37kw strypning. Hur veta vad som är gjort?

Nicjavert

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2019
Ort
Töcksfors
Hoj
Vfr 750 -92
Hej.
Har precis köpt mig en vfr750f -92 men såg först nu att den (i papprena iaf) är stryp till 37kw??
Min frågor är om någon här vet vad som gjordes på en sån här cykel för att strypa den till 37kw samt vad kostnaden för att regga den som istrypt är?
Anledningen är att jag vill kolla om strypningen sitter kvar...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hur den eventuellt är strypt kan jag inte hjälpa dig med, men har reggat om två 25kw hojar till ursprunglig effekt.
Minns inte exakt vad det kostade, 500-600 något tror jag.
Behövde inget intyg på att strypningen var plockad, gubbarna tittade inte ens trots att det är ganska lätt att se på vissa modeller.
Frågade om jag skulle visa var strypningen hade suttit och att den var borta men dom brydde sig inte.
"Ingen är dum nog att regga sin hoj på full effekt och låta strypningen sitta kvar" fick jag förklarat för mig.
Detta är typ 5-6 år sedan och vissa kanske är mer nitiska, men det ligger en hel del sanning i vad dom sa då.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Min Ninja är reggad på 60 hk i stället för 178 som är original. Det finns ingen som bryr sig om det längre. Enbart vid tecknande av försäkring som det kan vara bra att upplysa om det så det inte blir för billigt.

37 kW är 50 hk och en vanlig effekt att strypa hojar till för att få billigare försäkring förr i tiden.

Brassa fullt bara så borde det vara tydligt om effekten är strypt eller original. Är den strypt borde den ha svårt att komma i närheten av sin toppfart, t.ex.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Absolut!

Lär känna din nya hoj på Värmlandsvägarna genom att botta den direkt!
Når den inte 245 GPS-kilometer/tim så är den strypt och måste åtgärdas direCkt. :smasha

Tips: Ta reda på tidigare ägare. Ring dem i tur och ordning tills du får napp.
Som bifångst brukar det finnas gamla kåpglas, avgassystem eller ibland hela hjulsatser till just den hojen som du kan ta över för en billig peng, eller rent av få om du är smidig.

Tips II: Om hojen är "ordentligt" strypt med färdig sats så är det isf gjort med brickor i insuget.
Välj mellan att rycka av förgasarna eller köpa trådlös inspektionskamera och försök skicka in den genom förgasaren via luftrenarburken.

Hursomhelst - det är stor skillnad på 37 kW och originaleffekten. Du borde märka skillnad.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nästan alla mc från den tiden är strypta på papperet men inte i verkligheten. Det är inget varken bilprovningen eller försäkringsbolagen gnällt något om. Jag skulle inte bry mig om det utan bara köra. Den var nog strypt med brickor som sitter i insugsgummit mellan förgasarna och cylindern, så var det på min CBR900RR 1996. På Kawasaki fattade jag det som att strypningen var ett borrat ett hål i förgasartrottlarna så det finns olika sätt att strypa. Du behöver ju inte köra i 245km/h som verkar vara toppfarten för att testa om den är ostrypt. Ökar den fortfarande farten märkbart i 200km/h så räcker väl det som bevis på att den är ostrypt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top