Spännande framtid

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Frågan är isf vilken gräns det blir eftersom olika hojar är typade med olika decibeltal.

(min står det 88 decibel på och med slipon gör den under 80.)
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Wahooo nu kan storebror äntligen bötfälla den kategorin som aldrig lyckas fastna i fartkamerorna.
Fransmopparna!! :D:banana
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inte fanken behöver man sätta upp mikrofoner för det. Inför bulleravgift för ALLA, kalla det bara inte för skatt, det går ju så bra med allt annat "nödvändigt". Är det någon som på allvar tror att en "bean counter" på Transportstyrelsen är mån om att sänka trafikbuller?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Blir nog inte aktuellt här såvida det inte införs ägaransvar.
Dagens fartkameror är ju rätt enkla att undvika, bara att dra ner solskyddet och gömma ansiktet där bakom...
Tonat glas på hjälmen gör det också omöjligt att bevisa vem som har kört.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blir nog inte aktuellt här såvida det inte införs ägaransvar.
Dagens fartkameror är ju rätt enkla att undvika, bara att dra ner solskyddet och gömma ansiktet där bakom...
Tonat glas på hjälmen gör det också omöjligt att bevisa vem som har kört.

I det fallet när det gäller ljud så är det nog ganska troligt att ägaren får räkningen. Eller brukar dina polare som kanske får låna en hoj av dej först och främst byta till slipon innan dom pyser iväg för att efter körningen byta tillbaka till original ljuddämpare?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl inte värre än att man slår av på gasen, kör man som folk väsnas man ju inte så mycket trots öppna avgassystem.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I det fallet när det gäller ljud så är det nog ganska troligt att ägaren får räkningen. Eller brukar dina polare som kanske får låna en hoj av dej först och främst byta till slipon innan dom pyser iväg för att efter körningen byta tillbaka till original ljuddämpare?

Min motorcykel har slipon original från fabrik, hur gör jag då? :va
Måste jag bygga om så det fästs med klämma? :va

Men Feltemas med klämma kallas LJUDDÄMPARE SLIP-ON medans den andra likadana kallas LJUDDÄMPARE CARBON FJÄDERFÄSTE hur stämmer det? :va
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/mc/styling/ljuddampare/ljuddampare-slip-on-2000028549

Jag kör visserligen med ett slipon i Coolfiber ibland, även det köpt av tillverkaren, men där står det instansat att man inte får köra på vägen men jag undviker ändå att köra i diket...:rodnar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
I det fallet när det gäller ljud så är det nog ganska troligt att ägaren får räkningen. Eller brukar dina polare som kanske får låna en hoj av dej först och främst byta till slipon innan dom pyser iväg för att efter körningen byta tillbaka till original ljuddämpare?

Det är ju inte olagligt att smälla på ett slipon på hojen, olagligt blir det ju först när du ger dig ut på allmän väg med den om ljudnivån överstiger tillåtna gränser.
Måste ju fortfarande kunna bevisas vem som faktiskt har framfört hojen för att någon ska kunna tilldelas en bot, eller?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är ju inte olagligt att smälla på ett slipon på hojen, olagligt blir det ju först när du ger dig ut på allmän väg med den om ljudnivån överstiger tillåtna gränser.
Måste ju fortfarande kunna bevisas vem som faktiskt har framfört hojen för att någon ska kunna tilldelas en bot, eller?

JAG är inte så säker på att det spelar någon som helst roll.

Jag lånade ut en av bilarna o den personen som lånade bilen den veckan passade på att besöka Göteborg, en månad sedan dimper det ned ett krav om trängsel skatt som dom vill att jag skall betala trots jag inte har varit i Göteborg o har dessutom ett papper från försäkringsbolaget att jag får låna ut min bil en vecka och att försäkringen då gäller som vanligt.

Så visst kan dom kräva dej på böter om din hoj väsnas.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min motorcykel har slipon original från fabrik, hur gör jag då? :va
Måste jag bygga om så det fästs med klämma? :va

Men Feltemas med klämma kallas LJUDDÄMPARE SLIP-ON medans den andra likadana kallas LJUDDÄMPARE CARBON FJÄDERFÄSTE hur stämmer det? :va
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/mc/styling/ljuddampare/ljuddampare-slip-on-2000028549

Jag kör visserligen med ett slipon i Coolfiber ibland, även det köpt av tillverkaren, men där står det instansat att man inte får köra på vägen men jag undviker ändå att köra i diket...:rodnar

Jag har en rostfri burk på min som det står ""not fore high road use"" på men jag kör ju bara på länsvägar med max 80 km så det gäller nog inte:tummenupp
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag har en rostfri burk på min som det står ""not fore high road use"" på men jag kör ju bara på länsvägar med max 80 km så det gäller nog inte:tummenupp

Jag tolkar det som att du inte får köra i alperna och andra bergskedjor.
Not for highway use däremot, då gäller försiktighet.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
JAG är inte så säker på att det spelar någon som helst roll.

Jag lånade ut en av bilarna o den personen som lånade bilen den veckan passade på att besöka Göteborg, en månad sedan dimper det ned ett krav om trängsel skatt som dom vill att jag skall betala trots jag inte har varit i Göteborg o har dessutom ett papper från försäkringsbolaget att jag får låna ut min bil en vecka och att försäkringen då gäller som vanligt.

Så visst kan dom kräva dej på böter om din hoj väsnas.

Var det inte så att de lyckats få fram ägaransvar genom att trängselskatten klassades som en ”avgift” istf för ”böter”?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Frågan är väl om kameran klarar att skilja på ljudet mellan avgassmällar och skottlossning? Jobbigt att få en massa felaktiga böter när man kör runt i Malmö.

Man kan jävlas genom att montera slip-on framåt istället för bakåt. Då får bilen framför boten :hihi
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Blir nog inte aktuellt här såvida det inte införs ägaransvar.
Dagens fartkameror är ju rätt enkla att undvika, bara att dra ner solskyddet och gömma ansiktet där bakom...
Tonat glas på hjälmen gör det också omöjligt att bevisa vem som har kört.
Om det skulle bli en (buller)avgift och inte en bot och den dessutom inte har någon bäring på körkortsinnehav så kan man mycket väl bara enkelt och simpelt skicka en räkning på "avgiften" till ägaren.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top