Utväxlingsfunderingar och clipslås mot nitlås

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger i min sjuksäng med surfplattan och köper grejer, blir en dyr sjukskrivning ;) Hittils har det blivit avgassystem, blinkers, balanskedjesträckare, gaffeltätningar och en massa annat smått och gott till KLR 650:in som ska bytas då jag blir i sån form att jag kommer ut i garaget.

Nu är jag inhe på drivpaketet om man ev skulle byta och i sånt fall byta från original 15 kugg till 14 kuggars framdrev, ni som testat växlat upp och ner mycket hur upplever ni att skillnaden blir på de låga växlarna? Då jag frisknar till är tanken att denna hoj mest kommer att gå på grusväg, ska det åkas asfalt blir det Thruxton. Thruxtonen drevade jag upp en kugg fram och det är inget jag direkt tänker på på ettan men denna hoj går ju på asfalt där man ju har bättre vägförhållanden.

Kollar man på gearingcommander så skiljer det ju väldigt lite i fart på ettan vid 1950 rpm, 14 kugg ger 14,9 km/h, 15 kugg ger 15,9 km/h och 16 kugg ger 17 km/h. Nån som har lite mer erfarenhet av hur detta kan upplevas vid krypkörning på ettan? Är det märkbar skillnad att man får mer kraft vid krypkörningen med en kuggs skillnad trots att det teoretiskt bara är 1 km/h skillnad vid samma låga varv på motorn. På de högre växlarna märker man ju säkert mer med betydligt lägre varv i landsvägsfart mellan varje kugg det växlas upp. Är det värt den extra kraften på lågväxlarna för att öka varven att tappa drygt 6 km/h vid 3900 rpm från 91,2 km/h till 85,1 km/h.

Sen detta med clipslås, har inte grejer att nita lås hur mycket sämre är det med ett clipslås? Har hört att vissa säkrar med ståltråd och en plutt silikon. Är ju ingen fart maskin det ska på men man vill ju ändå gå det säkert. Nån som vet om addemoto nitar kedjor om man köper drivpaketet därifrån.?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JA det gör stor skillnad med +-1 på framdrevet vid krypkörning.

Den enda kedja jag kört av var en nitad. Clipslås kräver regelbunden kontroll och låsning men rätt monterat så fungerar de utmärkt. Vill man ha nitat så kan man hyra nitverktyg av en del handlare men frakten till överkalix tenderar ju att göra det dyrt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då har jag lite mer koll att det ger effekt vid krypkörning.

Är som inne på att köpa två framdrev, kanske skulle man köpa ett 14 kugg och ett 16 kugg? Tänker att man då borde täcka de olika behoven bättre än med ett 15 kugg, 14 kugg att ha på vid "normal användning" för mindre grusvägar i lägre fart och sen kan man ha ett 16 kugg att ta till om man vet att man ska köra längre sträckor och vet att man inte ska ut på några större äventyr utan hålla sig till hyfsade vägar. Vad tror ni om detta resonemang?

Då får det bli vanligt clipslås till denna kedja, hoppas att man kan ha samma längd på kedjan med både 14 och 16 kuggar fram drev.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja 14 och 16 framdrev är tillräckligt nära varandra i kedjelängd för att justeringen skall kunna ta upp variationen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att man inte kommer att byta framdrev så frekvent är jag ganska är jag ganska medveten om, men om jag visste att jag skulle ut och åka säg en 30-40 mila sväng där jag kommer att hålla mig på hyfsade vägar skulle jag nog ta mig tiden och byta framdrevet för så mycket jobb är det ju inte med det att göra det.

Verkar ganska vanlig då man läser om KLR på nätet att man byter till 16 kugg fram men då är det ju mer touringåkning som gäller.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Att man inte kommer att byta framdrev så frekvent är jag ganska är jag ganska medveten om, men om jag visste att jag skulle ut och åka säg en 30-40 mila sväng där jag kommer att hålla mig på hyfsade vägar skulle jag nog ta mig tiden och byta framdrevet för så mycket jobb är det ju inte med det att göra det.

