissad för att klara bullerkrav och dålig soppa. Men det är inte ås enkelt att man bara flyttar pickupen lite och tjänar effekt, den tiden är förbi....
Med ovanstående i åtanke tänker jag att 1-3hp mer på topp med +2 skulle kunna vara kul för erfarenheten. Men det kanske blir att det äts upp lika mycket effekt i låg- eller mellanregister om man flyttar pickupen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men det kanske blir att det äts upp lika mycket effekt i låg- eller mellanregister om man flyttar pickupen?

Jupp. Optimerad "fast" förtändning brukar generera lite mer vrid vid varvtalet för maxvridet - som då gör den lite känsligare för spikning. Det innebär lite mindre vrid vid lägre/högre varvtal. Man bör göra en fullständig tändmappning istället för att lata sig med en "fast" förtändningsändring. För oss dödliga som inte tävlar om $1,000,000 i prispengar, köp ett par kalla Gösser Spezial istället.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar flytta picuppen på gamla hojar 4 takt som tvåtakt där man inte kan justera i mapp. Jag flyttar den 2gr åt gången och lyssnar efter spikning. Jag ger mig då den börjar spika men man kan släcka spikningen med lite mer soppa om den går lite halvsnålt just där den spikar. Jag ger mig när den spikar trots rätt lambda då backar jag tillbaka 2 grader. Spikningen brukar höras på låga varvtal just när den börjar bygga vrid och den spikar mest där vridet är som högst. I de flesta fall får man mer botteneffekt o mellanreg av statiskt mer förtänd men de kan bli lägre toppeffekt typ varvstopp på högvarv om dewn rewdan standard har rätt tändning på höga varvtal. Om hojen i fråga har extremt fegtänd på höga varvtal så svarar den såklart bra även på höga varvtal med statisk förtändning.
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top