ABS strular ofta, lätt att byta vätska själv?

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Som rubriken lyder så undrar jag lite om folks erfarenhet om ABS systemen på dagens cyklar.

Funderar på att skaffa en lite nyare cykel och såg mest fördelar med ABS.
Har kikat mest på BMW cyklar just nu, men har bara kört japanska cyklar innan, men aldrig med ABS.

Efter lite Googlande på BMW och ABS så kom det upp mängder med olika inlägg där folk verkar haft både större och mindre problem.
Om jag inte läste fel så kunde det finnas över 10 luftningspunkter?!

Det låter bara otroligt jobbigt och jag fick känslan att ABS systemet på en cykel kunde vara långt mer invecklat och mycket mer känsligt för fukt än på en bil.

Hoppas på svar både från er som servar själv och ni som lämnar in, även om det brukar vara kostsamt är intressant.
Då jag får skruva ute på en parkering så är jag tacksam för när saker är lätt och helst av allt skruva jag inte alls.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1. Det är inte särskilt krångligt även om det kräver att man följer rätt procedur. Beroende på årsmodell och ABS-generation så ser det lite olika ut.

2. Servo finns dessutom mellan 2001 och 2006 och då är det bra om man har GS-911 (dataläsare) som styr servoventilerna i rätt ordning.

3. Alla känner någon som ”har hört” hur svårt/dyrt/krångligt det är med ABS... idag är även ”dyra fel” billiga då eftermarknad finns för det mesta. Renoverade ABS-block, pumpar osv.


Buy quality, cry once
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Behöver man verkligen lufta alla punkter om man bara byter vätska? Tycker att jag lyckats när jag gjort 'som vanligt'.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Behöver man verkligen lufta alla punkter om man bara byter vätska? Tycker att jag lyckats när jag gjort 'som vanligt'.

Som sagt, vill du byta ALL vätska måste du blöda ut den gamla vätskan vid ALLA nipplar... vilket kan vara 4, 7 eller kanske fler...


Buy quality, cry once
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har en Suzuki med ABS. Tycker inte det är speciellt krångligt, och jag har inte fler nipplar bara för att den har ABS. Dock är det ju flera meter bromsledning, så det tar sin tid att trycka igenom ny vätska.
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
Tack för alla svar. Hur ofta byter ni bromsvätska och byter ni i hela systemet på en gång? Läste någonstans om inre och yttre krets. Är det bara att trycka fram vätskan precis som på en cykel utan ABS? Ingen som fått problem med sin ABS då?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
I mitt fall säger servicehandboken 2 år mellan bytena. På min cykel med ABS är det enbart en krets för främre oket, och en krets för det bakre oket. Men som jag skriver ovan, det är en lång krets: från styret till ABS pumpen bakom bakre stötdämparen, därifrån fram till främre oken. Bakre kretsen är bara obetydligt längre än utan ABS. (Jag förstår inte riktigt vitsen med inre och yttre krets, skulle det vara före/efter ABS pumpen då? Därmed inte sagt att det inte existerar på nyare maskiner)
 

Chaosborn

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2013
Ort
Karlskrona
Hoj
-79 Honda cb 125 twin, 81-Kawasaki z 750, 01- Honda X 11
I mitt fall säger servicehandboken 2 år mellan bytena. På min cykel med ABS är det enbart en krets för främre oket, och en krets för det bakre oket. Men som jag skriver ovan, det är en lång krets: från styret till ABS pumpen bakom bakre stötdämparen, därifrån fram till främre oken. Bakre kretsen är bara obetydligt längre än utan ABS. (Jag förstår inte riktigt vitsen med inre och yttre krets, skulle det vara före/efter ABS pumpen då? Därmed inte sagt att det inte existerar på nyare maskiner)

Såg att du äger en B-king, är det den cykeln du refererar till? Har kikat lite på dem, är du nöjd med den? Något du inte gillar?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag har ABS på båda mina cyklar, och det ser lika ut på båda.

Kingen är, som du kanske vet, en avklädd variant på Hayabusa. Ca 20kg tyngre än Banditen, ca 1dm längre hjulbas.

Busan och Kingen är alltså knappast någon hoj att leka med, utan mer sporttourer. Det är ju mycket kraft i den och man kan ligga i 150kmh och vrida resten av rullen och känna trycket i ryggen.

Den enda egentliga nackdelen för mig, då jag är ganska lång, är att sitthöjden är ca 3cm lägre än på Banditen, så jag får en så liten knävinkel att det blir obekvämt efter timmar av körning.

Har haft Kingen ute på Blocket, då jag inte längre tycker mig behöva två hojar. Många intresserade, och förvånansvärt många från vårt grannland Norge, men ingen kom till avslut. Har tänkt lägga ut den här, men har ännu inte haft så bråttom med det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver:
Efter lite Googlande på BMW och ABS så kom det upp mängder med olika inlägg där folk verkar haft både större och mindre problem.
Om jag inte läste fel så kunde det finnas över 10 luftningspunkter?!

