Transportera orginaldelar vid mc-köp...

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jag är bra sugen på att köpa en hoj dryga 30 mil hemifrån, Hojjen är ombyggd och massa delar som avgassystem, sadel andra delar ska ju med. Har ingen egen bil och inte massa villigt folk som vill haka på. Har funderat i många svängar hur detta skulle gå till, men funderade slutligen på om man kan åka ner buss/tåg, hyra en bil, (provköra och ev. köpa hojjen), placera "orginaldelarna" i bilen. Låsa hojjen och köra bilen med delarna till ett fraktföretag(?) som kan frakta hem alltihop, lämna tillbaka bilen och ta bussen till hojjen och hojja hem... :3freak

Hur detta än låter så verkar det vara det lättaste jag kunde komma på - men det är ju förstås förutsatt att det är så enkelt att frakta grejjerna. Jag har inga lådor eller sådant att placera i utan skulle komma ner med nakna delar... går det över huvudtaget? Och vilket fraktföretag skulle det vara?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hyr en rejäl skåpbil och ta hem allt i ett lass.
Du har ju Circle K i Midsommarkransen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ett vänligt råd... när du använder TapaTalk kan andra användare se vilka andra forum du följer...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle nog ta bil och släp eller skåpbil och hämta allt på en gång. Ska du åka 30 mil på en okänd och ombyggd hoj kan ju lite a varje hända och då är det ju skönt att slippa stå helt ensam om nåt skulle hända, behöver ju inte bara bli nåt liltet fel som kan bli lite jobbigt utan följebil med lite verktyg eller om man behöver köpa nån sak för att fortsätta färden.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Jo första tankarna var att hyra en skåpbil, men det var ju kanske inte helt lätt ändå. Flak-bilar har visserligen en ramp som skulle kunna fällas ner, men det blir en väldig sluttning på den när den väl är utfälld och hojjen är inte den minsta. Jag har sett folk som använt sig av de vanliga lätta lastbilarna som cirkelk hyr ut, dom med skjutdörr - men då behöver man en enskilld ramp för att köra på hojjen och det lär ju inte cirkelk ha. Båda alternativen är dessutom ganska dyra och blir det inget köp så har jag lagt ut nästan 5kkr i onödan. Men tar jag bussen ner och hyr en bil så blir det mindre pengar... iofs är det ju det där med att ta en 'okänd' hoj hem, en ganska lång sträcka... Det har ju sina risker det med ja.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om säljare är smidig att ha och göra med och som folk normalt sett brukar vara (i alla fall här norrut, men det finns undantag här med) kan du kanske tala med säljaren på telefon om hur det hela ska lösas med delarna. Tala med säljaren att säljaren fixar en kartong, lastpall eller vad som behövs för att packa grejerna, vid affär packar ni och lastar grejerna i säljarens bil åker och skickar iväg dom, sen åker ni tillbaka och du startar den hemfärd med hojen.

Måste väl ligga lite i säljarens intresse att vara smidig för att få till en affär om det nu inte är så att folk står på köp för att köpa hojen, det är ju även värt att ge säljaren en slant för besväret att fixa packmaterial och köra och posta vid en affär då du slipper en massa arbete och kostnader.

Vet inte om jag är gammeldags och så men jag har inget i mot att hjälpa till för köparen om jag säljer nåt. Fråga kostar ju inget, du kan ju bara få nej..
 
Last edited:

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag åkte till närmaste postombud och skickade hem ljuddämpare och ruta mm sen åkte jag på hojen hem,
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagt, har du talat med säljaren om han kan tänkas hjälpa till lite? I detta samhälle verkar man ju inte ska prata med varandra utan det ska chattas, messas och mailas ;) Ett telefonsamtal kan lösa mycket problem på kort tid:D

Hyfsat stora kartonger bör man kunna få tag på i de flesta affärer, samma sak med lastpallar om det skulle behövas.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller med bosse, snacka med säljaren, vill han få hojen såld snabbt så är det bäst att hjälpa till.

Annars hyr du en vanlig bil och släp med kåpa, så får du hem allt utan krånglig inblandning av utomstående.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo första tankarna var att hyra en skåpbil, men det var ju kanske inte helt lätt ändå. Flak-bilar har visserligen en ramp som skulle kunna fällas ner, men det blir en väldig sluttning på den när den väl är utfälld och hojjen är inte den minsta. Jag har sett folk som använt sig av de vanliga lätta lastbilarna som cirkelk hyr ut, dom med skjutdörr - men då behöver man en enskilld ramp för att köra på hojjen och det lär ju inte cirkelk ha.


Här en kort presentation av konceptet "bakgavellift".


Det går långsamt i videon, men det kanske är bra...?


Väljer du att hyra billig skåpbil så hyr inte Circle K ut ramp, nej.

Den köper man på Jula för 300 spänn.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/lastramper/lastramp-326038/


Vad vill du egentligen?

Att en snäll fe skall lösgöra sig ur etern och erbjuda sig att köra dig för att hämta din hoj mot bensinpengar och ett flak öl?
Men så säg det då!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Hyr en bil.
Åk o kika på hojen och om det blir köp, ta med dig grejorna hem i bilen.
Åk tillbaks med buss/tåg och hämta hojen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Två snubbar lyfter upp en hoj i en skåpbil (förutsatt att det är typ 250kg, GW går fetbort).
Lasta ur är lättare, bygg en ramp typ "trappa" av SJ-pallar eller liknande.

Annars som TviTakt nämner, planka/regel 140/45mm räcker bra, sätt ett litet stöd på mitten bara.

Köp ett Biltema 82-768 och 82-496
82-768_xl_1.jpg

82-496_xl_1.jpg


så blir det enkelt att spänna fast hojen i skåpet :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top