Verkar ganska vanlig då man läser om KLR på nätet att man byter till 16 kugg fram men då är det ju mer touringåkning som gäller.
Köp ett 14 och testa. Känns det tillräckligt enkelt att byta och lönt efter provkörning så köp ett till?

1 kugg fram, 17 till 16, på min 990 smt gjorde välbehövlig skillnad!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite och det verkar som att min KLR650C ska ha 15 fram och 42 bak, KLR650A verkar dock ha 43 kuggar bak. Funderar på om man skulle ta det , en kugg mer bak borde ju inte göra så mycket mer på kedjelängden. Dock verkar en kugg bak sänka farten med ytterlifare ca 0,3 km/h vid 1950 rpm enligt gearingcommander, trodde inte att det skulle göra så mycket. Hoppas på att snart bli i sån form att jag kommer mig ut i garaget, måste kolla skicket på drivpaketet och kolla vad som sitter på hojen nu men jag är ganska säker på att det är original kedja och drev som sitter på.

Eftersom jag ändå måste beställa grejerna så blir det ju ingen större merkostnad på att köpa två framdrev på en gång, frakten äter ju fort upp det hela om man senare ska beställa ett till framdrev då det bara kostar ca 230 kr.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Undvik nedan alternativ så går det nog bra.

c71db1a86f53ac13668f0909186fe9f9.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Undvik nedan alternativ så går det nog bra.

c71db1a86f53ac13668f0909186fe9f9.jpg

Ja jävlar det där är ju fulmek på hög nivå:D undra hur långt man kör innan kedjelåset ger upp:va
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Jag kör mycket grus med min KLR, sällan jag är nere på ettan.
Även om du ligger i sjuksängen så är du säker på att du inte överanalyserar?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör mycket grus med min KLR, sällan jag är nere på ettan.
Även om du ligger i sjuksängen så är du säker på att du inte överanalyserar?

Om man bara åker grusvägar skulle jag nog inte växla ner för då ligger man ju inte på lågväxlar men många vägar runt mig är grovbrutna och då blir det nog mer krypkörning som gäller. Även om min analys skulle vara fel så kostar den ju max 500kr till om man köper extra framdrev.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Blir det trixigt så är det svårt nästan vilken utväxling man än har, tycker det är mycket lättare att ta det på kopplingen i stället. Jepp, det sliter på kopplingen men hojåkning är en förbrukningssport...

Har en XR650 för lite blandat bus, grus, stig ett o annat enklare endurospår o surhål. Testat olika utväxlingar, men växlar man den för lågt så blir den så dj-la kort på växlarna så det blir väldigt ryckigt o jobbigt. Tycker det funkar bättre att ta ett knixigt parti på relativt konstant gas o jobba med kopplingen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har använt 15/45 för skogs körning på ktm 640 som har org 16/42.. De är ju liknande hoj då..
Ettan va för snabb i knixsiga partier å efter ändring va de mycke enklare för då kunde man använda alla växlar för skogs körning. Köra landsväg me den utväxlingen va mer en plåga då...
Har man olika utväxlingar liggande så går de snabbt å byta...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kommer ju ändå att få använda kopplingen även om man växlar ner en kugg fram till 14 kugg men får man ner farten lite borde det inte vara nån nackdel.

Tror det får bli 14 och 16 kuggar framdrev och 43 kuggar bakdrev, man får väl testa sig fram vad som känns bäst men 14/43 är jag nog inne på att testa även om det inte blir så kul om man ska åka längre sträckor även om det är grusväg. Tänker då att byte till 16/43 att föredra om man ska ut på planerade långstyrningar efter grusväg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl inget konstigt med att dreva om då och då, det gör ju banrävar och raceputtar stup i kvarten, plus en däckkrängning eller så per helg :tummenupp

Byta framdrev är ju ingen större operation om man kan hålla sig till samma kedja.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lite retail therapy är bara bra när man är lite nere.

Köp alla drev. I värsta fall så blir de en prydnad på lämplig spik på garageväggen.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top