Hur långt bak i avgassystemet kan man montera bredbandslambda

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju gott om tid att fundera nu här jag ligger och sitter med benet i högläge.

Har lite funderingar på att byta ut Supertrapp sliponet på KLR650:in till ett nytt snyggare och ett förhoppningsvis lite ljudmässigt bättre Delkevic slipon.

Om jag nu gör det funderade jag på om jag skulle hårdlöda in gänga för bredbandslambda innan man byter om man fåf för sig att börha mixtra och bestycka om förgasaren. Vad tror ni om att bara hårdlöda in gängan i främre delen på sliponet för att slippa lossa resten av avgassystemet? Skulle tro att man då är ca 60 cm från toppen men jag är i för dålig form ännu att ta mig ut i garaget och mäta. Läser man manualen för mätaren står det att man minst ska vara 18" från avgasporten och om man har turbo eller hög avgastemp så ska nå vara 36" från porten.

Gör det nåt om man skulle hamna på 60-80 cm från avgasporten? Hittar inget om hur långt ifrån man kan vara?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De funkar lika bra där bak för en bredbandslambda har ju elvärmning som slår till när den blir för kall. Jag kör bredbandslambda mitt i pipan på en tvåtaktare och där är det svinkallt och de funkar bra även där. På xr 650r stånkan satt jag lambdan just där krökarna gårihop vid fotpinnarna de är väl liten fördel vs bak vid dämpare men som sagt de funkar även längre bak.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De funkar lika bra där bak för en bredbandslambda har ju elvärmning som slår till när den blir för kall. Jag kör bredbandslambda mitt i pipan på en tvåtaktare och där är det svinkallt och de funkar bra även där. På xr 650r stånkan satt jag lambdan just där krökarna gårihop vid fotpinnarna de är väl liten fördel vs bak vid dämpare men som sagt de funkar även längre bak.

Okej i mitt fall skulle den hamna i ganska mitt i "triangeln" i bakramen, borde bli bra om man monterar den en bit in på det nya sliponet . Här finns en bild på det avgassystemet jag funderar på och här syns skarven ganska tydligt var det rostfria sliponet börjar. Ska ju som jag fattar det gå bra att löda dig gängan med silverlod https://delkevic.co.uk/Kawasaki/KLR650 C/1999/tri-oval-320mm-r-h-silencer-stainless-steel-klr650c-1995-2003-to-fit-kawasaki-klr650-c-650-1995-2003.html?search=
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Länken funkar inte så kan inte se exakt hur ditt system ser ut. Se dock till att du inte har delningar i avgasröret innan lambdasonden, då extra friskluft kan sugas in den vägen och påverka AF-ration som lambdan ser. Samma sak om sonden sitter för nära mynningen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De funkar lika bra där bak för en bredbandslambda har ju elvärmning som slår till när den blir för kall. Jag kör bredbandslambda mitt i pipan på en tvåtaktare och där är det svinkallt och de funkar bra även där. På xr 650r stånkan satt jag lambdan just där krökarna gårihop vid fotpinnarna de är väl liten fördel vs bak vid dämpare men som sagt de funkar även längre bak.

Vart har du suttit den på din 990?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
På min lambda som jag har för förgasarinställning rekommenderas det att att ha den monterad 30 cm från avgasporten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Länken funkar inte så kan inte se exakt hur ditt system ser ut. Se dock till att du inte har delningar i avgasröret innan lambdasonden, då extra friskluft kan sugas in den vägen och påverka AF-ration som lambdan ser. Samma sak om sonden sitter för nära mynningen.

Ja det har du ju rätt i inte så smart att sätta den där jag tänkt för då blir skarven mellan rören ca 5-10 cm före sonden. I sånt fall är det ju bättre att sätta den på kröken vid värmeskyddet är väl inget större mer jobb så länge muttrarna till avgasflänsen lossnar hyfsat lätt, blir billigare också då man kan löda med mässinglod istället för silverlod då den är tillverkad i svart istället för rostfritt. Enligt min manual ska man ha sonden minst 18 tum från porten vilket är ca 46 cm men står inget om max avstånd.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vart har du suttit den på din 990?

På ktm 990 sitter det org lambdasensorer en på varje cylinders krök ca 45cm från utblås så jag skruvar fast lambdamätarens sond där. Org lambdasonder har jag tagit bort i mappen för de är onödiga.

Ang fråga mont Lambda långt bak så kan jag ta ett ex på extremt långt bak montage som funkar lika bra som nära utblås. På tvåtaktsskotrar med turbo så sätter man sonden efter turbo och de blir ca 1,4 meter från utblås och tvåtaktaren går kallare än fyrtakt men de funkar lika bra för det.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inte bra med att måsta ha foten i högläge, kan bli dyra månader då man inte kan göra så mycket än att titta på tv och surfa, hittar en massa grejer som man behöver ;) Nu har jag hittat en rostfri krök KLR:en blir nog att byta allt om jag byter ut dämpare och bakre röret. Blir nog då att löda in en gänga för sond i främre röret https://www.ebay.com/itm/Exhaust-He...parentrq:400ec33116b0ac1f5f4359d2ffec9d3c|iid
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
På ktm 990 sitter det org lambdasensorer en på varje cylinders krök ca 45cm från utblås så jag skruvar fast lambdamätarens sond där. Org lambdasonder har jag tagit bort i mappen för de är onödiga.

Ang fråga mont Lambda långt bak så kan jag ta ett ex på extremt långt bak montage som funkar lika bra som nära utblås. På tvåtaktsskotrar med turbo så sätter man sonden efter turbo och de blir ca 1,4 meter från utblås och tvåtaktaren går kallare än fyrtakt men de funkar lika bra för det.

Ok. Innebär att du mappar varje cylinder individuellt. Eller?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är nytt avgassystem beställt blev, 3150 kr för helt nytt rostfritt system. Ska kolla men jag tror jag har gånger hemma till sonden och silverlod så det blir nog att löda dit en gänga innan monteringen.

Ska läsa tråden, man kan väl säga att jag inte direkt har tidsbrist:(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok. Innebär att du mappar varje cylinder individuellt. Eller?

Ursäkta trådkapningen men jag chansar på att jag får svara på denna fråga ändå de är ändå en lambdafråga :)

De mest seriösa mappningar som görs ändrar bägge cylindrarna "lite" olika fram resp bakre cylinder. Den mapp jag utgått från och mappat vidare på va en sådan mapp. Iom att den redan är mappad olika både från fabrik och i detta fall även utgångsmappen så mappar jag vidare endast med en lamdasond från en av cylindrarna. Jag ändrar så få procent att de inte är någ mening att skilja på cylindrarna de skulle bara ta massa tid i onödan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ursäkta trådkapningen men jag chansar på att jag får svara på denna fråga ändå de är ändå en lambdafråga :)

De mest seriösa mappningar som görs ändrar bägge cylindrarna "lite" olika fram resp bakre cylinder. Den mapp jag utgått från och mappat vidare på va en sådan mapp. Iom att den redan är mappad olika både från fabrik och i detta fall även utgångsmappen så mappar jag vidare endast med en lamdasond från en av cylindrarna. Jag ändrar så få procent att de inte är någ mening att skilja på cylindrarna de skulle bara ta massa tid i onödan.

Kapa på, tycker att de bästa trådarna är dom som spårar ur på ett konstruktivt sätt:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top