MC Parkering i vanlig bilruta - Sänka avgift. Har mejlat trafikkontoret i Stockholm

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej alla,

Jag tycker det är ologiskt att vi ska behöva betala lika mycket som en bil när vi parkerar i vanlig bilparkering t.ex taxa 3. Speciellt när man kan klämma in 4st motorcyklar på den platsen som en bil tar.

Har därför mejlat trafikkontoret om detta, och kommer eventuellt behöva underskrifter.
Vart samlar jag enklast dessa? Digitala underskrifter räcker ju.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hej alla,

Jag tycker det är ologiskt att vi ska behöva betala lika mycket som en bil när vi parkerar i vanlig bilparkering t.ex taxa 3. Speciellt när man kan klämma in 4st motorcyklar på den platsen som en bil tar.

Har därför mejlat trafikkontoret om detta, och kommer eventuellt behöva underskrifter.
Vart samlar jag enklast dessa? Digitala underskrifter räcker ju.

De har ju backat om detta redan, fr.o.m. 1 Juni gäller lägre taxa

Eller det kanske bara gällde mc rutor?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
De har ju backat om detta redan, fr.o.m. 1 Juni gäller lägre taxa

Eller det kanske bara gällde mc rutor?

Så som jag förstår det gäller det bara MC rutor.

Helt värdelöst, dels finns inte dessa MC rutor överallt. Jag menar vill jag ha en jävla körv, ska jag leta upp korvstället coh sen mc rutan? :p
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är väl egentligen inte ologiskt att en ensam motorcykel på en bilplats betalar fullt pris. Platsen kan ju inte användas av någon annan under tiden hojen står där så du får betala för fulls ytan eftersom det är den kostnad du orsakar. Däremot är det konstigt att om man parkerar fyra hojar i en p-ruta så måste alla hojar betala fullt pris. Borde räcka att en hoj betalar, men kanske är det gjort så för att andra mc-ägare inte ska snylta på en redan parkerad mc som erlagt parkeringsavgift?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det är väl egentligen inte ologiskt att en ensam motorcykel på en bilplats betalar fullt pris. Platsen kan ju inte användas av någon annan under tiden hojen står där så du får betala för fulls ytan eftersom det är den kostnad du orsakar. Däremot är det konstigt att om man parkerar fyra hojar i en p-ruta så måste alla hojar betala fullt pris. Borde räcka att en hoj betalar, men kanske är det gjort så för att andra mc-ägare inte ska snylta på en redan parkerad mc som erlagt parkeringsavgift?

Hoppas du skämtar? Ok jag har gjort en retard proof illustration till dig.
Vilken fyrkant tar mer plats? Den röda eller gröna? :D

illustration-parkering-retardproof.png

Edit: Är bara intresserad av att få underskrifter ej diskutera emot detta. Är du emot det? Starta en ny tråd. Tack för mig. hehe
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hoppas du skämtar? Ok jag har gjort en retard proof illustration till dig.
Vilken fyrkant tar mer plats? Den röda eller gröna? :D

View attachment 449510

Edit: Är bara intresserad av att få underskrifter ej diskutera emot detta. Är du emot det? Starta en ny tråd. Tack för mig. hehe


Fint av dig att engagera dig.
Trist att du har sådan attityd.

Får man fråga var du var när frågan fortfarande gick att påverka...?


Varsågod:

https://www.sporthoj.com/forum/show...olms-Stad-vill-införa-avgift-för-MC-parkering

80+ sidor att plöja om just detta.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Det är väl egentligen inte ologiskt att en ensam motorcykel på en bilplats betalar fullt pris. Platsen kan ju inte användas av någon annan under tiden hojen står där så du får betala för fulls ytan eftersom det är den kostnad du orsakar. Däremot är det konstigt att om man parkerar fyra hojar i en p-ruta så måste alla hojar betala fullt pris. Borde räcka att en hoj betalar, men kanske är det gjort så för att andra mc-ägare inte ska snylta på en redan parkerad mc som erlagt parkeringsavgift?

Ber om ursäkt igen för mitt tidigare svar, det var helt oberättigat och omoget.

Ja precis instämmer helt och hållet med dig.

Det kan mycket väl vara så, så det smidigaste vore egentligen om alla betalar, men t.ex en fjärdedel av beloppet. Är i kontakt med trafikkontoret i Stockholm för att se vad som behövs för att utföra en ändring. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej alla,

Jag tycker det är ologiskt att vi ska behöva betala lika mycket som en bil när vi parkerar i vanlig bilparkering t.ex taxa 3. Speciellt när man kan klämma in 4st motorcyklar på den platsen som en bil tar.

Har därför mejlat trafikkontoret om detta, och kommer eventuellt behöva underskrifter.
Vart samlar jag enklast dessa? Digitala underskrifter räcker ju.

När det gäller parkeringar och logik så har den senare försvunnit tillsammans med gratis Mc-parkering från Tokholma tack vare nya ordföranden...

https://www.stockholmparkering.se/Pages/Styrelse.aspx

Men SMC borde vara enklast att samla underskrifter med. Alla kör ju inte SportHoj :( och några av oss bor inte ens i Stockholm! :Bugar

Men att vara emot gratis Mc-parkering känns lite som den svenska mentaliteten att "Om jag måste betala ska andra också, det ska vara rättvist" :huvet

Ingvar Olsson lägger ner mer tid än jag skulle orka så honom ska vi tacka! :tummenupp

https://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/Nyheter/SMC-are-begar-att-P-avgiften-slopas/

SMC-aren Ingvar Olsson har i ett brev till Stockholms stad begärt att P-avgifterna för motorcykel och moped klass I ska slopas. Begäran grundar sig på att P-avgiften införts utan någon utredning och underlag, analys och konsekvensutredning.