Svar: En garagegranne har en BMW R1250. Han planera köpa den styrenhet som styr divese ventiler i i ABS systemet just för att kunna byta bromsvätska själv tror den kostar ca 5000 SEK.
Han har också skaffat på ebay en adapter för att kunna balansera bakhjulet med vanlig Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/hjulbalanserare-mc-2000021023
Adaptern hittade han på ebay i Tyskland för 50 €
Är du van vid japanska hojar kommer BMW skilja sig lite.
Det är ungefär 3 ggr så vanligt med fel på moderna BMW jämfört med japanska hojar. Enligt Consumer Report.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Vanligast är elfel, exempel
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287386-BMW-s1000rr-12-hjälp-efter-ev-kortslutning
Och för felsöka elfel ska du helst ha
BMWs specialdator som kostar som två nya S1000RR enligt ett gammalt nummer av Performance Bikes
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
GS-911 som datorn heter är inte bara till för att styra ventilerna i ABS-systemet. Man KAN göra det med den också, men framförallt är det ett interface för att "tala" med CANBUS-systemet: släcka felkoder, göra inställningar, lägga in ny utrustning, mjukvarufunktioner etc etc etc. BMW-s bromssystem skiljer sig inte från andra idag, däremot såg det ju annorlunda ut förr då BMW var det enda märket med ABS, under en period även servo osv. Nu byter man bromsvätska på samma sätt oavsett hojmodell - det är samma bromssystem oavsett om hojen är BMW, KTM, Ducati eller Honda (om den har kurv-ABS från BOSCH).

Alla hjul från MC med singelsving behöver förstås någon form av adapter för att kunna balanseras.

Alla icke-japanska märken är sämre än japanska när det gäller fel. Dock klarar inga moderna fordon av felkopplade batterier eller stora kortslutningar i kabelhärvor. BMW har sina typproblem, men det man nog skall vara medveten om är att BMW-s motorcyklar generellt årligen rullar betydligt längre sträckor än alla andra märken. Dels beroende på att BMW ofta körs yrkesmässigt (polis osv) och dels pga att de köps av de som kör mycket hoj. MC som körs 8.000 mil på tre år kommer sannolikt ha fler fel än MC som körs 150 mil på tre år. Men man skall också vara medveten om att BMW ofta har det senaste och det brukar inte alltid vara fullt utprovat...

Med det sagt så blir det sällan fel på Goldwing eller FJR1300 trots många mil.
 

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
TS skriver:
Efter lite Googlande på BMW och ABS så kom det upp mängder med olika inlägg där folk verkar haft både större och mindre problem.
Om jag inte läste fel så kunde det finnas över 10 luftningspunkter?!

Svar: En garagegranne har en BMW R1250. Han planera köpa den styrenhet som styr divese ventiler i i ABS systemet just för att kunna byta bromsvätska själv tror den kostar ca 5000 SEK.
Han har också skaffat på ebay en adapter för att kunna balansera bakhjulet med vanlig Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/hjulbalanserare-mc-2000021023
Adaptern hittade han på ebay i Tyskland för 50 €
Är du van vid japanska hojar kommer BMW skilja sig lite.
Det är ungefär 3 ggr så vanligt med fel på moderna BMW jämfört med japanska hojar. Enligt Consumer Report.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
Vanligast är elfel, exempel
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?287386-BMW-s1000rr-12-hjälp-efter-ev-kortslutning
Och för felsöka elfel ska du helst ha
BMWs specialdator som kostar som två nya S1000RR enligt ett gammalt nummer av Performance Bikes

Nej, du behöver inte en specialdator. Du kan sluta fara med fabler. Gs911. Eller motoscan och en obd2 läsare med adapterkabel.
Motoscan kostar ca 1300kr allt du behöver. Klarar obegränsat med hojar och alla hojar ur serierna C,G,R,F,K,S samt Husqvarna.

ABS systemen på bmw är väl främst de med servo mellan 2001-2006 som Brooklyn säger som är känsliga och krånglar, vanligast är att elmotorn slutar fungera men det kan fixas hemma genom att ta loss det fastkärvande kolet i elmotorn som driver den, sen funkar de igen. Sköts bara bromsvätskebytena funkar de i övrigt.
Efter 2006 och servosystemen kom abs-II och den är lika felfri som alla andra hojars, och lika lättservad, man växlar ur bromsvätskan precis som vanligt, bara nipplar på bromsoken, när det är ny vätska i allt så köra man via motoscan(eller gs911) abs servicefunktionen och sen spottar igenom 1-2 behållare med fräsch bromsvätska till och sen är det klart. Enda skillnaden mot en icke abs hoj är väl att längden på ledningar gör att det krävs 1-2dl mer bromsvätska för jobbet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top