REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502

    Utväxlingsfunderingar och clipslås mot nitlås

    Ligger i min sjuksäng med surfplattan och köper grejer, blir en dyr sjukskrivning Hittils har det blivit avgassystem, blinkers, balanskedjesträckare, gaffeltätningar och en massa annat smått och gott till KLR 650:in som ska bytas då jag blir i sån form att jag kommer ut i garaget.

    Nu är jag inhe på drivpaketet om man ev skulle byta och i sånt fall byta från original 15 kugg till 14 kuggars framdrev, ni som testat växlat upp och ner mycket hur upplever ni att skillnaden blir på de låga växlarna? Då jag frisknar till är tanken att denna hoj mest kommer att gå på grusväg, ska det åkas asfalt blir det Thruxton. Thruxtonen drevade jag upp en kugg fram och det är inget jag direkt tänker på på ettan men denna hoj går ju på asfalt där man ju har bättre vägförhållanden.

    Kollar man på gearingcommander så skiljer det ju väldigt lite i fart på ettan vid 1950 rpm, 14 kugg ger 14,9 km/h, 15 kugg ger 15,9 km/h och 16 kugg ger 17 km/h. Nån som har lite mer erfarenhet av hur detta kan upplevas vid krypkörning på ettan? Är det märkbar skillnad att man får mer kraft vid krypkörningen med en kuggs skillnad trots att det teoretiskt bara är 1 km/h skillnad vid samma låga varv på motorn. På de högre växlarna märker man ju säkert mer med betydligt lägre varv i landsvägsfart mellan varje kugg det växlas upp. Är det värt den extra kraften på lågväxlarna för att öka varven att tappa drygt 6 km/h vid 3900 rpm från 91,2 km/h till 85,1 km/h.

    Sen detta med clipslås, har inte grejer att nita lås hur mycket sämre är det med ett clipslås? Har hört att vissa säkrar med ståltråd och en plutt silikon. Är ju ingen fart maskin det ska på men man vill ju ändå gå det säkert. Nån som vet om addemoto nitar kedjor om man köper drivpaketet därifrån.?

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 326
    JA det gör stor skillnad med +-1 på framdrevet vid krypkörning.

    Den enda kedja jag kört av var en nitad. Clipslås kräver regelbunden kontroll och låsning men rätt monterat så fungerar de utmärkt. Vill man ha nitat så kan man hyra nitverktyg av en del handlare men frakten till överkalix tenderar ju att göra det dyrt.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502

    Arrow

    Okej, då har jag lite mer koll att det ger effekt vid krypkörning.

    Är som inne på att köpa två framdrev, kanske skulle man köpa ett 14 kugg och ett 16 kugg? Tänker att man då borde täcka de olika behoven bättre än med ett 15 kugg, 14 kugg att ha på vid "normal användning" för mindre grusvägar i lägre fart och sen kan man ha ett 16 kugg att ta till om man vet att man ska köra längre sträckor och vet att man inte ska ut på några större äventyr utan hålla sig till hyfsade vägar. Vad tror ni om detta resonemang?

    Då får det bli vanligt clipslås till denna kedja, hoppas att man kan ha samma längd på kedjan med både 14 och 16 kuggar fram drev.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Mellan dom 2 stora sjöarna
    Hoj
    HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
    Inlägg
    131
    Du kommer inte orka byta framdrev efter vart du ska köra, mer än en gång.

  5. #5
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 326
    Ja 14 och 16 framdrev är tillräckligt nära varandra i kedjelängd för att justeringen skall kunna ta upp variationen.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502
    Att man inte kommer att byta framdrev så frekvent är jag ganska är jag ganska medveten om, men om jag visste att jag skulle ut och åka säg en 30-40 mila sväng där jag kommer att hålla mig på hyfsade vägar skulle jag nog ta mig tiden och byta framdrevet för så mycket jobb är det ju inte med det att göra det.

    Verkar ganska vanlig då man läser om KLR på nätet att man byter till 16 kugg fram men då är det ju mer touringåkning som gäller.

  7. #7
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Att man inte kommer att byta framdrev så frekvent är jag ganska är jag ganska medveten om, men om jag visste att jag skulle ut och åka säg en 30-40 mila sväng där jag kommer att hålla mig på hyfsade vägar skulle jag nog ta mig tiden och byta framdrevet för så mycket jobb är det ju inte med det att göra det.

    Verkar ganska vanlig då man läser om KLR på nätet att man byter till 16 kugg fram men då är det ju mer touringåkning som gäller.
    Köp ett 14 och testa. Känns det tillräckligt enkelt att byta och lönt efter provkörning så köp ett till?

    1 kugg fram, 17 till 16, på min 990 smt gjorde välbehövlig skillnad!