Historik om MC-parkeringar i Stockholms stad
I slutet av 1970-talet infördes avgiftsfria parkeringar för motorcyklar i Stockholms stad i samarbete med Sveriges MotorCyklister, SMC, i Stockholm. Detta genomfördes för att motorcyklar stod parkerade på olämpliga platser; gräsmattor, trottoarer, parker, refuger och liknande. Syftet var att skapa ordning och reda bland parkerade tvåhjulingar. Resultatet blev lyckat.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När vi ändå är inne på det här med parkeringsavgifter så har jag börjat inse att Easypark alltid är dyrare än att betala i automaten eller på andra sätt. Tex utanför svärföräldrarna så kostar första halvtimmen gratis och sedan 8kr/h, men med Easypark kostar det 13kr from första minuten :huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är väl egentligen inte ologiskt att en ensam motorcykel på en bilplats betalar fullt pris. Platsen kan ju inte användas av någon annan under tiden hojen står där så du får betala för fulls ytan eftersom det är den kostnad du orsakar. Däremot är det konstigt att om man parkerar fyra hojar i en p-ruta så måste alla hojar betala fullt pris. Borde räcka att en hoj betalar, men kanske är det gjort så för att andra mc-ägare inte ska snylta på en redan parkerad mc som erlagt parkeringsavgift?

Hur funkar det om det är flera hojar i samma ruta? Måste alla betala eller räcker det med en avgift och hur funkar det vid jättelånga oindelade p-platser. :va
Varför är inte Daniel Hellven med i tråden :smasha
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur funkar det om det är flera hojar i samma ruta? Måste alla betala eller räcker det med en avgift och hur funkar det vid jättelånga oindelade p-platser. :va
Varför är inte Daniel Hellven med i tråden :smasha

Ja, det är det jag menar, det är inte glasklart hur olika situationer ska hanteras och då har man antagligen gjort som det är nu för att undvika edge cases. Blir ju kass för oss som kör hoj förstås och det bästa vore ju om man går tillbaka till gratis mc-rutor, och skapar fler av dem men det lär ju inte hända.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det är det jag menar, det är inte glasklart hur olika situationer ska hanteras och då har man antagligen gjort som det är nu för att undvika edge cases. Blir ju kass för oss som kör hoj förstås och det bästa vore ju om man går tillbaka till gratis mc-rutor, och skapar fler av dem men det lär ju inte hända.

Logiskt är det så! :fakta Men ogillar man motorcyklar är det logiskt att göra det besvärligt för motorcyklister annars skulle det fortsatt varit gratis.

Det är billigare på många sätt, inte bara för miljön.
Jag behöver inte köpa en ny telefon för att betala.
Enklare för de styrande när man inte behöver bry sig om gränsdragningar, tvåhjuliga fordon parkerar gratis!

För vem tror att elcyklar kommer att bötfällas och bortforslas om de inte betalat, samma avgift som motorcyklister ska göra? :huvet
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Just det skulle jag i och för sig inte ha några som helst problem med, elfordon ska stödjas på alla sätt, men det är ju en helt separat diskussion.

Om elfordon ska stödjas så ska det ske genom att reglerna tillåter gratis parkering inte som nu att de ska betala men ingen bryr sig.

Det finns ingen rimlig och logisk förklaring till varför två fordon av samma storlek och nästan
identiskt utförande, förutom effekt, ska parkera gratis eller betala avgift. Det saknas en
förklaring i utredningarna som gjorts av Stockholms stad varför vissa tvåhjulingar
(motorcykel och moped klass I) jämförs med bil stället för med andra tvåhjulingar av
liknande storlek (cykel och moped klass II).
..
- Tidigare välfyllda MC-parkeringar har gapat tomma under sommaren efter införandet av avgift. Numera parkerar också fordon som inte ska stå på dessa platser, mopeder klass II och cyklar, på MC parkeringar utan att erlägga avgift.

Saxat ur Ingvars ypperligt läsvärda text. Tyvärr har logik och argument troligtvis ingen nytta...:(
https://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/Nyheter/SMC-are-begar-att-P-avgiften-slopas/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
På vilket sätt är det billigare för miljön?

Du behöver inte någonting för att registrera din betalning. Ingenting som kostar energi, när skylten sitter där och linjerna är målade behövs inget på flera år. Det behövs inte köpas någon ny mobil för att betala heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Just det skulle jag i och för sig inte ha några som helst problem med, elfordon ska stödjas på alla sätt, men det är ju en helt separat diskussion.
Parkeringslogik.PNG
Hittade bilden! Om det stämmer ska elcyklar betala samma avgift som Mc och får inte parkeras i cykelställ.
Förnuftigt? Genomarbetat?

En kommun får bara ta betalt i den omfattning som behövs " för att ordna trafiken" något Stockholms stad inte visat. Laglig grund för avgifterna saknas alltså. Transportstyrelsen har tidigare upphävt P-avgifter i Bromma av samma orsak. Självklart är SMC:s kansli och SMC Stockholm delaktiga i begäran. Nu håller vi tummarna för att förnuftet ska segra.

https://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top