Första längre turen. Tips/råd?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Imorgon bär det av till Hojrock i Västervik. Enkel resa från Varberg blir ca 35-40mil beroende på rutten som inte är huggen i sten. Enda som är sagt är att vi tar en intressant rutt. Dvs minimalt med motorväg. Vi har även följebil. Jag är ju helt grön på sånt här så jag skulle vilja ha lite tips/råd för det skall bli en behaglig resa.

/Dave
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är jobbigt att köra hoj, det kräver både fysik och en skärpt hjärna. Nu har jag ingen aning om din fysik, men du är ju grön på att köra hoj, så du kommer bli hyggligt trött, i synnerhet om ni ska köra krokväg. När man är trött och kämpar för att vara fokuserad så är det lätt att man glömmer bort att äta och dricka, så bestäm rastpunkter redan på förväg. Som Kramer skrev, 40 mil klämmer man ju lätt mellan frukost och lunch :hihi men planera in några förmiddagsfikor, och stanna oavsett hur pigg du känner dig.

Sen är det ju det gamla vanliga, se till att hojen är i bra skick, alla oljor och vätskor i rätt nivå, pumpade sulor osv, att du är rätt klädd, förberedd på eventuella regnskurar och att du har någon form av vägbeskrivning att följa. Ska du stanna i varje korsning och kolla vart du ska så tar det plötsligt vansinnigt lång tid. Är ni flera som kör så kom överens om reglerna på förhand, tex att det är ok att dra ifrån på krokvägarna, men att man stannar i korsningar där man ska svänga och väntar in. Bilen kanske sköter sig själv, så ni möts upp på fiken tex.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Mitt tips är som tidigare talare, ta lite mer pauser än bara "nu är det slut på soppa", kanske dubbelt så många. När jag tuffade hem min nuvarande knarr från götet så gjorde jag bara soppastopp förutom ett längre hos en kompis på vägen, var rätt stelt när jag kom hem. (vilket iofs inte hindrade mig från att ta typ 2h till på hojen efter att ha lastat av lasten)

När jag tänker efter så kan delar av stelheten bero på att jag hade en 100l duffel på ryggen med jobbdator och lite annat elände i (typ kläder)

/R
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Drick vatten.

Drick vatten.

Drick vatten.

Käka något, sträck på benen och kliv av hojen några gånger i timmen så håller koncentrationen bättre väl på hojen.


Buy quality, cry once
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sätt en övre gräns på max 45 miuter tex och stanna sedan på nån mack P-ruta och vila några minuter.
Nu har du ju följebil men annars är det bra om lasten är så lågt och centralt(vänster/höger) placerad som möjligt.
Såg en VFR med en väska på toppboxen och ett åtta-pack folköl uppe på väskan.
Inte helt optimalt...

Viktigast av allt: njut! :tummenupp

EDIT: Och extra plus i kanten för att du vågar fråga! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitt inte i samma ställning på hojen hela tiden, kör med extra marginaler, ställ dig upp och sträck på dig under färd med, flytta runt fötterna, spänn dig inte. Använd öronproppar.

I övrigt, vid tankstopp är det ypperligt att ta en liten promenad med en flaska vatten och sniffa på blommorna och snacka lite skit. Ta en fika med eventuellt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Regnkläder har blivit nämnt. Jag antar att er packning kommet att åka bil.
Låt regnkläderna åka hoj, typ under ett spännband på kutsen. Vid skurväder kan de komma till användning snabbt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ingen bakpå och en kompis på egen hoj.

Garanterat bäst kombo, oavsett vad de nyförälskade på forat må tycka
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
35mil tar man sig ju på en tank (typ) så det är väl bara att åka..? :va

Nämen, skämt åsido. Se till att dricka och stanna och sträck på benen om det är jobbigt. Bara att svänga av och fota landskapet gör mycket
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite OT: Men kom att tänka på detta, dessa råd skulld nog minska olyckorna överlag om alla bilister också skulle köra efter dom istället för att tokstressa och pressa sig i sina nu mer smarta bilar som ska lösa alla problem åt dom.

Tänk att få komma tillbaka till i tiden då det fikades i vägkanterna och man stannade och tog fram campingbordet och stolarna vid vägkanten och drack kaffe ur termosen.

Kaffe och bullar försöker jag ha med på långkörningar både med hoj och bil, tycker det är skönt att stanna lite då och då och ta det lugnt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite OT: Men kom att tänka på detta, dessa råd skulld nog minska olyckorna överlag om alla bilister också skulle köra efter dom istället för att tokstressa och pressa sig i sina nu mer smarta bilar som ska lösa alla problem åt dom.

Tänk att få komma tillbaka till i tiden då det fikades i vägkanterna och man stannade och tog fram campingbordet och stolarna vid vägkanten och drack kaffe ur termosen.

Kaffe och bullar försöker jag ha med på långkörningar både med hoj och bil, tycker det är skönt att stanna lite då och då och ta det lugnt.

Helt rätt, och det tar inte vansinnigt lång tid att stanna och läsa kartan i korsningar längs småvägar.
Tänk bara på att inte stanna så du är ivägen för rattsurfare. :)
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Inga problem att köra 40 mil som nybörjare. Du kommer ha ett brett flin i hjälmen hela dagen. Du är ju inte ensam, och det är ju en trygghet när man är grön. Glöm inte punkalagningssats, t.ex. från Biltema. Lycka till på resan ????
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Amen va faaan... är det här fjanthoj.com eller??
Nä du, ut på motorvägen sen håller du stumt och tar du inte 40 mil på under 2 timmar så sälj hojen.
Väl framme avslutar du med en fuckyou burnout och knäpper 4-5 bira medans du väntar på såspellarna i följebilen.::arsele :fyllisar

Så! Nu har du fått ett bra råd :crash
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Amen va faaan... är det här fjanthoj.com eller??
Nä du, ut på motorvägen sen håller du stumt och tar du inte 40 mil på under 2 timmar så sälj hojen.
Väl framme avslutar du med en fuckyou burnout och knäpper 4-5 bira medans du väntar på såspellarna i följebilen.::arsele :fyllisar

Så! Nu har du fått ett bra råd :crash

Du glömde KjeTtIng!11!!1 i taket på långsamma fyrhjulingar! :mattias
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kom ihåg att fylla på spolarvätska i följebilen.


Okay.


bdurn8f.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top