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502
    Kollade lite och det verkar som att min KLR650C ska ha 15 fram och 42 bak, KLR650A verkar dock ha 43 kuggar bak. Funderar på om man skulle ta det , en kugg mer bak borde ju inte göra så mycket mer på kedjelängden. Dock verkar en kugg bak sänka farten med ytterlifare ca 0,3 km/h vid 1950 rpm enligt gearingcommander, trodde inte att det skulle göra så mycket. Hoppas på att snart bli i sån form att jag kommer mig ut i garaget, måste kolla skicket på drivpaketet och kolla vad som sitter på hojen nu men jag är ganska säker på att det är original kedja och drev som sitter på.

    Eftersom jag ändå måste beställa grejerna så blir det ju ingen större merkostnad på att köpa två framdrev på en gång, frakten äter ju fort upp det hela om man senare ska beställa ett till framdrev då det bara kostar ca 230 kr.

  9. #9
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    5 076
    Undvik nedan alternativ så går det nog bra.


  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Undvik nedan alternativ så går det nog bra.

    Ja jävlar det där är ju fulmek på hög nivå undra hur långt man kör innan kedjelåset ger upp

  11. #11
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 620
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Undvik nedan alternativ så går det nog bra.

    Ja, så där osmord får en kedja aldrig vara!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  12. 2019-06-13, 11:09
    Anledning
    ajabaja, inte spamma!

  13. 2019-06-13, 11:51
    Anledning
    ajabaja, inte spamma!

  14. #12
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 325
    Citat Ursprungligen postat av Lugn Visa inlägg
    Undvik nedan alternativ så går det nog bra.

    Det där slår ju nästan mina övningar med att ersätta en generatorrem på en Golf med en sån där nätpåse som man köper strandleksaker i
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  15. 2019-06-13, 13:13
    Anledning
    ajabaja, inte spamma!

  16. #13
    Försöker ta mig tillbaka,, Panks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Medellin
    Hoj
    gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
    Inlägg
    385
    Jag kör mycket grus med min KLR, sällan jag är nere på ettan.
    Även om du ligger i sjuksängen så är du säker på att du inte överanalyserar?
    Har du en 690 och vill leva ut dina racingdrömmar?
    PM,a om du har frågor!

  17. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502
    Citat Ursprungligen postat av Pank Visa inlägg
    Jag kör mycket grus med min KLR, sällan jag är nere på ettan.
    Även om du ligger i sjuksängen så är du säker på att du inte överanalyserar?
    Om man bara åker grusvägar skulle jag nog inte växla ner för då ligger man ju inte på lågväxlar men många vägar runt mig är grovbrutna och då blir det nog mer krypkörning som gäller. Även om min analys skulle vara fel så kostar den ju max 500kr till om man köper extra framdrev.

  18. #15
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nynäshamn
    Hoj
    För många enligt hustrun...
    Inlägg
    442
    Blir det trixigt så är det svårt nästan vilken utväxling man än har, tycker det är mycket lättare att ta det på kopplingen i stället. Jepp, det sliter på kopplingen men hojåkning är en förbrukningssport...

    Har en XR650 för lite blandat bus, grus, stig ett o annat enklare endurospår o surhål. Testat olika utväxlingar, men växlar man den för lågt så blir den så dj-la kort på växlarna så det blir väldigt ryckigt o jobbigt. Tycker det funkar bättre att ta ett knixigt parti på relativt konstant gas o jobba med kopplingen.

  19. #16
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 786
    Jag har använt 15/45 för skogs körning på ktm 640 som har org 16/42.. De är ju liknande hoj då..
    Ettan va för snabb i knixsiga partier å efter ändring va de mycke enklare för då kunde man använda alla växlar för skogs körning. Köra landsväg me den utväxlingen va mer en plåga då...
    Har man olika utväxlingar liggande så går de snabbt å byta...

  20. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502
    Man kommer ju ändå att få använda kopplingen även om man växlar ner en kugg fram till 14 kugg men får man ner farten lite borde det inte vara nån nackdel.

    Tror det får bli 14 och 16 kuggar framdrev och 43 kuggar bakdrev, man får väl testa sig fram vad som känns bäst men 14/43 är jag nog inne på att testa även om det inte blir så kul om man ska åka längre sträckor även om det är grusväg. Tänker då att byte till 16/43 att föredra om man ska ut på planerade långstyrningar efter grusväg.

  21. #18
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 325
    Det är väl inget konstigt med att dreva om då och då, det gör ju banrävar och raceputtar stup i kvarten, plus en däckkrängning eller så per helg
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  22. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 502
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det är väl inget konstigt med att dreva om då och då, det gör ju banrävar och raceputtar stup i kvarten, plus en däckkrängning eller så per helg
    Byta framdrev är ju ingen större operation om man kan hålla sig till samma kedja.

  23. #20
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    5 076
    Lite retail therapy är bara bra när man är lite nere.

    Köp alla drev. I värsta fall så blir de en prydnad på lämplig spik på garageväggen.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här