Oljenivå i framgaffeln & Loctite som tål olja

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Blir tokig på Honda shop manualen

Först finns avsnitt isärplockning av framgaffeln sedan ihopmontering. Därefter finns illustration där de häller i olja. Oljenivå: ca 137-143 ml
Finns inget som tyder på att vi inte är kvar i avsnittet ihopmontering.

f2.jpg

I en annan del av manualen (tillägg) står det oljenivå i framgaffel 190 ml vid ihopmontering.



Behöver även Loctite för en skruv längst ned i gaffeln som ska tåla olja. Bahaus/Jula/Kjell har nåt som heter Loctite Skruvlåsning normal. Inget nummer som Loctite brukar ha så det går inte att läsa något om den. Undra om det är Loctite 243 som bara är testad för mindre mängd olja. Kanske spelar mindre roll då gänga redan bör vara relativt oljetät.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Blir tokig på Honda shop manualen

Först finns avsnitt isärplockning av framgaffeln sedan ihopmontering. Därefter finns illustration där de häller i olja. Oljenivå: ca 140 ml
Finns inget som tyder på att vi inte är kvar i avsnittet ihopmontering.

I en annan del av manualen står det oljenivå i framgaffel 190 ml vid ihopmontering. 50 ml är stor skillnad och det är dessutom omöjligt att det skulle finnas 50 ml alltså en halv deciliter olja kvar även om man bara vänt upp och ned för att tömma oljan. Allt kommer ut när man pumpar gaffeln.

Jag har plockat isär allt men litar inte på uppgifterna eftersom det är två saker som inte är vettigt. Vad kan hända om 190 ml är för mycket och vilken nivå hade ni valt?


Behöver även Loctite för en skruv längst ned i gaffeln som ska tåla olja som jag måste köpa idag. Bahaus har nåt som heter Loctite Skruvlåsning normal. Inget nummer som Loctite brukar ha så det går inte att läsa något om den. Undra om det är Loctite 243 som bara är testad för mindre mängd olja.
Posta lite bilder från manualen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Upptäckte nu en sak när jag skulle visa bilder så tack för att du begärde bilder. All text i pdf-dokumentet som innehåller fork oil hittas inte med sökfunktion pga oskarp text antar jag. Av en händelse såg jag nu när jag scrollade att det finns mer info om fork oil. Står iof inte at assembly som det gör på annat ställe där 190 cc nämns men 140 cc eller ml ska det vara så det löste sig.

Det luriga är att det är en viss årsmodell av CB400 som de går igenom men jag har en CM400. Mycket är samma och om inget annat nämns är det CB400 specs som gäller.

Detta tilläggsinfo går ej att söka på i dokumentet:
f1.jpg
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Det låter väldigt lite med 1,4dl olja i varje gaffelben...:va
I vanliga fall är det ju inte volymen man mäter, utan luftspalten i ”normala” framgafflar. Mäts oftast genom att ta ur fjädern, komprimera gaffelbenet fullt och mäta nivån upp till kanten av innerbenet (efter att ha pumpat några gånger för att få ur all luft).
Kan inte svara specifikt för CM400 tyvärr.

Edit: En snabb googling ger att det verkar stämma med 140cc/ben. Hittar inget om luftspalten.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den viktigaste frågan är fortfarande VARFÖR du ska ha Loctite på skruven...? För att låsa gängan eller för att täta skruven hydrauliskt...? Om det handlar om att låsa gängan så är det normalt någon Loctite ur 2-serien som gäller och ska den dessutom vara oljeresistent så är det just 243 som gäller. Om det däremot handlar om att täta skruven rent hydrauliskt (istället för att använda o-ring eller tätningsbricka) så är det normalt någon Loctite ur 5-serien som gäller.

Som vanligt med alla former av Loctite - de bör appliceras torrt på väl rengjorda ytor och de bör "härda" minst 24 timmar innan oljekontakt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har Haynes manualen till Hondan i garaget och känner inte igen bilderna du postat men kan ju minnas fel, problemet är att jag inte tar mig fram och tillbaka till garaget för att kolla just nu pga mitt knä. Ska se om jag kan be nån hämta manualen åt mig i garaget.

Vad jag minns så är det bara en volym angiven och inget om luftspalt i manualen men jag tror om jag minns rätt att det är nåt på just över 140 cc, är ju ganska späd gaffel på dessa hojar så det kan ju stämma med volymen. Det är också angivet att det är ATF -olja som ska vara i gaffeln, jag har det i 250:in och den funkar okej. Man borde ju kunna mäta luftspalten på denna gaffel om man bara skulle veta vad den ska vara men det verkar inte vara angivet nånstans.

Vad jag förstår så ger mer olja lite mer dämpning på slutet då man har mindre med luft i gaffeln som kan komprimeras, men har man alldeles förmycket olja finns väl risken att man blåser packningarna i gaffeln om det inte finns luft som kan komprimeras vid fullt ihop tryckt gaffel utan då blir trycket blir för högt i gaffeln. I min Thruxton har jag ca 4 mm mindre luftspalt och då verkar gaffel inte bottna lika lätt.

Är det gängpaj på skruven? Sitter det inte en aluminium eller kopparbricka som tärning på den där skruven?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det låter väldigt lite med 1,4dl olja
Det är lite men är nu tvärsäker på att jag läst rätt. Tack för bekräftandet.

Den viktigaste frågan är fortfarande..
Det står bara att man ska använda locking agent och jag såg rester av det också. Trodde först det var någon form av tunn gummipackning. Tror bara det ska sitta fast bra och inget med tätning att göra för det sitter en kopparbricka längst ned under gaffel som tätar bulten.
iiik, jag kanske skulle väntat med att fylla på olja men det står att den härdar på 3 timmar på förpackningen. Inte 243 utan den heter bara Loctite skruvlåsning normal. Stod att den kan ersätta 242 och 245. Det är vad som fanns lokalt så det fick bli den och jag gjorde rent med aceton innan. Kanske fel loctite och det blir lite gegga där inne men satan vad fräschare det är nu jämfört med tidigare. Det var så sjukt geggigt och luktade så illa om oljan att jag höll på spy.

lockingagent.jpg

Jag har Haynes manualen..
Ok, jag har Hondas egna shop manual som pdf-dokument. Ja, det står ATF men det är bara att köra på moderna gaffelolja fast minst 10W, jag kör 15W nu.
Krya på dig, trist det där med knät och kör rehab ordentligt. Finns många bra fysioterapeuter på Youtube och Instagram. Rehab är trist men några som är småroliga men bra är moveu på instagram. Kolla lite varje dag så lär man sig en hel del om kroppen och även att tänka rätt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top