REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 7 av 7
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09

Justera förtändning på 600a?

Såg att det är relativt billigt och enkelt att justera förtändningen på min CBR600. Hittade en del forumtrådar om folk som kört +4 grader, men tyvärr kunde jag inte hitta några dynokurvor.

Någon som har erfarenhet kring om det ger något för besväret?
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-06-12 klockan 23:15.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Här är FactoryPro's egna bänkbilder. Vilken kurva som är vilken förklaras inte - och spelar heller ingen roll.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	dg_h71adv.gif
Visningar:	72
Storlek:	8,4 KB
Id:	449524
    /anders -98bandit1371 -91Intruder1400 -97bandit1157 -81GPz1100 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x 2

Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Här är FactoryPro's egna bänkbilder. Vilken kurva som är vilken förklaras inte - och spelar heller ingen roll.
    Tack!

Nej, det där såg inte ut att vara värt besväret. Bilden du länkat är för en http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodh71.html med förgasare och +4 grader. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget, kanske är tändkurvorna väldigt lika?

Grävde på deras hemsida med waybackmachine och såg att deras racing-kit verkar ge 1-3hp och vara +2 grader.
    RTR-HON-92-02 suggested for Racing adds some more lowend and 1-3 more peak hp.
    För gata rekommenderar de istället
    RTR-HON-92-06 suggested for Street add more lowend and midrange and same peak as stock timimg
    Vilket jag tolkar som +6 grader.

Jag hittar också att de bänkat hojen till ~88-92 True HP. Så 89-95hp på topp med +2 grader är nog vad som är att förvänta. Ptja, för ett par hundringar kanske det kan vara värt erfarenheten, hojen ska ändå storservas till hösten.

Blev intresserad av tändning då en vän lyckades hämta hem en hel del effekt på en Miata NB genom att ställa aggressivare tändning vid bänkning. Men också då jag sett en del hämtas hem på s1000rr med vad jag förstått vara just aggressivare tändning.

Missar jag något här? Eller är det noga justerad tändning genom ECU+bänk som gäller för att det ska bli något?
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-06-14 klockan 11:08.

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Visst finns där effekt att hämta med tändning då den från fabrik är kompromissad för att klara bullerkrav och dålig soppa. Men det är inte ås enkelt att man bara flyttar pickupen lite och tjänar effekt, den tiden är förbi....
    Skall man göra det vettigt så är det bänk och programmerare som gäller. Man kan ju snegla mot de publicerade tändkurvorna som finns ur HRC/YEC boxar för superstock och jämföra mot respektive modells standardkurva, dessa kitt-kurvor är dock byggda för racesoppa så det är inte bara att sno rakt över.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Skall man göra det vettigt så är det bänk och programmerare som gäller. Man kan ju snegla mot de publicerade tändkurvorna som finns ur HRC/YEC boxar för superstock och jämföra mot respektive modells standardkurva, dessa kitt-kurvor är dock byggda för racesoppa så det är inte bara att sno rakt över.
    Tack.

Tyvärr är det kört för min del. Dynojet säljer inte tändningskittet för cbr600fs till Power Commander 5, bara till trean. Och att ge sig på ett helt nytt sprut bara för att pilla på tändningen är mer än vad den här hojen är värd.

Minns jag rätt har original-ECUn aldrig knäckts, så den går att flasha om.

HRC-boxarna tror jag både är ovanliga och dyra för den här gamla maskinen. Har för mig man får lösa allt vad ljus, tuta och dylikt heter själv om man monterar på en sån.

Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Visst finns där effekt att hämta med tändning då den från fabrik är kompromissad för att klara bullerkrav och dålig soppa. Men det är inte ås enkelt att man bara flyttar pickupen lite och tjänar effekt, den tiden är förbi....
    Med ovanstående i åtanke tänker jag att 1-3hp mer på topp med +2 skulle kunna vara kul för erfarenheten. Men det kanske blir att det äts upp lika mycket effekt i låg- eller mellanregister om man flyttar pickupen?

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    5
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    Men det kanske blir att det äts upp lika mycket effekt i låg- eller mellanregister om man flyttar pickupen?
    Jupp. Optimerad "fast" förtändning brukar generera lite mer vrid vid varvtalet för maxvridet - som då gör den lite känsligare för spikning. Det innebär lite mindre vrid vid lägre/högre varvtal. Man bör göra en fullständig tändmappning istället för att lata sig med en "fast" förtändningsändring. För oss dödliga som inte tävlar om $1,000,000 i prispengar, köp ett par kalla Gösser Spezial istället.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Jag brukar flytta picuppen på gamla hojar 4 takt som tvåtakt där man inte kan justera i mapp. Jag flyttar den 2gr åt gången och lyssnar efter spikning. Jag ger mig då den börjar spika men man kan släcka spikningen med lite mer soppa om den går lite halvsnålt just där den spikar. Jag ger mig när den spikar trots rätt lambda då backar jag tillbaka 2 grader. Spikningen brukar höras på låga varvtal just när den börjar bygga vrid och den spikar mest där vridet är som högst. I de flesta fall får man mer botteneffekt o mellanreg av statiskt mer förtänd men de kan bli lägre toppeffekt typ varvstopp på högvarv om dewn rewdan standard har rätt tändning på höga varvtal. Om hojen i fråga har extremt fegtänd på höga varvtal så svarar den såklart bra även på höga varvtal med statisk förtändning.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-06-14 klockan 20:55.
    BOOST III

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här