Blinkers blinkers fram men inte bak?

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tjenare! Jag bytte ut blinkers mot ledblinkers. De blinkade då fort som bara den, både fram och bak. Jag bytte därför till ett så kallat "led blinkers relä" så nu blinkar de främre normalt men de bak står bara och lyser med fast sken nu? Väldigt tacksam för svar då jag har besiktning på måndag.

Edit. Det gäller en kawa ninja - 98

Mvh.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar ju jäkligt skumt, hur lyser bakblinkers? Lyser bägge, lyser dom med fullt styrka? Vad händer om du kopplar bort framblinkers och bara har bakblinkers inkopplade?
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Verkar ju jäkligt skumt, hur lyser bakblinkers? Lyser bägge, lyser dom med fullt styrka? Vad händer om du kopplar bort framblinkers och bara har bakblinkers inkopplade?

Bakblinkersen lyser med fast sken när jag slår på blinkers på respektive sida.
Det har jag inte prövat än. Får ut och testa det sen.

Men eftersom det är av olika modeller bak och fram så testade jag att dra fram en tamp från plus på bakblinkers till den vänstra fram och då blinkade de båda två i bra takt.

Så jag tänker att jag åker och köper ett sådant par till och byter.
Vet inte om det beror på att de där fram är på 2W och de där bak är på 1W, eller om det beror på att de fram är "dynamiska" blinkers, ungefär pulserar ut en blink.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det borde ju vara lika fram och bak, vad menar du med dynamiska? Är det såna där som tänder och släcker dioder så blinkersen "vandrar"? Kan tänka mig att såna kan vandra på vid konstant ström, men jag är osäker på det. Har du kopplat reläet rätt verkar ju misstänkt att du har ut konstant plus spänning till blinkersen då bak blinkers lyser och inte blinkar.

Hur har det det med kontrollampan? Här kan man i första läget behöva ta ur den för att inte alla fyra blinkers ska blinka samtidigt då man blinkar åt ett håll. För att sen få kontrollampan att funka vilket krävs vid besiktningen kräver att man löder in två dioder och en ny jordkabel till kontrollampan.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top